قانون‌گذارهای فرانسه: کردهای سوریه را به رسمیت بشناسید

«اردوغان در سایه [توجه جهانی به اوکراین] قصد دارد یک حمله‌ خونین دیگر را علیه کردها در شمال سوریه آغاز کند»

بیش از ۱۰۰ قانونگذار فرانسوی سیاست رییس‌جمهور ترکیه در سوریه را محکوم کردند-Bertrand GUAY / AFP

بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار فرانسوی در بیانیه‌ای «سیاست جنگ» رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه علیه کردهای سوریه را محکوم کردند.

این بیانیه روز شنبه ۳۰ ژوئیه در نشریه «لا ژورنال دو دیمانش» منتشر شد و می‌گوید که اردوغان از توجه جهانی به جنگ اوکراین برای تشدید حملات ترکیه به شمال سوریه استفاده می‌کند.

بیانیه فوق که به امضای ۱۰۲ نماینده مجلس و سناتور فرانسوی رسیده، می‌نویسد:‌ «اردوغان در سایه [توجه جهانی به اوکراین] قصد دارد یک حمله‌ خونین دیگر را علیه کردها در شمال سوریه آغاز کند.»

این گروه از قانون‌گذارهای فرانسوی نوشتند عملیات «چشمه صلح» ترکیه در سال ۲۰۱۹ به شمال‌شرق سوریه «به قیمت جان غیرنظامیان بی‌شمار، ویرانی و اقدامات وحشیانه و با هدف بی‌ثبات کردن بافت سیاسی و اجتماعی کردها» صورت گرفت. آنان همچنین نوشته‌اند «در مواجهه با تخلفات ارتش ترکیه، کشورهای غربی دیگر نباید روی خود را به سمت دیگر برگردانند.»

قانون‌گذاران فرانسوی معتقدند که اردوغان از درگیر شدن ناتو در اوکراین به عنوان «چک سفید» برای خود بهره‌برداری می‌کند و از کشورهای غربی خواستند تا از فعالان و سازمان‌های کرد مستقر در اروپا حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شروط اردوغان در توقف ممانعت از روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، «سرکوب بیشتر تروریسم» بود و در این راستا از جمله خواستار بازگرداندن پناهندگان سیاسی و پناهجویان از این دو کشور اسکاندیناوی به ترکیه بوده است. اردوغان همچنین خواستار آن شده است که استکلهم و هلسینکی «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) یا شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک که بر بخش‌هایی از شمال سوریه تسلط دارد، و همچنین حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را ممنوع اعلام کنند.

حزب کارگران کردستان، گروهی مسلح است که از ۴۰ سال پیش علیه دولت مرکزی ترکیه می‌جنگد. این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.

همزمان با تلاش ترکیه برای آن که ‌یگان‌های مدافع خلق را متحد و مرتبط با «پ‌‌ک‌ک» معرفی کند، این گروه کرد سوریه یکی از متحدان مهم ایالات متحده آمریکا در میدان‌های نبرد کارزار بین‌المللی جنگ علیه داعش بوده است.

ترکیه به دنبال ایجاد یک کریدور عاری از نیروهای کرد در امتداد مرز جنوبی خود است و مقام‌های ارشد آن کشور از قصد خود برای شروع عملیات جدید در آن منطقه خبر داده‌اند.

نمایندگان فرانسوی از حاکمیت این کشور خواستند تا سازمان ملل متحد را به «اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ترغیب کند و کردهای سوریه را تحت حفاظت بین‌المللی قرار دهد.»

آنان در بیانیه جدید خود افزوده‌اند که «دولت خودمختار شمال و شرق سوریه» باید در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

بیشتر از جهان