سفیر پیشین ایران در کابل افغانستان را به سیاهچاله امنیتی تشبیه کرد

«جایگاه کنونی طالبان حتی با یک سال پیش که روی کار آمدند، قابل مقایسه نیست»

سفیر پیشین ایران در افغانستان وضعیت طالبان را بسیار دشوار توصیف کرد- AFP/Wakil Kohsar

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در کابل، در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری جهت» گفت که اگر طالبان بخواهند با تک‌صدایی افغانستان را اداره کنند، وضعیتشان دشوارتر از یک سال پیش خواهد بود و به فرجام نخواهد رسید.

ظهره‌وند گفت که ایران اینک با افغانستانی روبه‌رو است که دارد به یک سیاهچاله امنیتی مبدل می‌شود، شرایط خوب نیست، و وضعیت دارد بدتر می‌شود.

ظهره‌وند در ادامه افزود که با آنکه طالبان توانسته‌اند «ریشه یک سری جریانات و اقوام را بزنند»، اما اگر بخواهند با رویکرد هژمونیک و تک‌صدایی کشور را اداره کنند، فرجامی نخواهند داشت. او تاکید کرد که بهترین سیاست برای طالبان، تشکیل دولت فراگیر است.

ابوالفضل ظهره‌وند اشاره کرد که ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت افغانستان از غیرپشتون‌ها تشکیل می‌شود، و حتی تمامی پشتون‌ها هم طالب نیستند.

این مقام پیشین ایرانی با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، گفت که این رویداد مشخص می‌کند که طالبان به توافق‌نامه دوحه با واشنگتن هم پایبند نبوده‌اند و به آن عمل نکرده‌اند. او افزود که با آنکه طالبان تعهد کرده بودند که رابطه‌شان را با گروه‌های «تکفیری» قطع می‌کنند، حضور ایمن الظواهری در کابل نشان می‌دهد که این تعهد را زیر پا گذاشته‌اند.

ظهره‌وند کشته شدن ایمن الظواهری، مهم‌ترین رهبر القاعده، را در کابل تحت سلطه طالبان، بسیار مهم دانست و گفت که این اتفاق نشان می‌دهد که طالبان وضعیت مناسبی در پیش نخواهند داشت.

او افزود که یک سال از حضور طالبان در کابل می‌گذرد، اما این جریان« نظامی-سیاسی» نتوانسته است مشروعیت لازم را برای حفظ حکومت به دست آورد.

او شرایط امنیتی، سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی را در افغانستان در سراشیبی فروپاشی دانست و افزود که جایگاه کنونی طالبان حتی با یک سال پیش که روی کار آمدند، قابل مقایسه نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید ورزید که این گروه یک «دولت باتجربه» در این حوزه نیست، و از همین رو، ایران هرازگاهی با مشکلات مرزی با نیزوهای طالبان رو‌به‌رو می‌شود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت که طالبان با محافظه‌کاری می‌گویند که «حکومتشان امارت اسلامی است، اما واقعیت این است که مسیری که دنبال می‌کنند، خلافت اسلامی است».

او طالبان را با مشکلات فراوان رو‌به‌رو دانست و گفت که این مشکلات هم برای مردم افغانستان و هم برای کشورهای همسایه دردسرساز شده است و با چنین شرایطی، رابطه طالبان با مردم افغانستان و نیز با کشورهای همسایه، دورنمای روشنی نخواهند داشت.

گفتنی است که در حال حاضر، حکومت ایران به حمایت از طالبان متهم است. پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از رهبران این گروه در ایران به سر می‌بردند، و اکنون نیز گفته می‌شود که چند تن از اعضای برجسته القاعده در ایران حضور دارند.

بیشتر از جهان