بلینکن: احیای برجام به نفع ایران، آمریکا و جهان است

بلینکن در حالی از احیای برجام دفاع می‌کند که مقام‌های جمهوری اسلامی از توانایی ساخت بمب اتم سخن گفته‌اند

بلینکن گفت که قطعنامه آژانس به نقطه کانونی ماموریت آژانس و تعهدهای ایران به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود و ارتباطی به برجام ندارد»- Kena BETANCUR / AFP

کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) در روز دوشنبه، اول اوت ۲۰۲۲، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گرد هم آمدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی که در این گردهمایی ایراد کرد گفت که احیای برجام بهترین حاصل را برای جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و جامعه بین‌المللی در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر نیز بر این امر تاکید کرده بود. او در ۹ ژوئن ۲۰۲۲، یعنی یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه‌ای نوشت رای مثبت ایالات متحده آمریکا به این قطعنامه «جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» بوده‌ است.

بلینکن در توضیح هدف قطعنامه صادر شده نوشت: «این قطعنامه به نقطه کانونی ماموریت آژانس و هسته اصلی تعهدهای ایران به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود و ارتباطی به توافق برجام ندارد.»

با این‌حال تلاش بلینکن به‌منظور احیای توافق برجام در حالی صورت می‌گیرد که شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از توانایی ساخت بمب اتم به‌وسیله این نظام عقیدتی – سیاسی خبر می‌دهند. تازه‌ترین اظهارنظر در این مورد به محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مربوط می‌شود.

اسلامی گفت:«همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند، ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد، ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»

ماه گذشته، برخی چهره‌های شناخته شده جمهوری اسلامی از توانایی ساخت بمب اتم به‌وسیله حکومت ایران سخن گفتند. صادق خرازی، مشاور علی خامنه‌ای در سیاست خارجی، در ارتباط با این موضوع گفت:«تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به‌ سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها چند ساعت پس از این سخنان کمال خرازی، محمدجواد لاریجانی، از چهره‌های شناخته شده حکومت ایران در امور بین‌المللی، در گفتگویی با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت:«اگر به این نتیجه برسیم که سلاح هسته‌ای بسازیم، کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز بخش دیگری از سخنان بلینکن در کنفرانس روز دوشنبه به موضوع آزمایش‌های اتمی کره شمالی اختصاص داشت. رویترز در این مورد نوشت وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا بار دیگر نگرانی دولت متبوعش درباره احتمال وقوع هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را تکرار کرد.

پیش از این وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته بود که اگر کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد، پاسخی قوی و روشن از ایالات متحده، کره جنوبی و سایر کشورهای جهان دریافت خواهد کرد.

شرمن این سخنان را زمانی بیان کرد که کره شمالی، در پنجم ژوئن ۲۰۲۲، به شلیک هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد مبادرت کرده بود؛ اقدامی که یک روز بعد واکنش آمریکا و کره جنوبی را در پی داشت و این دو کشور هشت موشک زمین به زمین را به اهدافی واقع در سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند.

پس از آن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در روز ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۲ هشدار داد کشورش آماده است تا در صورت بروز درگیری نظامی با آمریکا و کره جنوبی، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

رهبر حکومت کره شمالی، در سخنرانی مورد نظر گفت اقدام نظامی علیه کره شمالی «احمقانه است و اقدام انتحاری بسیار خطرناکی» به‌حساب می‌آید، چون او به داشتن سلاح‌هایی که آمریکا و کره جنوبی بیش از همه از آن می‌ترسند، به خود می‌بالد.

کیم جونگ اون همچنین گفت «چنین تلاش خطرناکی فورا به‌ وسیله نیروی قدرتمند ما مجازات خواهد شد» و دولت کره جنوبی و ارتش وابسته به آن «نابود خواهد شد.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هشدار داد که «بشریت به اندازه یک سوءتفاهم و یک خطای محاسباتی با انهدام اتمی فاصله دارد.»

او که در آغاز کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و با حضور کشورهای عضو سخن می‌گفت، ضمن اشاره به حمله روسیه به اوکراین و «عوامل دیگر در جهان»، افزود که خطر اتمی امروز بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم به این سو است.

گوترش از کشورها خواست تا به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی پایبند باشند. او گفت که حرکت کشورها به سوی جهانی عاری از تسلیحات اتمی «تنها ضمانت» استفاده نکردن از چنین تسلیحاتی است.