تشکی که بدن را برای به خواب رفتن سریع‌تر فریب می‌دهد

شرکت‌کنندگان در مقایسه با زمانی که از عملکرد تشک استفاده نمی‌کردند، به‌طور متوسط ۵۸ درصد سریع‌تر به خواب رفتند

دمای مرکزی پایین‌تر بدن به شما کمک می‌کند احساس خواب‌آلودگی کنید - pexels

پژوهشگران ادعا کرده‌اند که تشک‌های جدید با فناوری پیشرفته، می‌توانند افراد را فریب دهند تا سریع‌تر به خواب روند.

این تشک نوآورانه که گروهی از مهندسان دانشگاه تگزاس آستین آن را ساخته‌اند، با دستکاری دمای مرکزی بدن کار می کند.

دمای بدن ما طبق یک آهنگ طبیعی ۲۴ساعته تغییر می‌کند و دمای مرکزی پایین‌تر بدن به شما کمک می‌کند احساس خواب‌آلودگی کنید.

اگرچه این کار ممکن است [در نگاه اول] دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر برسد، این تشک با گرم کردن گردن، دمای مرکزی را کاهش می‌دهد و به تحریک جریان خون به سمت دست‌ها و پاها کمک می‌کند. این باعث می‌شود که گرما سریع‌تر پخش شود.

دکتر شباب حقایق که سرپرستی [تیم] ساخت این تشک را بر عهده داشت، می‌گوید: «ما با دستکاری حسگرهای حساس به دمای داخلی بدن، آمادگی [بدن] برای به خواب رفتن را تسهیل می‌کنیم تا [این حسگرها] ترموستات بدن را برای مدت کوتاهی تنظیم کند و بدن فکر کند دما بیشتر از آن است که واقعا هست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه دو نسخه متفاوت از این تشک را بررسی کردند: در یکی [از تشک‌ها] برای دستکاری دمای بدن از آب و در دیگری از هوا استفاده می‌شد.

این تشک‌ها روی ۱۱ نفر آزمایش شدند که از آن‌ها خواسته شد دو ساعت زودتر از زمان معمول و همیشگی به رختخواب بروند و در برخی شب‌ها از عملکرد خنک‌کننده- گرم‌کننده تشک استفاده کنند و در برخی شب‌ها نه.

شرکت‌کنندگان زمانی که از عملکرد تشک استفاده می‌کردند، به‌طور متوسط ۵۸ درصد سریع‌تر به خواب رفتند، در مقایسه با زمانی که از این قابلیت تشک استفاده نمی‌کردند و دو ساعت زودتر به رختخواب می‌رفتند.

این [تشک] نه‌تنها به آن‌ها کمک کرد سریع‌تر به خواب روند، بلکه به گفته پژوهشگران، کیفیت خواب آن‌ها را نیز بالا برد.

این پروژه جدیدترین پروژه از آزمایشگاه پروفسور کنت دیلر از دانشکده مهندسی کوکرل است که به دنبال یافتن راهکارهای جدیدی است که به افراد کمک کند با استفاده از گرما [بهتر] به خواب فرو روند.

پژوهشگران در سال ۲۰۱۹، مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد دوش آب گرم یک یا دو ساعت قبل از خواب به افراد کمک می‌کند سریع‌تر به خواب بروند.

پروژه فعلی که در مجله «اسلیپ ریسرچ» (Journal of Sleep Research) منتشر شد، از این جهت مشابه [یافته‌های قبلی] است که هدف آن کاهش دمای داخلی بدن و ارسال سیگنال برای خوابیدن است.

پروفسور دیلر می‌افزاید: «گرم شدن ملایم [بدن] در امتداد مهره‌های گردن در ارسال سیگنالی به بدن برای افزایش جریان خون به دست‌ها و پاها برای کاهش دمای مرکزی و تسریع شروع خواب موثر است.»

«این اثر همچنین باعث می‌شود فشار خون در طول شب اندکی کاهش یابد و به سیستم قلبی عروقی اجازه می‌دهد خود را از فشار مداوم جریان خون در طول فعالیت‌های روزانه بازیابی کند که این موضوع برای سلامت طولانی‌مدت بسیار مهم است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی