سفر خاورمیانه‌ای پلوسی همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید به دنبال ثبات و مبارزه با تروریسم است

CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به همراه گروهی از سیاستمداران آمریکا به اردن سفر کرده است تا در مورد  شدت گرفتن بحران در کشور همسایه‌شان سوریه صحبت کنند.

ترکیه و نیروهای کرد همدیگر را به نقض آتش‌بسی متهم کرده‌اند که با میانجی‌گری ایالات متحده برقرار شده بود و همزمان با آن خانم پلوسی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر وی در «زمانی صورت گرفته که امنیت و ثبات این منطقه دست‌خوش بحران شده است».

پلوسی افزود:« حمله‌‌ ترکیه به سوریه  سبب شده است تا بحران در این کشور تشدید شود و هیئت ما  درگیر بحث‌هایی حیاتی در مورد اثرات این حمله بر ثبات منطقه‌ای، افزایش آوارگان و میدان‌یابی خطرناک داعش، ایران و روسیه شده است».

چندین نفر از سران بلندپایه‌ی مجلس نمایندگان آمریکا نیز همراه پلوسی هستند که  با حسین بن عبدالله دوم ولیعهد اردن، شاهزاده فیصل بن حسین، ایمن صفدی وزیر خارجه‌ اردن و سایر مقامات بلندپایه‌ی این کشور دیدار کردند.

خانم پلوسی گفت: از تداوم همکاری راهبردی بین ایالات متحده و اردن قدردانی کردیم و درباره‌ ثبات منطقه‌ای، مقابله با تروریسم، همکاری‌های امنیتی، صلح خاورمیانه، توسعه‌ اقتصادی و سایر چالش‌های مشترک گفت‌وگوهای سازنده‌ای انجام دادیم.

خانم پلوسی قبل از انجام این سفر، هم‌صدا با چاک شومر رهبر جناح اقلیت مجلس سنای آمریکا، آتش‌بس در شمال شرقی ترکیه را «دروغین» خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آتش‌بس را مایک پنس معاون رییس جمهور ایالات متحده طی سفری به این منطقه اعلام کرده بود. در حالی که در واشنگتن هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکا از این منطقه به علت به خطر انداختن رزمندگان کرد مورد حمایت ایالات متحده انتقاد کردند.

البته این توافق به سرعت مورد تردید قرار گرفت زیرا مقامات ترکیه این آتش‌بس را فاقد مشروعیت خواندند.

طبق جزئیاتی که آقای پنس اعلام کرد جنگ باید به مدت حدود پنج روز متوقف شود تا مردم کرد برای خروج از این منطقه زمان داشته باشند.

کنشگران منطقه‌ شمال شرقی سوریه ادعا می‌کنند جنگ به صورت پراکنده ادامه داشته که نشان می‌دهد آتش‌بس زیر پا گذاشته شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria

© The Independent