رایزنی رهبران ارشد طالبان برای تعیین نوع واکنش به کشته شدن الظواهری

طالبان می‌کوشند راهی برای شکستن سکوت خود در مورد کشته شدن الظواهری بیابند

سه روز از تایید کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل زیر اداره طالبان می گذرد اما طالبان در این مورد خاموش استند عکس از twitter/@bsarwry

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه سم اوت، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، در گزارشی نوشت که سه منبع در میان طالبان به رویترز گفته‌اند که رهبران ارشد طالبان در مورد چگونگی واکنش به حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی در کابل که به گفته ایالات متحده آمریکا باعث کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده شده است، گفت‌وگو خواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه، یکم اوت، اعلام کردند که ایمن ظواهری را در حالی که در بالکن مخفیگاه خود در کابل ایستاده بود، کشته‌اند. این بزرگ‌ترین ضربه به القاعده پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، نخستین رهبر این شبکه، دانسته می‌شود.

طالبان تاکنون درمورد کشته شدن ایمن الظواهری در شهر کابل به دست نیروهای هوایی ایالات متحده آمریکا هیچ واکنشی نشان نداده‌اند و تنها برخورد موشک هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی را به یک خانه خالی تایید کرده‌اند.

با این حال، رویترز می‌نویسد که یک مقام ارشد طالبان به این خبرگزاری گفته است که نشست‌های بسیار مهمی در سطح بالا در این مورد که آیا به این حمله واکنش نشان دهند یا نه، و چنانچه پاسخ مثبت باشد، چه واکنشی مناسب‌تر خواهد بود، برگزار شده است. این مقام طالبان گفته است که نشست‌ها دو روز پیاپی ادامه داشته است، اما او در مورد تعداد و ماهیت شرکت‌کنندگان در آن توضیحی نداده، و حتی حضور ایمن الظواهری را در خانه‌ای که موشک به آن برخورد کرده است، تایید نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش طالبان در مورد کشته شدن ایمن الظواهری بسیار اهمیت دارد، زیرا طالبان می‌کوشند مشروعیت بین‌المللی کسب کنند و به دارایی‌های منجمد شده افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا، دست یابند.

ایمن الظواهری، پزشک مصری، مشاور و سپس جانشین اسامه بن‌لادن، نخستین رهبر و متهم اصلی حمله‌های یازدهم سپتامبر، بود و به‌ویژه پس از به دست گرفتن رهبری شبکه القاعده در پی کشته شدن بن‌لادن، بیش از یک دهه تحت تععقیب بود. کشته شدن او در پایتخت افغانستان در حالی که طالبان بر این کشورحکومت می‌کنند، پرسش‌های بسیاری به میان آورده است. 

طالبان در سال ۲۰۲۰ میلادی به واشنگتن تعهد داده بودند که به گروه‌های تروریستی پناه نمی‌دهند و رابطه خود را با آن‌ها قطع می‌کنند. وزیر خارجه آمریکا گفته است که طالبان با میزبانی وپناه دادن به ایمن الظواهری، توافق صلح دوحه را به شدت نقض کرده‌اند.

رویترز به نقل از منابع خبری خود می‌نویسد که جز رهبران ارشد طالبان، افراد دیگر این گروه از حضور ظواهری در کابل مطلع نبوده‌اند. یک مقام دیگر طالبان نیز در تماس با رویترز دیدارهای رهبران طالبان را تایید کرده است، اما می‌گوید که در مورد موضوعات این نشست‌ها چیزی نمی‌داند و او نیز باور ندارد که ظواهری در آن خانه بوده باشد.

سهیل شاهین، عضو گروه مذاکره‌کننده طالبان با دولت پیشین افغانستان در دوحه، نیز به خبرنگاران گفته است که هیچ خبری در مورد موضع رهبری طالبان در مورد کشته شدن ایمن الظواهری دریافت نکرده است.

ایمن الظواهری در سال ۲۰۱۱ میلادی، پس از آنکه اسامه بن‌لادن در مخفیگاه خود در ناحیه‌ای نزدیک اسلام‌آباد در پاکستان به دست نیروهای آمریکایی کشته‌ شد، به جای او رهبری شبکه القاعده را بر عهده گرفت.

بیشتر از جهان