پلوسی در پارلمان تایوان سخنرانی کرد؛ چین سفیر آمریکا را فراخواند

وزارت بازرگانی چین از روز چهارشنبه صادرات شن و ماسه به تایوان را ممنوع کرد

پلوسی عالی‌ترین مقام سیاسی آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون به تایوان سفر کرده است-Sam Yeh / AFP

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا که به رغم هشدار چین سه‌شنبه شب به تایوان سفر کرده بود، صبح چهارشنبه در پارلمان این کشور حاضر شد و از تقویت روابط دوجانبه سخن گفت. سفر سومین مقام ارشد آمریکا به تایوان تنش‌ها بین واشینگتن و پکن را افزایش داده و به افزایش تحرک‌های نظامی در منطقه منجر شده است. وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است تا مراتب اعتراض خود نسبت به سفر پلوسی به تایوان را به او اعلام کند.


سخنگوی وزارت بازرگانی هم اعلام کرد که از روز چهارشنبه صادرات شن و ماسه به تایوان را در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، متوقف می‌کند.

براساس گزارش رویترز، پکن تصمیم دارد واردات مرکبات و برخی محصولات دریایی از تایوان را نیز متوقف کند.

همزمان پکن این سفر را بازی با آتشی توصیف کرده است که بازیگران آن را خاکستر می‌کند. از نگاه چین، تایوان با ۲۳ میلیون نفر جمعیت جزو قلمرو این کشور و سرزمینی است که در صورت لزوم باید با اقدام نظامی تصرف شد. پکن سفر هر مقام سیاسی خارجی به تایوان را اقدامی تحریک‌آمیز برآورد می‌کند. اما مقامات تایوان کشورشان را مستقل و نمونه دمکراسی موفق می‌خوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه همه کشورها استقلال تایوان را به رسمیت نشناخته‌اند، پلوسی در پارلمان تایوان این کشور را یکی از آزادترین جوامع در جهان توصیف کرد.

پلوسی عالی‌ترین مقام سیاسی آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون به تایوان سفر کرده است. او روز چهارشنبه در پارلمان تایوان با نمایندگان و رییس‌جمهوری این کشور ملاقات کرد. همزمان رسانه‌های چینی از پرواز جنگنده‌ها در نزدیکی تایوان خبر دادند. پکن قصد دارد این هفته در اطراف تایوان مانور نظامی برگزار کند. وزارت امور خارجه چین پیشتر هشدار داده بود که در صورت سفر پلوسی به تایوان، ارتش چین بیکار نمی‌نشیند.

سفر پلوسی به تایوان از پیش اعلام نشده بود. رییس مجلس نمانیدگان آمریکا این هفته در سفر آسیایی بود اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که او روز سه‌شنبه به تایوان سفر خواهد کرد.

پلوسی درباره این سفر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سفر هیات ما به تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به حمایت از دمکراسی در این کشور است. در گفت‌و‌گو با مقامات تایوان بر حمایت از شرکای خود برای تقویت همکاری‌ها و منافع مشترک تاکید کردیم.

بیشتر از جهان