آمریکا در پی کشته شدن الظواهری «وضعیت هشدار جهانی» اعلام کرد

رهبر القاعده روز ۳۱ ژوییه در عملیاتی ضدتروریستی کشته شد

جو بایدن روز دوشنبه اعلام کرد که الظواهری در کابل طی حمله‌ای که ایالات متحده با پهپاد انجام داد، کشته شد - AFP

وزارت خارجه ایالات متحده در پی حمله‌ای که به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده منجر شد، به علت نگرانی بابت انتقام‌جویی از شهروندان آمریکایی، «وضعیت هشدار جهانی» اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری جو بایدن روز دوشنبه اعلام کرد که الظواهری در کابل، پایتخت افغانستان، طی حمله‌ای که ایالات متحده با پهپاد انجام داد، کشته شد.

وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در هشداری تازه‌ در سطح جهانی، اعلام کرد که معتقد است «با مرگ ایمن الظواهری در روز ۳۱ ژوییه ۲۰۲۲، احتمال اعمال خشونت علیه آمریکایی‌ها افزایش می‌یابد».

«اطلاعات فعلی نشان می‌دهد که سازمان‌های تروریستی همچنان برای حمله‌ تروریستی به منافع ایالات متحده در نقاط متعدد سراسر دنیا نقشه می‌کشند.»

«ممکن است در این حملات از انواع مختلف فنون جنگی از قبیل عملیات انتحاری، ترور، آدم‌ربایی، هواپیماربایی و بمب‌گذاری استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از شهروندان آمریکایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، خواسته شده است با توجه به احتمال وقوع حمله‌ انتقام‌جویانه «بسیار هشیار» باشند و «در موقعیت‌های مختلف، آگاهی و هشیاری خود را حفظ کنند».

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «زیرمجموعه‌های دولت ایالات متحده در سراسر جهان تهدیدهای امنیتی احتمالی را فعالانه زیر نظر دارند و ممکن است برای ارزیابی وضعیت امنیتی خود، ارائه خدمات به عموم مردم را موقتا تعطیل کنند یا در دوره‌هایی به حالت تعلیق درآورند. در چنین مواردی، سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایالات متحده تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات اضطراری به شهروندان ایالات متحده به کار خواهند بست.»

الظواهری یکی از تحت‌تعقیب‌ترین تروریست‌ها در آمریکا و معاون اسامه بن لادن، ۲۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، در عملیات ضدتروریسم سازمان سیا، کشته شد.

رهبر القاعده وقتی به بالکن خانه امن خود در محله شیرپور کابل پا گذاشت، هدف حمله قرار گرفت.

بایدن گفت الظواهری نه تنها در کشتار ۱۱ سپتامبر نقش داشت، بلکه در انفجار سال ۲۰۰۰ در کشتی یواس‌اس کول و کشته شدن ۱۷ ملوان ایالات متحده و همچنین بمب‌گذاری‌های دهه‌ ۱۹۹۰ در سفارتخانه ایالات متحده در کنیا و تانزانیا هم مسئول بود.

بایدن گفت: «اکنون عدالت به اجرا در آمد و این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد. دیگر لازم نیست جهانیان از این قاتل شریر و متعصب هراسی به دل راه دهند.»

برای کشتن رهبر القاعده سلاحی شش تیغه‌ به نام «هلفایر نینجا آر۹اکس» (Hellfire Ninja R9X) به کار رفت. این سلاح جنجالی دارای شش تیغه کشویی است که به هدف ضربه می‌زنند و از همه مهم‌تر اینکه انفجاری ایجاد نمی‌کند و خطر خسارات جانبی سنگین کاهش می‌یابد.

بایدن گفت که این حمله نشان داد «هرکس که تهدیدی برای مردم ما باشد، هرجا هم که پنهان شود، هر چقدر هم که طول بکشد، ایالات متحده به او دست خواهد یافت و او را [از مخفی‌گاهش] بیرون خواهد کشید.»

© The Independent

بیشتر از جهان