مقام دولت آمریکا:‌ با توقع پایین و چشم باز به وین می‌رویم

یک مقام دولت آمریکا به آکسیوس گفت:‌‌«ما با انتظارات پایین به وین برمی‌گردیم اما با حسن نیت تلاش خواهیم کرد»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا پیش‌نویس جدید و به‌روزشده توافق را ارائه داد- ATTA KENARE / AFP

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و هماهنگ‌کننده اروپایی آنان در مذاکرات احیای برجام در حالی عازم وین شده‌اند که وبسایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است مذاکرات روز پنجشنبه آغاز می‌شود و آمریکا با انتظارات پایین در آنجا حاضر می‌شود.

این مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: «ما با انتظارات پایین به وین برمی‌گردیم اما با حسن نیت تلاش خواهیم کرد.»

با توجه به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه اتمی خود و محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس، مقام‌های آمریکایی نگران هستند که توافق درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران در مرحله‌ای باشد که موضوعیت خود را از دست بدهد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا پیش‌نویس جدید و به‌روزشده توافق را ارائه داد و از ایران خواست تا درباره آن تصمیم بگیرد.

بورل در آن مقاله یادآوری کرد که به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، از فرصت جدیدی که دولت جو بایدن فراهم کرد استفاده کرده تا برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن تلاش کند و حالا به متنی رسیده است که بهترین توافق ممکن، و از نظر او عملی است.

او در آن مقاله خواستار استفاده از فرصت و آزادسازی ظرفیت عظیم اعمال کامل توافق شد و تاکید کرد که «من رویکرد جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

وبسایت آکسیوس به نقل از منبع آگاه در دولت آمریکا که هویتش را فاش نکرده است، همچنین نوشت که مذاکرات روز پنجشنبه، دور جدید مذاکرات به شمار نمی‌رود بلکه تلاشی برای بررسی امکان آمادگی نهایی لازم، برای رسیدن به توافق بر اساس متن پیش‌نهادی است.

او گفت:‌ «اگر به نظر بورل ما باید تمام راه‌ها را بررسی کنیم، ما آماده‌ایم اما با چشمان کاملا باز این کار را انجام می‌دهیم.»

این مقام آمریکایی گفت همه می‌دانند که توافق باید به چه شکل باشد و تاکید کرد که برای رسیدن به توافق، ایران باید خواسته‌هایش درباره مسائل خارج از توافق اتمی ۲۰۱۵ را کنار بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران در دور قبلی مذاکرات، از جمله خواستار خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا شده بود. طرف آمریکایی می‌گوید که این خواسته ربطی به مسئله اتمی ندارد و حاضر به قبول آن نیست.

آکسیوس به نقل از این مقام دولت بایدن نوشت که وقتی ایران در طول مذاکرات برنامه‌ اتمی‌اش را ارتقا می‌دهد، آمریکایی‌ها دست روی دست نگذاشته‌اند و از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر تهران را تحت فشار قرار داده‌اند. آمریکا روز دوشنبه، شش شرکت خارجی را تحریم کرد که فروش نفت ایران را تسهیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، اندکی پس از آن که انریکه مورا، معاون سیاست خارجی ونماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اتمی ایران، در توییتی در روز چهارشنبه سوم اوت، اعلام کرد که برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در راه وین است، ایران نیز از اعزام تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای به پایتخت اتریش خبر داد.  ‌‌‌

مورا نوشت که «برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر اساس متن هماهنگ‌کننده مذاکرات (جوزپ بورل) که در ۳۰ ژوئیه ارائه شد»‌ به وین می‌رود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر «عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق پایدار» گفت که این دور از گفت‌وگوها به روال سابق و با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در حساب کاربری توییترش، با اشاره به وقفه پنج ماهه در مذاکرات احیای برجام، نوشت که مذاکره‌کننده‌های روسی آماده گفتگوهای سازنده «به‌منظور نهایی کردن توافق» هستند. دور قبلی مذاکرات در وین غیر از شروط فرابرجامی ایران از جمله خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، با شرط‌های جدید روسیه در بن‌بست قرار داد. در ماه مارس، برخی دیپلمات‌ها هشدار داده بودند که مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل درخواست‌های روسیه در آستانه شکست است. 

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و تلاش کرد با افزودن شروطی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی مستثنا کند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در توییتی ضمن «ناکام‌» توصیف کردن سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران، نوشت که در حال حاضر «توپ در زمین» آمریکا است و دولت این کشور باید «از خود پختگی نشان دهد» و «مسئولانه عمل کند.»

پیش از این مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و همچنین رهبران دیگر کشورهای غربی حاضر در مذاکرات احیای برجام اعلام کرده بودند توپ در زمین جمهوری اسلامی است و نوبت حکومت ایران است تا توافق پیشنهاد شده از سوی اتحادیه اروپا را بپذیرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نیز قرار است برای شرکت در مذاکرات برجام به وین برود.

تازه‌ترین دور مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا یک ماه پیش در قطر بدون نتیجه و بدون تعیین تاریخ دور بعدی مذاکرات پایان یافت.

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سفر اخیر خود به خاورمیانه گفت که واشنگتن تا ابد منتظر پاسخ ایران به پیشنهادش برای احیای برجام نمی‌ماند.