پرونده ویلموتس، زیان بزرگ و بازیچه انتخابات

مصرف تبلیغاتی نامزدهای ریاست از کاهش خسارت با رای دادگاه عالی

دادگاه عالی ورزش با رد درخواست مارک ویلموتس، فدراسیون فوتبال را از پرداخت مبلغ کامل قرارداد سرمربی سابق ایران معاف کرد و ایران باید ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو کمتر از مبلغ درخواستی ویلموتس به او بپردازد.

فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند تا پرداخت بیش از ۵ میلیون یورو به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، را موفقیت تیم حقوقی خود بداند. اما بیرون از فدراسیون فوتبال، مهدی تاج که نامزد ریاست این فدراسیون در انتخابات ۸ شهریور ماه است نیز می‌خواهد کاهش ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو از خسارت بزرگ قرارداد با مارک ویلموتس را برگ برنده خود در انتخابات جلوه دهد.

تاج تنها نیست بلکه او و نامزد دیگر ریاست فدراسیون فوتبال می‌خواهند از یک زیان بزرگ بهره‌کشی انتخاباتی کنند.

قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران در دوره پیشین ریاست مهدی تاج امضا شده بود و تاج بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا چنین قرارداد سنگینی را با ویلموتس امضا کرده است. وقتی نتایج تیم ملی در دور مقدماتی مسیر جام جهانی قطر با مربیگری ویلموتس ناامید کننده بود و ویلموتس در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزد، قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کرد، مهدی تاج بیشتر مورد انتقاد قرار گرفت و دامنه انتقادها آن‌چنان گسترده شد که تاج ترجیح داد از ریاست فدراسیون استعفا دهد. پرونده مارک ویلموتس که باعث کناره‌گیری تاج از فدراسیون فوتبال شد، حالا با رای دادگاه عالی ورزش و کاهش خسارت، به ماجرایی برای تبلیغات بازگشت تاج به ریاست فدراسیون تبدیل شده است.

میرشاد ماجدی که سرپرستی موقت فدراسیون فوتبال را برعهده دارد و نامزد ریاست فدراسیون در انتخابات شهریورماه است نیز خود را برنده پرونده ویلموتس می‌داند و برای رسیدن به ریاست فدراسیون با کاهش مبلغی که باید به ویلموتس پرداخت می‌شد، تبلیغات انتخاباتی می‌کند.

فدراسیون فوتبال ایران در دوره ریاست تاج برای پرداخت اولین دستمزد به ویلموتس مجبور شد ۲ میلیون یورو از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) قرض بگیرد و پرداخت نشدن آن قرض باعث شد ساختمان فدراسیون به حراج گذاشته شود و فوتبال ایران دو سال تحت تاثیر یک قرارداد ناکام باشد. اما سرانجام تاج و ماجدی از این پرونده برای رسیدن به ریاست فدراسیون بهره‌ می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین فدراسیون توان پرداخت مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به علاوه ۵ درصد خسارت و هزینه‌های دادرسی را ندارد، فدراسیونی که تاج با یک قرارداد برایش بحران ساخت و حالا دوباره قصد ریاست بر آن را دارد.

دادگاه عالی ورزش، فدراسيون فوتبال ايران را به پرداخت مبلغ ۳ ميليون و ۳۲۵ هزار يورو به علاوه ۵ درصد هزينه خسارت تاخير در پرداخت به مارک ویلموتس محکوم کرد. ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران، حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو بیشتر را طلب کرده بود. در آخرین روزهای همکاری ویلموتس با تیم ملی ایران، ۲ ميليون يورو به او و دستيارانش پرداخت شده بود.

همچنين با توجه به استنكاف مارک ويلموتس از پرداخت هزينه دادرسى و پرداخت سهم طرف مقابل از جانب فدراسيون فوتبال ايران طبق حكم دادگاه عالی ورزش، مربى بلژيكى به پرداخت نيمى از مبلغ رسيدگى به پرونده محكوم شده است.

مبلغ کل قرارداد ویلموتس برای سه سال، ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو بود که پیش از این، فدراسیون نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو به این سرمربی بلژیکی پرداخت کرده است (۲ میلیون یورو به او و دستیارانش). حالا نیز، با رای دادگاه داوری ورزش، فدراسیون باید ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر را به ویلموتس بپردازد و کل رقم دریافتی او از فدراسیون به عدد ۵ میلیون و ۲۵ هزار یورو می‌رسد. ارزش همکاری کوتاه‌مدت ویلموتس با تیم ملی ایران هرگز بیش از ۵ میلیون یورو نیست اما بی‌تعهد بودن فدراسیون فوتبال ایران در پرداخت دستمزد چنین خسارتی را به بار آورده است.

این‌بار مشخص نیست فدراسیونی که پیش‌تر ساختمانش به حراج گذاشته شده است، خسارت جدید را چگونه پرداخت خواهد کرد. بخشی از درآمد ایران از حضور در جام جهانی صرف خسارت قرارداد با ویلموتس خواهد شد، در حالی که تیم ملی ایران برای آماده‌سازی در راه جام جهانی با مشکلات مالی مواجه است و اردوها و بازی‌های تدارکاتی منظمی ندارد.

بیشتر از فوتبال