مردم معترض در شیلی قصد کوتاه‌ آمدن ندارند

به رغم تعهد رئیس‌جمهور مبنی برای لغو فزایش هزینه حمل و نقل، اعتراض‌ها ادامه دارد

شیوه متفاوت گردهمایی معترضان در شیلی در چهارمین روز ناآرامی‌ها Pablo VERA / AFP

دست کم هشت نفر در دومین روز از تظاهرات و ناآرامی‌های مردم کشور شیلی در آمریکای جنوبی کشته شده‌اند. شهردار سانتیاگو پایتخت این کشور گفت در جریان به آتش کشیدن یک ساختمان غارت شده سه نفر کشته شدند.

اجساد پنج نفر دیگر نیز بعداً در زیرزمین خانه‌ای پیدا شد که آتش گرفته بود. ارتش شیلی بار دیگر مقررات منع عبور و مرور شبانه برای یک‌شنبه اعلام کرد و دولت همچنان در تقلای مهار اعتراضات خشونت‌بار است. نخستین تظاهرات در روز دوشنبه و بعد از اعلام افزایش هزینه‌های حمل و نقل عمومی آغاز شد.

دانشجویان با برگزاری تظاهرات واکنش نشان دادند و  صدها جوان به ایستگاه‌های مترو در سانتیاگو سرازیر شدند.

جمعیت معترض به کرایه‌ حمل و نقل  از روی ورودی‌های وسایل حمل و نقل عمومی پریدند. اما تعطیلی موقت فعالیت مترو باعث شد صدها هزار مسافر مترو زمین‌گیر شوند.

این تظاهرات طی هفته‌ی اخیر کم‌کم به خشونت کشیده شد و منجر به اعلام وضعیت اضطراری شد.

روز جمعه در جریان ناآرامی‌ها فضای سانتیاگو به تشنج کشیده شد و چندین ساختمان آتش گرفت و متروی شهر نیز تعطیل شد. هوگو میلاکوی گونزالس، مهندس مکانیک، همراه با پسر جوان‌اش به ایستگاه متروی سن خوزه دلا استرلا آمده‌اند تا به افزایش کرایه‌ها اعتراض کنند.

او گفت در تظاهرات شرکت کرده‌ام «تا پسرم ببیند و بفهمد که حکومت حق ندارد مردم را دست بیاندازد».

دانشجویان نیز سنگر ساختند، در ورودی ایستگاه‌های مترو آتش افروختند و مغازه‌ها را غارت کردند. مأموران پلیس در واکنش به تظاهرات‌کنندگان به سوی آنان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. سباستین پینرا رئیس جمهور شیلی اعلام کرد شنبه شب حکم افزایش کرایه‌ها را لغو خواهد کرد. آقای پینرا گفت «فروتنانه صدای هموطنان‌ام را شنیده‌ام».

اما بر خلاف آنچه اعلام شده بود تظاهرات خشونت‌بار تا روز یک‌شنبه ادامه داشت. فروشگاهی که به آتش کشیده‌ شده یکی از ۶۰ شعبه‌ حراجی‌فروشی والمارت است که در روزهای اخیر هدف غارت قرار گرفته بود.

این شرکت گفته بسیاری از فروش‌گاه‌های‌اش را به علت ادامه‌ی خشونت‌ها تعطیل کرده است. به علت این‌که ناآرامی‌ها میلیون‌ها پوند خسارت به ایست‌گاه‌های مترو، مغازه‌ها و ساختمان‌های اداری  وارد کرده، آقای پینرا روز جمعه وضعیت اضطراری اعلام کرد.

مقررات منع عبور و مرور در شش شهر شیلی هم چنان برقرار است.

مأموران برای گشت‌زنی در خیابان‌های سانتیاگو بسیج شده‌اند و دست کم دو شرکت خطوط هوایی پروازهای‌شان را به پایتخت لغو کرده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/chile-protests-riot-fire

© The Independent

بیشتر از جهان