جان کربی: سپاه حامی تروریسم است و در فهرست تحریم‌ها می‌ماند 

جوزپ بورل تاکید کرده بود که زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به‌ پایان رسیده و حالا وقت تصمیم‌گیری است

جان کربی: سپاه از شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کند - AFP

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید مانند برخی دیگر از مقامات آمریکا از جمله رییس‌جمهوری این کشور از باقی‌ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد. او روز سه‌شنبه گفت: ایالات‌متحده قصد ندارد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند. 

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات احیای برجام، درخواست خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده است، آمریکا می‌گوید برای دستیابی به توافق هسته‌ای، نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نمی‌کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا نام سپاه را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد.

در جریان سفر جو بایدن به اسرائیل، خبرنگاری از او سوال کرد آیا نام سپاه پاسداران حتی به بهای از دست رفتن توافق هسته‌ای در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌ماند و او پاسخ داد: بله. 

حالا حدود دو هفته پس از سفر بایدن، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد. او در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی مشابه، گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری به‌طور واضح گفت، نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی با تاکید بر تغییر نکردن سیاست آمریکا، سپاه پاسداران را حامی تروریسم خواند و گفت: «آن‌ها از شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از یک سو ادعای بازگشت به میز مذاکرات را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر به تناوب از توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای دم می‌زنند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بارها توپ مذاکرات را در زمین طرف آمریکایی انداخته و ادعا کرده است که اگر این کشور «تصمیم سیاسی» بگیرد، توافق در دسترس خواهد بود؛ اما ایالات‌متحده نیز بارها هشدار داده است که ایران باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه، هشتم مردادماه ۱۴۰۱، با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت اتحادیه اروپا، نوشت که پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با اعضای «برجام» و ایالات‌متحده، زمان برای مصالحه و سازش‌های اضافی به‌پایان رسیده است و اکنون باید از فرصت باقی‌مانده به‌منظور اتخاذ و اعلام تصمیم‌‌های نهایی استفاده شود.

او روز سه‌شنبه، چهارم مرداد، نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز، خبر داد پیش‌نویسی را برای توافق هسته‌ای ارائه کرده که بهترین است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری هفته گذشته اعلام کرد که ایالات‌متحده برای امضای این متن آمادگی دارد؛ اما حسین امیرعبداللهیان می‌گوید این پیش‌نویس‌ فعلا در دست بررسی است. 

جوزپ بورل در مقاله روز شنبه‌ خود در وب‌سایت اتحادیه اروپا، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای احیای برجام، نوشت: «پس از شش دور مذاکره تا ژوئن ۲۰۲۱ و بعد ادامه تماس‌ها تا اواخر نوامبر ۲۰۲۱، مذاکرات به‌‌ حالت تعلیق درآمد تا به حکومت ایران برای تصمیم‌گیری زمان داده شود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این یادداشت تاکید کرد: «زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به‌ پایان رسیده و حالا وقت تصمیم‌گیری است.»