غول نفتی بریتانیا با افزایش بهای انرژی، ۸.۵ میلیارد سود کرد

این رقم بالاترین سود بریتیش پترولیوم در ۱۴ سال گذشته بوده است

«بی‌پی بر خلاف چارچوب مالی منظم خود، همچنان در تحویل رکورد می‌زند» - Elijah Nouvelage / AFP

در حالی که خانواده‌ها برای پرداخت صورتحساب‌های افزایش‌یافته انرژی خانگی به دشواری افتاده‌اند، سود بی‌پی (BP) [بریتیش پترولیوم] سه برابر شده و در سه ماهه گذشته، به ۸.۵ میلیارد دلار (۷ میلیارد پوند)- بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته- رسیده است.

این غول نفتی روز سه‌شنبه، سود خود در طول ماه‌های آوریل تا ژوئن را اعلام کرد که از ۲.۸ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بالاتر رفت و حتی از میزان سود ۶.۲ میلیارد دلاری در سه ماهه اول بیشتر بود و بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته به حساب می‌آید.

تا اینجای سال، بی‌پی ۱۴.۷ میلیارد دلار پارو کرده است- تقریبا سه برابر ۵.۴ میلیارد دلاری که نیمه اول سال ۲۰۲۱ کسب کرده بود.

موری آچینکلاس، مدیر ارشد مالی، در بیانیه‌ای گفت: «بی‌پی بر خلاف چارچوب مالی منظم خود، همچنان در تحویل رکورد می‌زند.»

این پس از آن اتفاق می‌افتد که سایر غول‌های انرژی مانند شل، سنتریکا و توتال‌انرژی در هفته گذشته، سودهایی «فسادانگیز» درو کردند؛ در حالی که خانواده‌هایی که با افزایش بی‌اندازه قبض‌های انرژی روبه‌رو شده‌اند، با افزایش بی‌اندازه قبض‌های انرژی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. شل هفته پیش رکورد درآمدی معادل ۱۱.۵ میلیارد دلار گزارش کرد که درآمد آن را در یک سال، دو برابر کرد.

این رقم از ۵.۵ میلیارد دلار در ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ بالاتر است و شش میلیارد دلار افزایش در سود را نشان می‌دهد- که از رقم ۹.۱ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شل اوایل سال جاری، افزایشی ۱۴ برابری را در سود سه‌ماهه خود ثبت کرد که دوباره، درخواست‌ها برای اخذ مالیات از این ثروت بادآورده را در پی داشت تا طی وخیم شدن بحران هزینه‌‌های زندگی، باری از دوش خانواده‌های درگیر در آن بردارد.

ریچل ریوز، نماینده مجلس، وزیر خزانه‌داری در دولت سایه حزب کارگر (توضیح: دولت سایه در اصطلاح سیاسی به هیئت دولت روی کار نیامده اطلاق می‌شود که با هدف در دست گرفتن کنترل دولت در واکنش به یک حادثه منتظر مانده‌است) شد و در پاسخ به اعلام بی‌پی در مورد سود فراوان این شرکت هم‌زمان با افزایش بیشتر قیمت انرژی، گفت: «مردم از نگرانی بابت قیمت‌های انرژی که در پاییز دوباره افزایش خواهد یافت، جان به لب شده‌اند اما هنوز سودهایی چشمگیری را می‌بینیم که عاید تولیدکنندگان نفت و گاز می‌شود.»

«حزب کارگر ماه‌ها درباره مالیات بادآورده این شرکت‌ها بحث کرد تا به پایین آوردن قیمت‌ها کمک کند اما وقتی محافظه‌کاران (Tories) سرانجام برگشتند، تصمیم گرفتند میلیاردها پوند به تولیدکنندگان کمک کنند تا مالیات‌ها را پایین بیاورند. این کاملا اشتباه است.»

«واضح است که مردم به دلیل بالارفتن صورتحساب‌ها به حمایت بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل است که حزب کارگر از این پول استفاده می‌کرد تا به مردم کمک کند زمستان را بگذرانند.»

«اما ما نمی‌توانیم به این شکل ادامه دهیم. حزب کارگر با فعالیت شدید برای انرژی سبز به منظور تولید برق خانگی، قبض‌های انرژی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و با برنامه ۱۰ ساله خانه‌های گرم، صورتحساب‌ها را برای ۱۹ میلیون خانه سرد و بادگیر پایین می‌آورد.»

برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی، گفت که نتایج نشان می‌دهند این شرکت «همچنان در حین تغییر و تحول، کار می‌کند.»

لونی در بیانیه‌ای گفت: «افراد ما در طول این سه ماهه به سخت کار کردن ادامه دادند تا مشکل سه‌گانه انرژی را حل کنند- انرژی ایمن، ارزان و کم‌کربن. ما این کار را با تامین نفت و گازی که دنیا به آن نیاز دارد، انجام می‌دهیم- در حالی که هم‌زمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا انتقال انرژی را آسان‌تر کنیم.»

نتایج این شرکت بهتر از حد انتظار بود و این جدال‌های بیشتری را سر سودهای کلان شرکت‌های نفت و انرژی برمی‌انگیزد.

اما ارقام نیمسال گزارش‌شده بی‌پی تحت تاثیر ضربه بزرگ ۲۴.۴ میلیارد دلاری (۱۹.۹ میلیارد پوندی) قرار گرفت؛ زیرا این شرکت در واکنش به جنگ اوکراین، سهام تقریبا ۲۰ درصدی خود درروس‌نفت (Rosneft)، تولیدکننده نفت روسیه، را کنار گذاشت و  ۱۵.۴ میلیارد دلار (۱۳ میلیارد پوند) ضرر کرد.

ثنا یوسف، فعال گروه «دوستان زمین» در اظهارنظری در مورد این سودهای کلان گفت که لازم است بر سود شرکت‌های نفت و گاز، مالیات بر درآمد‌های بادآورده‌ سخت‌تری اعمال شود.

یوسف گفت: «باورش سخت است که این شرکت‌ها در میانه بحران هزینه‌های زندگی، چنین ارقامی را پارو می‌کنند. پول به‌دست‌آمده باید به کمک خانواده‌هایی بیاید که با افزایش صورتحساب‌های انرژی، سختی می‌کشند و برای برنامه رایگان عایق‌سازی خانه‌ها بودجه فراهم کند- و بر کسانی متمرکز شود که بیشتر نیاز دارند.»

«باعث تعجب است که به بهره‌وری انرژی چنین اولویت پایینی داده شده است. برنامه عایق‌سازی سراسری می‌تواند صورتحساب‌ها را کاهش دهد، مصرف انرژی را پایین بیاورد و از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد