جرد کوشنر رئیس‌دفتر پیشین کاخ سفید را به «هل دادن» ایوانکا ترامپ متهم کرد

کوشنر درباره جان کلی گفت: «فکر و ذکرش سلطه پیدا کردن و به دست گرفتن تمامی امور بود»

طبق نوشته کوشنر «کلی» به ایوانکا ترامپ اهمیت چندانی نمی‌داد، ولی این برخورد را فقط در محافل خصوصی بروز می‌داد - LUDOVIC MARIN / AFP

جرد کوشنر در کتاب جدید خاطراتش، جان کلی، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید را به کنار زدن ایوانکا ترامپ از سر راهش متهم کرد و گفت فرمانده پیشین ستاد فرماندهی جنوب ایالات متحده آمریکا هم قلدرانه رفتار می‌کرد و هم شخصیتی شبیه «جکیل و هاید» داشت.

کلی که ژنرال بازنشسته نیروی دریایی است این اتهام را رد کرد.

به گزارش واشینگتن پست، کوشنر داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین در بخشی از کتاب «تاریخ فوری: خاطراتی از کاخ سفید» می‌نویسد کلی پس از جلسه‌ای پرتنش در دفتر ریاست جمهوری، همسر او را از سر راه کنار زد. این کتاب خاطرات قرار است ماه آینده منتشر شود.

این مشاور ارشد پیشین ترامپ می‌نویسد به نظر خودش و همسرش، کلی «مدام» در حال «دودوزه‌ بازی» است.

او افزود: «کلی فقط یک‌بار کاملا نقاب از چهره واقعی‌اش برداشت.»

کوشنر می‌نویسد «یک روز که تازه از جلسه‌ای پرتنش در دفتر ریاست جمهوری بیرون آمده بود در راهروی اصلی بال غربی از کنار ایوانکا رد ‌شد. ایوانکا بی‌خبر از وضعیت ذهنی به‌هم‌ریخته‌ کلی به او گفت «سلام، رئیس» و کلی او را از سر راه خود کنار زد و شتابان رفت. ایوانکا ناراحت نشد و آن درگیری را بزرگ نکرد، اما کلی با آن رفتار تندش شخصیت واقعی‌اش را نشان داده بود.»

کوشنر می‌نویسد کلی یک ساعت بعد به دفتر ترامپ در کاخ سفید آمد و «فروتنانه عذرخواهی کرد و ایوانکا عذرش را پذیرفت.»

به گزارش واشینگتن پست، کلی در ایمیلی در مورد اتهامی که کوشنر وارد کرده، نوشت «آنچه را که توصیف می‌کنید به یاد نمی‌آورم. هرگز تصورش را هم نمی‌کنم که زنی را هل بدهم. تصور کردنی نیست. هرگز چنین اتفاقی نیفتاده. هرگز عمدا چنان کاری نمی‌کنم. هم‌چنین به یاد ندارم برای کاری که نکرده‌ام از او عذرخواهی کرده باشم. چنان چیزی به یاد ندارم.»

کوشنر در خاطراتش می‌افزاید جولی ردفورد، مدیر کارکنان ترامپ شاهد عذرخواهی کلی بود.

کوشنر می‌نویسد «اولین و تنها باری بود که کارکنان دفتر ایوانکا دیدند کلی به محل کار آن‌ها در گوشه‌ای از طبقه دوم ضلع غربی می‌آید.»

سخنگوی خانم ترامپ در مصاحبه با واشینگتن پست گفت روایت کوشنر از این اتفاق‌ها درست است. به گزارش این روزنامه، ردفورد افزود کلی را دید که به دفترشان آمد و عذرخواهی او را شنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلی ابتدا دبیر امنیت ملی دولت ترامپ بود و حدودا اواسط سال اول ریاست جمهوری ترامپ، جانشین اولین مدیر کارکنان او، رینس پریبوس، شد.

این ژنرال بازنشسته ماموریتش را نظم‌بخشی به کاخ سفید پرهرج و مرج می‌دانست، اما برخی افراد در دولت همچون خانم ترامپ و آقای کوشنر با قوانین جدید راحت نبودند. این قوانین شامل گزارش‌ دادن به کلی درباره تمام تعامل‌هایشان با آقای ترامپ در باب امور دولتی بود.

به گزارش واشینگتن پست، کلی از کوشنر و خانم ترامپ ناراحت شد، زیرا به گمانش آزادانه تلاش می‌کردند از پیروی از دستورهایش طفره بروند و راه‌های دیگری برای ارتباط با آقای ترامپ پیدا کنند.

