خودداری حزب الله و جنبش امل از اشتراک در اعتراضات مردمی

معترضان تأکید بر تغییر کلی نظام سیاسی دارند ‏ ‏

گوشه ای از اعتراضات مردمی در سواحل دریای مدیترانه. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .‏

در نخستین شب اعتراضات مردمی در لبنان، شهروندان خشمگین که از دشواری های اقتصادی و از فساد مقامات دولتی به ستوه آمده بودند، در سراسر لبنان به خیابان ها ریختند و دست به تظاهرات علیه دولت زدند. شهر ساحلی صور، نیز شاهد اعتراضات شدید مردمی بود و معترضان عکس های مقامات دولتی را زیر پا می کردند و به آتش می کشیدند. اما پس از این که شماری از اعتراض کنندگان، عکس های نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امل را به آتش کشیدند، گروهی از افراد مسلح به معترضان حمله کرده و به سوی آن ها شلیک کردند. پس از این که شماری از شهروندان در این درگیری، زخم برداشتند، توده های مردمی از مقامات امنیتی دولت خواستند تا مانع اقدامات افراد مسلح شوند.

سپس، جنبش امل با صدور اعلامیه ای حمایت خود را از اعتراضات مردمی اعلام کرده و علاوه داشت که به زودی حادثه تیراندازی به معترضان را مورد پیگیری قرار خواهد داد، همزمان جنبش امل از مقامات امنیتی خواست تا مسئولیت خود را در حمایت از معترضان ادا کنند و اجازه ندهند هیچ فرد و گروهی مسلح دست به حمله علیه جنبش های اعتراضی بزند.

در پی درگیری معترضان با افراد مسلح طرفدار جنبش امل، شهروندان لبنانی، عکس ها و ویدیوهای از این درگیری ها را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. در واکنش به این اقدام، جنبش امل، با صدور اعلامیه ای خاطرنشان کرد که عکس ها و ویدیوهای منتشر شده، ساختگی بوده و عاری از حقیقت است و هدف از پخش آن ها، بدنام کردن جنبش امل است.

البته معترضان خشمگین، یک تفریح گاه بزرگ را در شهر ساحلی شهر صور که گفته می شود، از "رنده بری" همسر نبیه بری است را به آتش کشیدند اما دفتر رهبر جنبش امل، ارتباط همسر نبیه بری را با این تفریح گاه تکذیب کرده و علاوه داشت که خانم رنده بری، هیچ سرمایه گذاری در این شهر ندارد.

اما در شهر نبطیه، زمانی که اعتراضات مردمی آغاز شد و توده های مردم به سمت میدان های بزرگ شهر در حرکت بودند، شماری از طرفداران جنبش امل که مجهز به ابزار دفاعی بودند، در کنار تصویر بزرگی از نبیه بری، ایستاده بودند. این افراد که هدف آن ها پاسداری از عکس نبیه بری بود،  برای هیچکس اجازه نزدیک شدن به عکس را نمی دادند، در حالی که عکس های سایر مقامات دولتی از سوی معترضان، زیر پا شده و به آتش کشیده می شد.

حسن هاشم، یکی از معترضان، گفت: "ما دیگر نمی توانیم شرایط حاکم بر کشور را تحمل کنیم و هدف ما تغییر نظام است نه تغییر اشخاص و تا زمانی که این هدف بر آورده نشود، به تظاهرات ادامه خواهیم داد.

یکی دیگر از معترضان گفت: ناکامی رهبران کنونی دولت در پیشبرد امور کشور و حمایت از حقوق مردم به اثبات رسیده است و آزموده را آزمودن خطا است، ملت لبنان فرصت های زیادی را به مسئولان دولتی داده است اما دیگر نمی تواند دشواری های روز افزون زندگی را تحمل کند.

البته معترضان، طرح آماده ای برای جایگزینی دولت کنونی ندارند، اما در حال حاضر، درخواست آن ها، کناره گیری دولت فعلی لبنان است تا وضعیت دشوار حاکم پایان یابد.

حسن سعید ظاهر، یکی از دیگر معترضان اظهار داشت که از شش ماه بدین سو از بیکاری رنج می برد و فرزندانش پس از این که از دانشگاه فارغ شدند، نتوانستند هیچ فرصت شغلی پیدا کنند، بنابر این، او چاره ای دیگری جز پیوستن به تظاهرات نداشته است. حسن سعید افزود: "مقامات دولتی از سال 1990 تا کنون حقوق ملت را پایمال کردند و جز سوء استفاده از قدرت و اختلاس سرمایه های ملی، هیچ دستاورد دیگری نداشته اند. وی علاوه کرد: تعلق مقامات دولتی در سایر کشور ها به دولت است نه به احزاب و گروه های سیاسی. در کشور های دیگر، مقامات دولتی، در تلاش برای تأمین عدالت اجتماعی هستند، اما معلوم می شود که مقامات دولتی در لبنان، جز دزدی و اختلاس، مسئولیت دیگری در برابر ملت ندارند."

