حمله ماموران امنیتی به خانه بهائیان در شهرهای ایران

ادامه موج دستگیری‌ها؛ شماری از بهائیان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند

تاکنون از محل نگهداری افراد دستگیرشده اطلاعی نیست و مقام‌های قضایی درباره دلایل بازداشت‌ بهائیان توضیحی نداده‌اند-محبت‌نیوز

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۹ مرداد، در اقدامی هماهنگ، به خانه شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران یورش بردند و ضمن تفتیش خانه‌ها، شماری از آنان را بازداشت کردند.

مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال‌آبادی، از مدیران سابق جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران ایران»، در منزل شخصی خود در تهران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. پیش‌تر عفیف نعیمی و سامان استوار، دیگر اعضای یاران ایران، نیز دستگیر شده بودند.

پس از اینکه به دستور حکومت ایران، «محفل روحانی ملی بهائیان» تعطیل شد، گروه یاران ایران هدایت فعالیت‌های اداری جامعه بهائی و رسیدگی به امور اجتماعی و فرهنگی شهروندان بهائی را برعهده گرفت؛ در حال حاضر این گروه نیز منحل شده است اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران اعضای سابق آن را دستگیر کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، منازل و محل کار این شهروندان تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنان از جمله موبایل، وسایل الکترونیکی و آثار مربوط به آیین بهائی ضبط شد.

حکومت ایران نه تنها آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه پیروان این دین را با ادعای «ارتداد»، از آزادی‌های مدنی، حق تحصیل، اشتغال و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محروم می‌کند.

در طول چهار دهه گذشته، پیروان دین بهائی در ایران همواره با خطر بازداشت، زندان و ضبط اموال روبه‌رو بودند اما در ماه‌های اخیر، آزار و فشار بر جامعه بهائیان ایران دوچندان شده است؛ تا آنجا که روز یکشنبه و در ادامه موج بازداشت‌های قبلی، شماری از شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران مانند شیراز، گرگان، کرج، تهران و ساری دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تهران، علاوه بر دستگیری چهار عضو سابق گروه یاران ایران، منزل و محل کار شش شهروند بهائی دیگر به نام‌های نیما حقار، نازیلا حقار، نصیر هروی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی و سارا شعبان نیز تفتیش و از این میان، محل کار کامیار حبیبی پس از تفتیش، پلمب هم شد. او در زمینه آهنگسازی فعالیت دارد.

ماموران امنیتی روز یکشنبه در ساری، منازل ساناز علیزاده، ثریا منوچهرزاده (میثاقی) و سها ثابتی (رحمانی)، شهروندان بهائی ساکن این شهر، را تفتیش کردند. آن‌ها سها ثابتی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در گنبدکاووس، نیز خانه‌ آزاده یقینی و افسانه تشکر تفتیش شد.

ماموران حکومت ایران در ماهشهر، هم پس از تفتیش منزل افنانه انصاری، او را بازداشت و پس از ساعاتی، آزاد کردند.

در گرگان، منزل پنج شهروند بهائی به نام‌های شفق فهندژ، شکیب مودی (معصومی)، افسون مودی (معصومی)، شقایق پورعنایتی و ندا طائفی با حکم قضایی تفتیش شد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در کرج خانه‌ بیتا ممتازی (صراف)، پویا ممتازی (صراف) و سابین یزدانی را تفتیش کردند و برخی لوازم شخصی و تمامی وسایل الکترونیک این شهروندان و خانواده‌‌هایشان را ضبط کردند.

در شیراز، منازل احسان جابری و بهار بنگاله تفتیش شد و ماموران برخی وسایل شخصی و کتب دینی آنان را ضبط کردند و با خود بردند. یک منبع مطلع به خبرگزاری هرانا گفت که ماموران قصد داشتند راحله کشانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، را دستگیر کنند اما به دلیل اینکه او به‌تازگی یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته بود و وضعیت جسمانی نامساعدی داشت، از بازداشتش صرف‌نظر کردند.

در مشهد نیز منازل فریده هدایتی، شادی خاصه‌زاد و هدیه غیابی تفتیش شد. در تمامی این موارد، ماموران امنیتی وسایل شخصی، موبایل و لوازم الکترونیک شهروندان بهائی را ضبط کردند.

تاکنون از محل نگهداری این افراد دستگیرشده اطلاعی در دست نیست و مقام‌های قضایی نیز درباره دلایل بازداشت‌ بهائیان در ماه‌های اخیر توضیحی نداده‌اند.

بر اساس منابع غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند. در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، بسیاری از بهائیان به دلیل آزارهای حکومت، مجبور شدند از ایران مهاجرت کنند. آن دسته از شهروندان بهائی نیز که در ایران ماندند، همواره با خطر دستگیری، محرومیت از آزادی‌های مدنی، کار و تحصیل مواجه‌اند.

جامعه جهانی بهائی اواخر تیر ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای، از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران در مدت ۵۰ روز، خبر داد. در این بیانیه، ضمن اعتراض شدید به کارزار سازمان‌یافته جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان بهائی، آمده بود: «بهائیان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقاداتشان متحمل سرکوب‌‌های مداوم بوده‌اند؛ اما موج کنونی آزار و اذیت‌ها بیش‌ازحد نگران‌کننده است. در چند هفته گذشته، بیش از ده‌ها بهائی دستگیر، محاکمه یا زندانی شده‌اند و به نظر نمی‌رسد این آزار و اذیت‌ها را پایانی باشد. آنچه ماه‌ها است درباره آن هشدار داده بودیم، اکنون در حال وقوع است. حکومت ایران باید فورا تعهدات حقوق بشری خود و مسئولیتش در قبال تمامی ایرانیان را به جا بیاورد و این سرکوب‌ها را بلافاصله متوقف کند.»