طبق نوشته کوشنر کلی به خانم ترامپ اهمیت چندانی نمی‌داد، ولی این برخورد را فقط در محافل خصوصی بروز می‌داد، اما در انظار عمومی «وقتی روبرو می‌شدند» ابراز «احترام می‌کرد البته او می‌دانست که صادقانه نیست.»

در ادامه نوشته کوشنر آمده است «بعد این ژنرال چهار ستاره کارکنان او را به دفتر خودش فرا می‌خواند و به خاطر مسائل رویه‌ای بی‌اهمیتی که اغلب نظام خشک خودش عامل آن‌ها بود سرزنش و تهدید می‌کرد. بارها شده بود که طرح‌های ابتکاری او مثل مرخصی زایمان همراه با حقوق و بخشودگی مالیاتی بابت تحت تکلف داشتن فرزند را «طرح‌های شخصی ایوانکا» بنامد.»

کوشنر در مورد ماجرایی هم نوشته است که در سال ۲۰۱۷ در پکن رخ داد و طی آن کلی با مقام‌های چین درگیر شد، زیرا اجازه نمی‌دادند دستیار نظامی ترامپ کیف موسوم به فوتبال هسته‌ای را همراه رئیس‌جمهوری به درون جلسه ببرد.

این کیف حاوی رمزهای هسته‌ای است و رئیس‌جمهوری همه جا آن را با خود می‌برد.

در نوشته کوشنر آمده است اقدام مقام امنیتی چین «نقض شدید اصول دیپلماتیک» بود.

در نوشته کوشنر آمده است «کلی همین که متوجه کشمکش شد به سمت در هجوم برد و گردن مامور چینی را گرفت و او را به دیوار چسباند. فریادزنان گفت: «مردم بی‌ادبی هستید. مردم چین ادب سرشان نمی‌شود. کارتان زننده است. با مهمان این جور نباید رفتار کرد.» یکی از مقام‌های تشریفات دوان دوان آمد. فهمید که مامور امنیتی اشتباه کرده است و خیلی معذرت‌خواهی کرد، اما کلی داد و هوار به راه انداخت، جلسه را تحریم کرد و صندلی کنار رئیس‌جمهوری را خالی گذاشت که خیلی به چشم می‌آمد.»

کوشنر می‌گوید کلی بعد «با تعریف کردن این داستان اسباب سرگرمی ما را فراهم کرد» و با اقدام رئیس بخش تشریفات چین برای معذرت‌خواهی مخالفت کرد.

کلی هم شبیه روایت کوشنر، رویدادها را برای واشینگتن پست تعریف کرده است که طبق آن درگیری هنگامی شروع شد که مقام چینی سعی کرد مانع آوردن کیف شود با آنکه می‌دانست «حق بازرسی یا گذراندن آن از درون دستگاه مغناطیس‌سنج را ندارد.»

طبق گزارش این روزنامه در نوشته کلی آمده است «وقتی از دور سروصدا را شنیدم کشمکش شروع شده بود. خودم را به آنجا رساندم و قاطعانه تذکر دادم که حق دست زدن (به کیف را) ندارند. مقام‌های چینی حاضر در آنجا دست‌بردار نبودند تا این که «قانع شدند» حق با ما است و همان موقع کشمکش تمام شد.»

کلی می‌گوید «چند دقیقه بعد یکی از مقام‌های چین (به گمانم از بخش تشریفات) به اتاق محل استقرار ما آمد و از من معذرت‌خواهی کرد. مشکل برطرف شد و بعد از آن هم اتفاقی نیفتد.»

کوشنر می‌گوید بعد از آنکه دید کلی «چطور دوستانه» با رئیس تشریفات چین هم‌قدم شد «سرانجام پی برد» چه جور آدمی است.

در نوشته کوشنر آمده است «در آن لحظه بود که سرانجام پی بردم جان کلی چه جور آدمی است. او به هر بازی که لازم باشد دست می‌زند تا سیطره و کنترل را در دست داشته باشد. در ارتباط با افراد کاری می‌کرد احساس حقارت و ناچیز بودن به آن‌ها دست بدهد تا دست بالا را داشته باشد. سپس وقتی که جایگاه خود را مستحکم می‌کرد دلربایی می‌کرد و ستیز را کنار می‌گذاشت تا فرد از مورد لطف او بودن آسوده‌خاطر شود، اما همچنان از عواقب درگیر شدن با او هراسان باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان