آمریکا و عربستان سعودی رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

«تقویت مدیریت بحران» و «افزایش توان پدافند هوایی» از اهداف اصلی برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و عربستان سعودی است

وظیفه اصلی نیروی «ضربت مشترک» حفظ و مراقبت از جمعیت انسانی و زیرساخت‌های مستقر در منطقه است - FAYEZ NURELDINE / AFP

هم‌زمان با اعلام موافقت وزارت خارجه آمریکا با واگذاری ۳۰۰ موشک پاتریوت به عربستان سعودی، روز سه‌شنبه فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه اعلام کرد برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی با حضور نیروهای سعودی آغاز شده است.

سنتکام، ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه، بامداد روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه در بیانیه‌ای هدف اصلی از برگزاری رزمایش مشترک EAGLE RESOLVE را افزایش توانایی‌های یک نیروی «ضربت مشترک» برای پاسخ‌گویی به تهدیدهایی فعلی و آتی در منطقه عنوان کرد.

به‌گفته استیون جی. امیلیانو، مدیر بخش تمرین‌وآموزش «سنتکام»، وظیفه اصلی این نیروی «ضربت مشترک»، حفظ و مراقبت از جمعیت انسانی و زیرساخت‌های مستقر در منطقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تقویت مدیریت بحران» و «افزایش توان پدافند هوایی» از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش مشترک عنوان شده است. این رزمایش مشترک قرار است در ماه‌های مه و ژوئن سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

رزمایش «عزم عقاب» برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ برگزار شد. «دفاع هوایی» و عملیات‌های مرتبط با «هواپیماهای بدون سرنشین» و مدیریت و فرماندهی مشترک نظامی، از جمله محورهای اصلی رزمایش «عزم عقاب» است.

پیش از سفر ماه گذشته جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی، گزارش‌های پرشماری از تلاش‌‌های و رایزنی‌ انجام شده برای ایجاد یک سامانه دفاع هوایی مشترک در منطقه منتشر شد.

با این حال، بعدا از قول چند مقام‌ آمریکایی گفته شد که هنوز هیچ چارچوب عینی و برنامه‌ریزی شده‌ای برای اجرای این طرح نظامی مشترک وجود ندارد.

هدف اصلی از ایجاد این سامانه دفاعی مشترک، مقابله با تهدیدهای موشکی و پهپادی حکومت ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به ایران عنوان شده است.

بیشتر از جهان