توده‌ای سرخ‌رنگ شهر اهواز را فرا گرفت؛ غلظت گردوغبار به ۶۷ برابر حد مجاز رسید

برخی از رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویر منتشرشده روز شنبه در شهر اهواز و مناطق اطراف شهر را «هراس‌انگیز» و «آخر‌الزمانی» توصیف کرده‌اند

با تشدید فعالیت سامانه بارشی «مانسون» در بخش‌های بزرگی از ایران، توده‌ بزرگی از گرد‌وغبار و تندباد شهرهای جنوب غربی ایران، به‌ویژه شهر اهواز را در نوردید.

طبق آخرین گزارش‌ها، دست‌کم دو نفر در اثر صاعقه جان خود را از دست دادند.

بر اساس عکس‌ها و تصاویری که عصر روز شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، یک توده قرمزرنگ سراسر آسمان شهر اهواز را فرا گرفت و شعاع دید بسیار بسیار کم شده است.

برخی از رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی، تصاویر منتشرشده عصر شنبه در شهر اهواز و مناطق اطراف آن را «هراس‌انگیز» و «آخر‌الزمانی» توصیف کرده‌اند.

رفت‌و‌آمد در شهر اهواز مختل شد و بر اساس گزارش‌های محلی، بسیاری از مردم در خیابان‌ها سرگردان ماندند.

خبرگزاری دولتی ایرنا شامگاه شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، در گزارشی به‌نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، نوشت به‌دنبال وزش تند‌باد شدید و خیزش گردوغبار، میزان غلظت گردوغبار در هوای شهر اهواز، در ساعت ۲۰ شامگاه شنبه، به حدود ۱۰هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید.

به‌گفته کارشناسان محیط‌ زیست، میزان گردو‌غبار شامگاه شنبه در شهر اهواز دست‌کم ۶۷ برابر حد مجاز بوده است و دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا قابلیت اندازه‌‌گیری بیش از این حد را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران، سامانه بارشی «مانسون» علاوه بر شهر اهواز، شهرهای دیگر استان و مناطق اطراف از جمله مسجدسلیمان، ایذه، دزپارت، لالی، دزفول و بهبهان را هم تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار بارش‌های شدید، رعد‌وبرق و تگرگ وجود دارد و خطر به‌راه افتادن سیلاب‌های سنگین در منطقه جدی است.

طی روزهای گذشته، بخش‌های بزرگی از ایران تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون قرار گرفته است. شمار زیادی از شهروندان در نتیجه طغیان رورخانه‌ها و سیلاب‌ها جان خود را از دست دادند.

طبق آخرین آمارهای دولتی، دست‌کم ۶۱ تن در جریان سیلاب‌های روزهای اخیر در ایران کشته شده‌اند و ده‌ها تن دیگر همچنان مفقودند.

«مانسون‌ها» به تندبادهای اقیانوسی شدید گفته می‌شود که می‌تواند مناطق بسیار گسترده‌ای از خشکی را تحت تاثیر خود قرار دهد.