سازمان هواشناسی هشدار داد: ایران در محاصره سیلاب‌های موسمی

آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها وجود ندارد و هر یک از مسئولان عددی را اعلام کرده‌اند

در پی وقوع سیلاب‌های روزهای اخیر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌ برای ۲۷ استان ایران، اعلام کرد طی روزهای جمعه و شنبه احتمال جاری شدن سیل، آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد.

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات، پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و پرواز با هواپیماهای سبک خودداری کنند.

همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. بر اساس اعلام مهدی‌ ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، در سیلاب روزهای اخیر خسارت‌هایی به ۱۷ استان و ۶۲ شهر ایران وارد شد.

بارش‌های رگباری روزهای اخیر طغیان آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب و مسدود شدن جاده‌ها را در پی داشت. آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها، مفقودان و مصدومان وجود ندارد و هر یک از مسئولان عددی را اعلام کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، سیلاب‌های اخیر به دلیل فعالیت پدیده‌ای جوی موسوم به «مونسون» است که در اثر تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه شکل می‌گیرد. پدیده‌ای که معمولا در ایران از اواخر بهار آغاز می‌شود و ممکن است تا اواخر تابستان ادامه پیدا کند.

بنا بر اعلام صادقی ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران، مخاطرات وضع هوا فعالیت اخیر سامانه موسمی مونسون تا چهار روز آینده در نیمه جنوبی ایران ادامه خواهد یافت.

او به خبرگزاری ایسنا گفت روز جمعه ۷ مرداد استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران و البرز شاهد رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید خواهند بود.

به گفته ضیائیان در استان‌های مرکزی و جنوبی ایران هم رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و خیزش گردوغبار رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روز پنجشنبه نیز از ساکنان استان‌های مرکزی و جنوبی ایران خواست اگر در مسیر رودخانه‌ها سکونت دارند هوشیار باشند و خانه‌های خود را تخلیه کنند.

انسداد راه‌های زمینی و هوایی
در حال حاضر بسیاری از محورهای شریانی به دلیل وقوع سیلاب مسدودند و به گفته غلام عباس بهرامی‌نیا، مدیرکل بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به دلیل تداوم بارش‌ها و فروکش نکردن آب فعلا امکان بازگشایی آن‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر صادق سکری، مدیرکل روابط عمومی شرکت راه‌آهن نیز از مسدود شدن راه‌آهن تهران-‌ شمال خبر داد و گفت که به دنبال وقوع سیل شدید در فیروزکوه، قسمتی از مسیر راه‌آهن تهران-‌ شمال در بلاک مهاباد زرین‌دشت دچار سیل‌بردگی و تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و طبق اعلام مدیرکل بحران استانداری اصفهان، سه پرواز در اصفهان به دلیل شرایط جوی و نقص فنی به زمین نشستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیلاب در استان‌های ایران
بر اساس اعلام محمود محمودی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی، بارش‌های سیل‌آسای شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه قطعی برق در شهرهای زرندیه، محلات، غرق‌آباد، ساوه و اراک را در پی داشت.

طبق اعلام ستاد مدیریت بحران استان مرکزی نیز، در اثر سیلاب روز پنجشنبه در شهرهای محلات و خمین نیز تاکنون یک تن کشته و چهار نفر مصدوم شده‌اند. در استان سیستان‌وبلوچستان دو کودک در پی قوع سیل جان باختند و بسیاری از منازل مسکونی تخریب شدند.

با وقوع سیلاب در استان کرمان، محور رفسنجان- یزد مسدود شد و بسیاری از خودروها در محاصره سیل قرار گفتند. همچنین منازل مسکونی، معابر عمومی و مغازه‌های شهر رفسنجان خسارت‌های زیادی دیدند.

در استان یزد روستاهای «نیوک» و «علویه» میبد از جمعیت خالی شد. در غرب استان سمنان از عصر پنجشنبه بارش شدید باران سبب آب‌گرفتگی مسیر تهران به مشهد و ایجاد ترافیک چندین ساعته شد. معاون استاندار سمنان نیز اعلام کرد بارش باران توقف ۳۰ دقیقه‌ای قطار در این مسیر را نیز به دنبال داشت.

محمد حمیدی، معاون استاندار سمنان، هم بامداد جمعه از صدور دستور تخلیه روستای «بنه کوه» گرمسار برای پیشگیری از خسارت‌های جانی احتمالی در برابر سیلاب خبر داد. به گفته او جاده روستای «جوین» در شهرستان سرخه در غرب سمنان نیز مسدود است.

در استان اصفهان طبق اعلام مقام‌های محلی، سیل به ۱۳۰ خانه روستایی خسارت‌هایی وارد کرد. در استان چهارمحال و بختیاری نیز شمار زیادی از خانه‌ها تخلیه و تخریب شدند. در کهگیلویه و بویراحمد هم هشدار نارنجی هواشناسی به قرمز تبدیل شد. در استان البرز نیز خبرها حاکی از آن است که راه‌های روستایی برخی شهرها ازجمله طالقان مسدودند.

شرق و غرب تهران در محاصره سیل
شمال، شرق و غرب تهران در روزهای اخیر شاهد سیلاب‌های کم‌سابقه‌ای بود. بر اساس آخرین خبرها سیل امام‌زاده داوود که بامداد پنجشنبه رخ داد هشت کشته بر جای گذاشت و همچنان عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودان ادامه دارد.

در شمال تهران مسیرهای منتهی به دربند مسدود شد و در شرق تهران سیلاب به بومهن، رودهن و دماوند خسارت‌هایی وارد کرد. سیلاب رودهن و دماوند نیز طبق اعلام مسئولان تاکنون دو کشته بر جای گذاشته است.

صبح روز جمعه محسن منصوری، استاندار تهران در بازدید از مناطق سیل‌زده فیروزکوه خبر داد که سیلاب روز پنجشنبه در منطقه «حبله رود» ۹ فوتی، ۱۶ مفقودی و ۱۲ زخمی در پی داشت.

در خبری دیگر علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی در پی پیش‌بینی بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیل تا سه روز آینده خبر داد.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در مصاحبه با صداوسیما گفت وضعیت روستای مرزداران منطقه جاجرود در شرق تهران وخیم است. به گفته او، ۱۴ خودرو در سیلاب روستای «وسکاره» واقع در شرق تهران غرق شدند و یک نفر نیز جان باخت. نامی از احتمال مرگ شش مفقودی دیگر این حادثه خبر داد.