آمریکا خواستار توقیف هواپیمای ونزوئلایی مرتبط با حکومت ایران شد

آمریکا می‌گوید فروش این هواپیما به‌وسیله شرکت ماهان به شرکت کونویاسا ناقض تحریم‌های وضع شده از سوی دولت این کشور است

آرژانتین در ژوئن ۲۰۲۲، یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی مرتبط با ایران را توقیف کرد - SEBASTIAN BORSERO / AFP

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از دولت آرژانتین خواست تا هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی مرتبط با ایران را، به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی بین‌المللی، توقیف کند.

متیو اولسون، دستیار دادستان کل آمریکا در بخش امنیت ملی، در این بیانیه که به تاریخ دوم اوت ۲۰۲۲ منتشر شد، نوشت:«وزارت دادگستری معامله‌هایی که ناقض تحریم‌ها و قوانین مربوط به صادرات ایالات متحده آمریکا باشد را تحمل نمی‌کند.»

متیو گریوز، دادستان کل منطقه واشنگتن دی‌سی، در اظهارنظری مشابه «توقیف هواپیما» را نشان‌دهنده «عزم» ایالات متحده آمریکا در مقابل کسانی توصیف کرد که در پی «نقض تحریم‌ها و قوانین مربوط به کنترل صادرات» وضع شده از سوی این کشور هستند.

خبرگزاری رویترز، در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، نوشت که مقام‌های آرژانتین یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی مرتبط با ایران را توقیف کرد. مقام‌های دولت آرژانتین توقیف این هواپیما را در آن زمان به‌صورت رسمی تایید نکردند، اما رویترز با اشاره به یکی از سندهای وزارت کشور نوشت که آرژانتینی‌ها این هواپیما را به‌دلیل سوءظن‌شان نسبت به دلیل ورود آن به آرژانتین توقیف کرده‌اند.

با این‌وجود ۱۴ خدمه ونزوئلایی این هواپیما و همچنین ۵ خدمه ایرانی آن منتظر انجام تحقیقات و مشخص شدن وضعیت‌ خود هستند. 

ورود هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به خاک آرژانتین موجب تنش‌هایی در روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا شد. به عنوان مثال، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ۲۸ تیر ۱۴۰۱ (۱۹ ژوییه ۲۰۲۲) کاردار سفارت آرژانتین در تهران را به همین علت احضار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی در آن زمان مدعی بودند که بازداشت ۵ خدمه ایرانی این هواپیما غیر قانونی است و بنا بر تحقیقات انجام شده از سوی دستگاه قضایی آرژانتین «هیچ‌گونه ادعایی نسبت به اتباع ایرانی وجود ندارد.»

با این‌حال وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا می‌گوید این وزارتخانه درخواستش به دولت آرژانتین را پس از صدور این حکم دستگاه قضایی آرژانتین در ۱۹ ژوییه ۲۰۲۲، ارائه داده است، زیرا که خرید و فروش و همچنین فعالیت این هواپیما ناقض تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و قوانین مربوط به کنترل صادرات این کشور محسوب می‌شود.

هواپیمای بوئیگ ۷۴۷، پیش از این به شرکت هواپیمایی ماهان تعلق داشت  که در زمستان سال ۱۳۹۹ به شرکت کونویاسای ونزوئلا فروخته شد. حالا وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با استناد به این امر که هر دوی این شرکت‌های هواپیمایی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند، مدعی توقیف آن شده است.

دولت آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان و شرکت کونویاسا را به‌دلیل ارتباط با گروه‌های تروریستی تحریم کرده است.

دولت ایالات متحده می‌گوید شرکت هواپیمایی ماهان به‌دلیل همکاری با نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حمل سلاح به خارج از ایران در فهرست شرکت‌های تحریم‌ شده از سوی آمریکا قرار دارد.