گوترش:‌ به اندازه یک سوءتفاهم با انهدام اتمی فاصله داریم

«اکنون خطر اتمی بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم جهان را تهدید می‌کند»

حرکت کشورها به سوی جهانی عاری از تسلیحات اتمی «تنها ضمانت» استفاده نکردن از چنین تسلیحاتی است- ANGELA WEISS / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی در مقر سازمان ملل متحد، هشدار داد که «بشریت به اندازه یک سوءتفاهم و یک خطای محاسباتی با انهدام اتمی فاصله دارد.»

او روز دوشنبه اول اوت، در افتتاحیه این کنفرانس در شهر نیویورک و در حضور نمایندگان کشورهای عضو سخنرانی می‌کرد.

گوترش ضمن اشاره به حمله روسیه به اوکراین و «عوامل دیگر در جهان»، گفت که اکنون خطر اتمی بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم به این سو جهان را تهدید می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی پایبند باشند. او گفت که حرکت کشورها به سوی جهانی عاری از تسلیحات اتمی «تنها ضمانت» استفاده نکردن از چنین تسلیحاتی است.

این دهمین کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که از سال ۱۹۷۰ پایه‌گذاری شد.

کنفرانس بازنگری در پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای قرار بود دو سال پیش برگزار شود اما به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا تاکنون به تعویق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۹۱ کشور به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیوسته‌اند. هدف از این پیمان منع گسترش، خلع سلاح، و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تعریف شده است.

پنج قدرت اتمی جهان یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه به پیمان منع گسترش پیوسته‌اند. این پنج کشور که در عین حال عضو دائم شورای امنیت نیز به‌شمار می‌روند، قبل از تشکیل این پیمان، تسلیحات اتمی خود را آزمایش کرده بودند.

ایران در سال ۱۹۷۰ و در دوران محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی پیوست. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تهدید کرده‌اند که آن را ترک می‌کنند.

کره شمالی نیز در سال ۲۰۰۳ پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را ترک کرد.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای خطاب به کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، گفت که «جنگ اتمی برنده‌ای ندارد و هرگز نباید شروع شود.»

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «ما طرفدار امنیت برابر و گسست‌ناپذیر برای همه اعضای جامعه جهانی هستیم.» این اظهارات در تضاد با سخنان قبلی مقام‌های روس است که در غرب به تهدید هسته‌ای تعبیر شده بود.