خانم افراح ابوزید که در تظاهرات شرکت کرده بود، گفت: ما چیزی بیشتر از حقوق شهروندی مطالبه نمی کنیم، آنچه می خواهیم حقوقی است که بایستی بی چون و چرا برای هر شهروند داده شود. وی افزود: در زندگی با دشواری های بسیاری رو به رو هستیم و از آن جا که نمی توانم شهریه دانشگاه را بپردازم، فرزند من ناگزیر شد به منظور ادامه تحصیل به روسیه مهاجرت کند. خانم افراح با اشاره به افراد مسلحی که برای حمایت از تصویر نبیه بری، ایستاده بودند، گفت: هدف ما برکناری یک رژیم است، نه برداشتن یک عکس، وی علاوه کرد: ما برای تأمین مخارج ناچیز زندگی، رنج و زحمت بی شماری را متحمل می شویم، اما خانواده های مقامات دولتی در ناز و نعمت به سر می برند.

یوسف سلامه، یکی دیگر از معترضان گفت: تظاهرات علیه دولت، تنها راهی است که می تواند خواسته های مردم را برآورده کند، در این غیر این صورت، مقامات دولتی، فرصتی برای توجه به ملت ندارند. وی افزود: خواست همه ای معترضان یکی است و همه برای داشتن یک زندگی با عزت تلاش می کنند، بنابر این، دولت کنونی باید هرچه زود تر کناره گیری کرده و قدرت را تسلیم مردم کند. سلامه افزود: ما از همه ای ملت لبنان می خواهیم به ما بپیوندند، زیرا جز تظاهرات، راهی دیگری برای به دست آوردن حقوق، در این کشور باقی نمانده است. ملت بایستی دیگر آرام نگیرد و این دولت را وادار به کناره گیری از قدرت کند. این معترض خشمگین گفت: این تظاهرات باید 30 سال قبل انجام می شد تا ملت ناگزیر به تحمل این همه درد و رنج نمی شد و سیاستمداران فاسد فرصتی برای پایمال کردن حقوق اجتماعی و شهروندی را پیدا نمی کردند.

اما در شهر ساحلی صور، خانم لیال، یک مهندس سازه، گفت: "ما مردم تحصیل کرده و فرهیخته ای هستیم، من می خواهم صدای خود را به جهانیان برسانم که ملت لبنان جز پرداخت مالیات روز افزون، امتیاز دیگری از دولت به دست نمی آورد.

خانم رشا، یکی دیگر از معترضان شهر صور، گفت: "ما خواستار حقوقی هستیم که بایستی از بدو تولد برای همه فراهم می بود، اما ما در چنان کشوری زندگی می کنیم که جز درگیری و بحران، ارمغان دیگری برای شهروندان ندارد و ناهنجاری های جامعه هر روز بیشتر از پیش افزایش می یابد. خانم رشا افزود: من به عنوان یک معلم، احساس شرم می کنم، هنگامی که از دانش آموزان می خواهم برای رسیدن به آینده درخشان، تلاش بیشتری برای درس خواندن کنند. زیرا در جامعه لبنان هزاران تن از افراد تحصیل کرده بیکار هستند و سعی به فرار از کشور دارند. من از 9 ماه بدین سو، نتوانستم حقوق خود را دریافت کنم، زیرا 9 میلیون دلار پول وزارت آموزش و پرورش از سوی عاملان فساد اختلاس شده است."

خانم دانا، یکی دیگر از معترضان گفت: من یک شهروند شیعه مذهب لبنانی هستم اما با حزب الله ،جنبش امل و سایر گروه های سیاسی مخالف هستم و هیچ یک از سیاستمداران کنونی را نمی خواهم. از کودکی، همین نبیه بری را می شناسم، دیگر از همه خسته شده ام. همه ای این رهبران به کشور و مردم خیانت کردند، از حریری تا جعجع تا سنیوره، هیچ یک از این رهبران، اندیشه ای خدمت به ملت را در سر ندارند.

فاضل، یکی از جوانان هنرمند لبنانی که در تظاهرات شرکت کرده بود، گفت: این نخستین باری است که من در تظاهرات شرکت کردم، هدف از حضور در این اعتراضات، تغییر کلی در کشور است. سیاستمداران لبنانی بیش از 30 سال است که مردم را فریب می دهند و جز سوء استفاده از قدرت و غارت سرمایه های ملی، هیچ اقدام در راستای خدمت به مردم انجام نداند. بنابر این، تا زمانی که این رهبران از قدرت کناره گیری نکنند، تظاهرات همچنان ادامه خواهد داشت.

خانم سارا، که در اعتراضات حضور داشت، گفت: "وضعیت دشوار زندگی و بیکاری، ما را به خیابان ها کشانده است تا علیه این دولت فاسد قیام کنیم. ملت از هیچ حقوقی برخوردار نیست و مقامات دولتی چنان سرگرم سوء استفاده از قدرت هستند که از وضعیت نابسامان کشور هیچ اطلاعی ندارند. در لبنان همه چیز بر اساس ارتباطات و به سود احزاب سیاسی و مذهبی به پیش می رود و حقوق شهروندی به فراموشی سپرده شده است. ملت لبنان امروز به میدان آمده است تا این نظام را تغییر دهد و سرنوشت کشور را به دست خود گیرد، باید همه افراد و گروه های مسلح بدانند که زمان زور گویی و قلدری در لبنان به پایان رسیده است و تا زمانی که دولت کناره گیری نکند، تظاهرات مردمی ادامه خواهد داشت."

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه