افزایش تلفات سیل در ایران: ۶۹ کشته، ۴۵ مفقود و ویرانی ۲۰ هزار خانه

برخی کارشناسان ساخت و ساز غیر اصولی و دستکاری در مسیر سیلاب‌ها را عامل افزایش تلفات می‌دانند

آمار فوتی‌های سیل در روزهای اخیر در ایران به مرز هفتاد نفر رسید. نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد که تا به امروز آخرین آمارها حکایت از جان باختن ۶۹ نفر درپی وقوع سیل در نقاط مختلف ایران دارد. او با اعلام اینکه شش نفر از این افراد تبعه کشور عراق هستند، در مورد مفقود شدگان گفت: «طبق آخرین آمارها ۴۵ نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن این افراد از سوی امدادگران هلال احمر، آتش‌نشانی و ... در حال انجام است.»

این درحالی‌ست که پیش از این فرماندار مشهد اعلام کرده بود که تنها در جریان وقوع سیل در این منطقه هفت تن از شهروندان عراقی کشته شدند.

نژاد جهانی همچنین آمار مصدوم شدگان این حادثه را ۳۹ نفر اعلام کرد و خبر از آسیب دیدگی ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل داد که از میان آن‌ها ۷ هزار واحد به صورت کامل تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از ابتدای مرداد ماه تا شب هشتم مرداد در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند، گفت: « درحال حاضر این شرایط در ۱۵ استان همچنان ادامه دارد.  در بیش از هزار و ۸۶ شهر، روستا و مناطق مختلف عملیات امدادرسانی‌ صورت گرفته و در همین راستا حدود هزار و ۶۰۰ نفر از راه‌های مختلف زمینی و هوایی نجات داده شده و به مناطق امن منتقل شدند. طی این مدت به حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سطح کشور امدادرسانی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با وجود گذشت ۹ روز از شروع وقوع سیل در شهرهای مختلف ایران کماکان شهرهای زیادی با این اتفاق دست و پنجه نرم می‌کنند. اداره هواشناسی برای نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان، بخش‌های مرکزی استان کرمان، شمال استان هرمزگان، بخش‌های جنوبی و غربی استان فارس، نیمه شرقی استان خوزستان و استان بوشهر هشدار قرمز صادر کرده و به آن‌ها آماده باش داده است که منتظر وقوع سیل در این شهرها باشند.

برخی، دستکاری در مسیر سیلاب‌ها و همچنین ساخت و سازهای غیر اصولی را از مهم‌ترین عوامل افزایش تلفات سیل در ایران می‌دانند. سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی ایران در گفتگو با صدا و سیما دلیل افزایش تلفات سیل در امام زاده داوود را همین موضوع دانست و گفت: «سیلاب در محدوده امام زاده داوود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود. مسیر آب در سال‌های گذشته دستکاری شده چرا که توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش های ۲۰ تا ۳۰ میلی متری چنین حادثه‌ای رخ دهد، بنابراین به طور قطع مسیر آب در این بخش دستکاری شده بود.»

همزمان با ادامه بارش و سیل، شهروندان نسبت به امدادرسانی در مناطق مختلف معترض هستند. حضور ابراهیم رئیسی در روستای مزدران ‌شهرستان فیروزکوه، یکی از مناطق سیل‌زده با حواشی بسیاری همراه بود و شهروندان این منطقه با اعتراض به عملکرد رئیسی حرف‌هایش را قطع کردند. یکی از این افراد در اعتراض به حضور رئیسی در منطقه و دست از کار کشیدن تیم‌های امداد به علت حضور او گفت: «ایشالله گفتن نمی‌خوایم. لودر می‌خوایم. شما اومدین این‌ها بیکار شدند تو رو به خدا ول کن ما رو برو.»