ادامه کوچ گروهی سیک‌ها از افغانستان؛ ۳۰ نفر به هند رسیدند

۱۱۰ شهروند سیک در افغانستان باقی مانده‌اند

حدود یک ماه قبل نیز یک گروه ۳۲ نفری از سیک‌های افغانستان به هند نقل‌مکان کردند-MONEY SHARMA / AFP

 

رسانه‌های هندی روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، گزارش دادند که ۳۰ نفر از سیک‌های افغانستان کابل را به مقصد هند ترک کردند و به دهلی رسیدند.

این گروه ۳۰ نفری که با همکاری مجمع جهانی هندوها و دولت هند به دهلی منتقل شدند، تعدادی مرد و زن و کودک بودند که از ترس سازمان‌های تروریستی فعال افغانستان این کشور را ترک کردند.

انتقال شهروندان هندی و سیک‌های افغان به هند در حالی صورت می‌گیرد که در اواخر خرداد ۱۴۰۱، پس از حمله به معبد سیک‌ها در کابل که مسئولیت آن را داعش خراسان به عهده گرفت، دولت هند اعلام کرد که هندوها و سیک‌ها در افغانستان در امان نیستند و برای انتقال آن‌ها به هند اقدام خواهد کرد. در پی آن، دولت هند صدور ویزای الکترونیکی برای بیش از ۱۰۰ نفر از افراد را در اولویت قرار داد.

پونیت سینگ چاندوک، رئیس مجمع جهانی هندوها، گفت که با رسیدن این ۳۰ نفر از جامعه سیک‌های افغانستان به دهلی، حالا ۱۱۰ نفر دیگر هنوز در کابل مانده‌اند. ۶۱ تن از افراد باقی‌مانده در کابل به دولت هند برای ویزا درخواست داده‌اند و روند انتقال آنان به هند در جریان است.

حدود یک ماه قبل نیز یک گروه ۳۲ نفری از سیک‌های افغانستان به هند منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مقام‌های هندی تاکید می‌کنند که برای انتقال شماری دیگری از سیک‌ها که در افغانستان باقی مانده‌اند، در تلاش‌اند و به‌زودی آن‌ها را هم به هند انتقال خواهند داد. 

سیک‌ها از ساکنان قدیمی افغانستان به شمار می‌روند و سده‌ها است که در این سرزمین زندگی می‌کردند. تا دو دهه پیش، شمار آن‌ها در افغانستان به بیش از ۲۰ هزار خانوار می‌رسید اما بسیاری از آنان به دلیل جنگ، ناامنی و تبعیض‌های بی‌پایان مجبور شدند به کشورهای مختلف جهان از جمله هند مهاجرت کنند.

براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، تا سال ۲۰۲۰، حدود ۷۰۰ شهروند سیک در شهرهای کابل و جلال‌آباد زندگی می‌کردند اما با تسلط دوباره طالبان بر این کشور و افزایش حملات گروهای تروریستی به اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه سیک‌ها، آن‌ها نیز به فکر ترک افغانستان افتادند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر کابل بارها اعلام کردند که امنیت تمام شهروندان افغانستان به‌ویژه اقلیت‌های مذهبی در این کشور را تامین خواهند کرد اما در ۱۱ ماه سلطه طالبان، حمله به اقلیت‌های مذهبی در افغانستان افزایش یافت.

بیشتر از جهان