شعار هواداران فنرباغچه به نفع پوتین جنجالی شد

تماشاگران تیم ترکیه‌ای در واکنش به دریافت گل از دینامو کی‌یف اوکراین، نام رئیس‌جمهوری روسیه را فریاد زدند

یوفا هم قرار است درباره این حادثه تحقیق کند- REUTERS/Murad Sezer

حاشیه‌های جنگ روسیه – اوکراین به یک بازی مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان هم کشیده شد، وقتی هواداران فنرباغچه ترکیه در بازی این تیم مقابل دینامو کی‌یف نام ولادیمیر پوتین را فریاد زدند.

این شعار در واکنش به گل ویتالی بویالسکی بود که تیم اوکراینی را پیش انداخت. او برای شادی پس از گل، دست‌هایش را به شکل عقاب باز کرد و تعدادی از هواداران فنرباغچه تصور کردند که این حرکت اشاره‌ای به رقیب همشهری‌شان، بشیکتاش است.

بازی رفت دو تیم به میزبانی دینامو کی‌یف در لهستان با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود و تیم اوکراینی به لطف پیروزی دو بر یک در استانبول توانست به مرحله بعد برسد، ولی لذت این صعود به‌ دلیل شعارهای هواداران میزبان کمرنگ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه، گفت که بابت این اتفاق به‌ شدت «غمگین» شده است. او در حساب فیسبوکش نوشت: «من هرگز شعار برای حمایت از قاتل و متجاوز روس که عامدانه اوکراینی‌ها را کشته و کشور ما را نابود کرده است، درک نمی‌کنم. حتی فوتبال که در ترکیه به‌ شدت محبوب است، حد و مرزی دارد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، یوفا هم قرار است درباره این حادثه تحقیق کند.

میرچا لوچسکو، سرمربی دینامو کی‌یف بعد از بازی گفت که «رفتار هواداران پذیرفتنی نیست». مربی اهل رومانی که پیش از این هدایت تیم ملی ترکیه را هم به عهده داشت، گفت: «من انتظار چنین شعارهایی را نداشتم. این مایه تاسف است.» او به‌ دلیل این رفتار تماشاگران حاضر به شرکت در نشست خبری بعد از بازی نشد.

فنرباغچه مدعی شد که این هواداران «نماینده باشگاه نیستند» و این شعارها «با موضع باشگاه همخوانی ندارد». در این بیانیه آمده است: «یک بار دیگر به هواداران یادآوری می‌کنیم که ورزش و سیاست همیشه باید از هم مجزا باشند.»

این اتفاق در رسانه‌های اجتماعی هم بازتاب زیادی داشت و گروهی از کاربران خواستار محرومیت باشگاه ترکیه‌ای از حضور در رقابت‌های اروپایی شدند.

این سانحه در فاصله چند هفته به شروع فصل جدید لیگ اوکراین رخ داده است. فصل گذشته لیگ برتر اوکراین در ماه فوریه پس از حمله روسیه به خاک این کشور نیمه‌تمام ماند.

آندری پاولکو، رئیس فدراسیون اوکراین، درباره شروع دوباره مسابقات فوتبال در این کشور گفت: «برگزاری مسابقات در زمان جنگ تنها یک اتفاق ورزشی نیست.»

هنوز روش دقیق برگزاری مسابقات اعلام نشده است، ولی انتظار می‌رود که بازی‌ها پشت درهای بسته در کی‌یف و شهرهای غربی اوکراین برگزار شود.

«دسنا چرنیهیف» و «اف.سی. ماریپول»، دو تیم از تیم‌های حاضر در فصل گذشته لیگ اوکراین اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در مسابقات این فصل شرکت کنند. زیرساخت‌های این دو باشگاه در اثر حملات روسیه ویران شده و شهر ماریوپول در حال حاضر تحت اشغال نیروهای روسی است.

بیشتر از فوتبال