به علت کمبود کارگر، میلیون‌ها سیب در حال پوسیدن هستند

«این میزان از پس‌ماند میوه به لحاظ اخلاقی جای سرزنش دارد»

getty

اتحادیه‌ی ملی کشاورزان(ان‌اف‌یو) هشدار داده است که میلیون‌ها سیب در باغ‌های بریتانیا به حال خود رها شده‌اند تا بپوسند زیرا عدم‌قطعیت‌های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا به کمبود کارگر دامن زده است.

طبق اعلام ان‌اف‌یو کمبود میوه‌چین سبب شده است تا کشاورزان خروارها میوه و سبزیجات(معادل ۱۶ میلیون سیب) را در مزارع و باغ‌ها به حال خود رها کنند.

به گفته‌ کارشناسان، هراس از خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا به کمبود کارگر دامن می‌زند زیرا نگرانی از محدود سازی آزادی سفر و افزایش سخت‌گیری‌های مهاجرتی سبب شده است شمار بیش‌تر از تبعه‌های اتحادیه‌ اروپا از بریتانیا خارج شوند.

طبق آمارگیری ان‌اف‌یو از باغداران، در فصل برداشت امسال ۱۱۴۷ تن سیب از بین رفته است و این اتحادیه هشدار داده است که این رقم احتمالاً بالاتر است.

علی کاپر رییس بخش باغبانی و سیب‌زمینی ان‌اف‌یو به ایندیپندنت گفت: «به نظر من به لحاظ اخلاقی جای سرزنش دارد که اجازه می‌دهیم این میزان از غذا به پس‌ماند تبدیل شود».

میزان کمبود کارگر در ماه اوت را ۱۷ درصد گزارش داده‌اند و این رقم در ماه گذشته ۲۰ درصد بود اما کارشناسان نگران آن هستند که این رقم در ماه جاری بالاتر هم برود.

به گفته‌ی ان‌اف‌یو کاهش ارزش استرلینگ که در پی همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا رخ داد کارگران فصلی را دلزده کرد و برای کار راهی سایر کشورهای اتحادیه‌ اروپا مثل آلمان، هلند و دانمارک شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کاپر در مورد اثر خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا گفت: «مردم احساس کردند اینجا پذیرای آن‌ها نیستند. در مورد وضعیت آینده هم سئوال‌هایی برای‌شان پیش آمد: آیا سال بعد می‌توانم برگردم؟ باید گذرنامه داشته باشم؟ آیا می‌توانم همچنان با کارت اشتغال به این جا برگردم؟ در مرز جلوی مرا می‌گیرند؟ خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا علامت سئوال‌های زیادی در ذهن تبعه‌های اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. بعد از همه‌پرسی، کمبود نیروی کار، سال به سال افزایش یافته است. در چند سال گذشته، استخدام به خصوص برای بلغاری‌ها و رومانیایی‌ها خیلی خیلی دشوار شده است. هر سال هم سخت‌تر می‌شود.

ان‌اف‌یو از دولت خواسته است برنامه‌ آزمونه را بسط دهد تا به رفع کمبودها کمک کند. هم‌اکنون طبق این برنامه فقط ۲۵۰۰ کارگر از خارج از اتحادیه‌ اروپا اجازه دارند برای کارهای فصلی به بریتانیا بیایند.

یک سخنگوی دولت می‌گوید: «وقتی از اتحادیه‌ اروپا خارج شویم سامانه‌ای برای مهاجرت خواهیم داشت که به نفع کل بریتانیا و از جمله باغ‌دارها خواهد بود. در مورد سامانه‌ آینده، ارتباط فعالی با بخش وسیع کشاورزی داریم و وزارت کشور ایجاد سامانه‌ای امتیازی را به نهاد مستقلی به نام کارگروه مشاوره‌ مهاجرت سپرده است که در همین راستا نیز برای آزمایش کارایی‌ این سامانه‌، خودمان در برطرف کردن کمبود کارگران فصلی در فصل برداشت، آزمونه کارگران فصلی را به راه انداختیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی