دی‌جی‌های زن عربستان سعودی به صحنه می‌آیند

با تغییرهای اخیر در عربستان سعودی، آنچه تا چند سال پیش برای زنان علاقه‌مند به موسیقی ناممکن بود، به واقعیت می‌پیوندد

لین نایف، دی‌جی اهل عربستان سعودی، پشت دستگاه تنظیم صدا ایستاده است. او هدفون‌ را روی گوش‌هایش می‌گذارد و به‌آرامی، آهنگ‌های پاپ را به آهنگ‌هایی با ریتم تندتر تغییر می‌دهد. این زن جوان در جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشکده بازرگانی حضور دارد و در حالی که آن‌ها مشغول خوردن سوشی‌اند، از کار خود به عنوان دی‌جی لذت می‌برد.

او پیش از این برنامه، در مسابقه جایزه بزرگ فرمول ۱ در جده و اکسپو ۲۰۲۰ در دبی هم حضور داشت؛ رویدادهایی که به این دختر ۲۶ ساله کمک کردند «دی‌جی لین»- نام‌هنری او- را به جهان بشناساند.

به گزارش العربیه انگلیسی، حضور لین نایف در چنین مراسم مهمی، یک نقطه عطف را در عربستان سعودی به تصویر می‌کشد: دی‌جی‌های زن در حال تبدیل شدن به ستاره‌های مراسم شهرهای اصلی‌اند؛ پدیده‌ای که تا چند سال پیش در این پادشاهی محافظه‌کار، قابل تصور نبود.

این روزها برای زنان دی‌جی در عربستان سعودی این کار صرفا سرگرمی نیست بلکه با برگزاری کنسرت‌ها و حضور در مراسم مختلف، از این طریق درآمد کسب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لین نایف درباره فعالیتش به عنوان یک دی‌جی زن در عربستان سعودی می‌گوید: «دی‌جی‌های زن زیادی مشغول فعالیت شده‌اند. در حال حاضر شرایط کار کردن بسیار آسان‌تر از گذشته است.»

نایف و دیگر زنان دی‌جی در عربستان سعودی مظهر دو اصلاح اساسی در این کشورند که از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از آن‌ها حمایت می‌کند: ایجاد فرصت‌های جدید برای زنان و گسترش فعالیت‌های سرگرمی به‌ویژه موسیقی.

محمد نصار، یک دی‌جی اهل عربستان سعودی معروف به «وینیل مود»، درباره اصلاحات اخیر در عربستان سعودی می‌گوید: «احتمال حضور و استقبال از دی‌جی‌ها در رویدادهای عمومی بسیار کم به نظر می‌رسید، چه رسد به اینکه بسیاری از آن‌ها زن باشند. این اتفاق‌ها چیزی است که تا همین اواخر هم انتظارش را نداشتیم.»

نصار با ابراز خوشحالی از تغییرات پیش‌آمده، افزود: «روزبه‌روز حضور هنرمندان زن بیشتری را شاهدیم. قبلا آن‌ها فقط می‌توانستند هنرشان را در خانه‌های خود به کار بگیرند اما اکنون می‌توانند به این کار به عنوان یک شغل نگاه کنند. واقعا شگفت‌انگیز است.»

نایف اولین بار در سنین نوجوانی از طریق یکی از عموهایش با موسیقی الکترونیک آشنا شد و تقریبا بلافاصله به این فکر کرد که شاید دی‌جی بودن برایش شغل مناسبی است. در حالی که دوستانش رویای شغل‌های دیگر را در سر می‌پروراندند، او می‌دانست که می‌خواهد به سراغ موسیقی برود. برخلاف سایر دی‌جی‌های زن، او از حمایت والدین و خواهر و برادرش برخوردار شد. با این حال، باید منتظر می‌ماند تا شرایط اجتماعی نیز برای فعالیت او مهیا شود.

چند سال پیش، مردی هنگام یکی از اجراهای نایف، به سمت او رفت و گفت که «مجاز نیست» چنین کاری را انجام دهد. این درگیری و شکایت‌های دیگر باعث شد مجموعه‌ای که نایف به عنوان دی‌جی در آن فعالیت می‌کرد، تعطیل شود. اما حالا شرایط تغییر کرده است و به گفته نایف، «شرط می‌بندم اگر همان مرد اجرای من را ببیند، برای تماشا کردن هنرم در صف اول خواهد ایستاد.»

نایف و برخی از دی‌جی‌های زن دیگر در عربستان سعودی از اصلاحات اخیر در این کشور بهره برده‌اند. با این حال مسیر برای همه دی‌جی‌های زن همراه نیست و آن‌ها هنوز در خانه یا در شهرهای کوچک، با برخی مقاومت‌ها مواجه‌اند.

لوجاین البیشی که با نام هنری «بییردپرسن» (Biirdperson) فعالیت می‌کند، در طول همه‌گیری کرونا آموزش این هنر را شروع کرد. با این حال هنگامی که از فعالیت حرفه‌ای در این زمینه سخن گفت، با مخالفت خانواده‌اش مواجه شد. با وجود مخالفت‌ها، البیشی به فعالیتش ادامه داد و از مهارتش در مهمانی‌های خصوصی استفاده کرد. تا اینکه سال گذشته از او برای اجرا در یک جشنواره عمومی و بزرگ در ریاض دعوت شد. در این جشنواره بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمله اعضای خانواده‌اش حضور داشتند و او این تجربه را «واقعا افتخارآمیز» دانست.

نایف و البیشی هر دو می‌گویند که معتقدند فعالیت دی‌جی‌های زن در عربستان سعودی گسترش خواهد یافت و زنان بیشتری می‌توانند در عرصه موسیقی به خواسته‌های خود برسند.

بیشتر از جهان