نانسی پلوسی تایوان را ترک کرد

سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خشم چین را به همراه داشت

کاخ سفید روز دوشنبه درباره «واکنش بیش‌ازحد چین به سفر نانسی پلوسی به تایوان» هشدار داد - AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد (سوم اوت)، پس از ستایش دموکراسی و ابراز همبستگی با مردم تایوان، این کشور را ترک کرد.

به گزارش رویترز، سفر کوتاه این دموکرات ۸۱ساله به تایوان خشم و تهدید چین را در پی داشت. پکن که این جزیره خودگردان را متعلق به خود می‌داند، پیش از سفر پلوسی درباره «بازی با آتش» به ایالات متحده هشدار داده بود.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بازدید مقام‌های آمریکایی از تایوان را ارسال پیامی به اردوگاه استقلال‌طلبان در این جزیره توصیف می‌کند. در همین حال، تایوان ادعاهای حاکمیت چین را رد می‌کند و می‌گوید فقط مردم آن منطقه می‌توانند در مورد آینده جزیره تصمیم بگیرند.

سفر سومین مقام ارشد آمریکا به تایوان تنش‌ها بین واشنگتن و پکن را افزایش داد و به افزایش تحرک‌های نظامی در منطقه منجر شد. وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است تا مراتب اعتراض خود به سفر پلوسی به تایوان را به او اعلام کند. سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم اعلام کرد که در واکنش به سفر نانسی پلوسی به این جزیره، از روز چهارشنبه، صادرات شن‌وماسه به تایوان را متوقف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که پکن تصمیم دارد واردات مرکبات و برخی محصولات دریایی از تایوان را نیز به حالت تعلیق درآورد. هم‌زمان، رسانه‌های چینی از پرواز جنگنده‌ها در نزدیکی تایوان خبر دادند. گفته می‌شود پکن قصد دارد این هفته در اطراف تایوان رزمایش نظامی برگزار کند.

با وجود تمام این پیامدها، نانسی پلوسی در حساب کاربری خود در توییتر درباره این سفر، نوشت: «سفر هیئت ما به تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به حمایت از دموکراسی در این کشور است. در گفت‌و‌گو با مقام‌های تایوان بر حمایت از شرکای خود برای تقویت همکاری‌ها و منافع مشترک تاکید کردیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید روز دوشنبه درباره «واکنش بیش‌ازحد چین به سفر نانسی پلوسی به تایوان» هشدار داد و گفت با وجود اینکه پکن این سفر را چالشی بسیار تحریک‌آمیز می‌داند، آمریکا حق دارد از این جزیره خودگردان بازدید کند.

پلوسی پیش از این در تور آسیایی خود به سنگاپور و مالزی رفته بود و قرار است پس از تایوان، به کره جنوبی و ژاپن برود.

بیشتر از جهان