زمین رکورد کوتاه‌ترین روزش را شکست

اخیرا سرعت چرخش زمین افزایش یافته است

اگر زمین با سرعت فزاینده به چرخش خود ادامه بدهد، ممکن است به افزایش یک ثانیه کبیسه منفی بیانجامد-AFP

زمین برای کوتاه‌ترین روز رکورد جدیدی ثبت کرده است. این سیاره روز ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲، چرخش کامل را در مدتی انجام داد که ۱.۵۹ میلی‌ثانیه‌ــ اندکی بیش از یک‌هزارم ثانبه‌ــ کوتاه‌تر از چرخش استاندارد ۲۴ ساعته‌اش بود.

زمین در این ماه تقریبا دوباره این رکورد را شکست، در ۲۶ ژوئیه [این زمان] ۱.۵۰ میلی‌ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت بود.

اخیرا سرعت [چرخش] زمین افزایش یافته است. این سیاره در سال ۲۰۲۰ کوتاه‌ترین ماه خود را که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون اندازه‌گیری شده است تجربه کرد.

کوتاه‌ترین روز همه زمان‌ها در آن سال اندازه‌گیری شد: در ۱۹ ژوئیه ۱.۴۷ میلی‌ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت بود.

سال بعد، زمین با سرعتی که به‌طور کلی افزایش یافته بود به چرخش خود ادامه داد، هرچند رکوردی را نشکست.

اما در دوره‌های طولانی‌تر که نگاه می‌کنیم، چرخش زمین رو به کندی می‌رود. در هر قرن، چند میلی ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا زمین یک دور چرخش‌اش را کامل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلایل این امر نامشخص است، اما دانشمندان گمان می‌کنند که ناشی از فرآیندهایی در لایه‌های داخلی یا خارجی هسته، اقیانوس‌ها، جزر و مد یا حتی تغییرات اقلیمی باشد.

برخی دانشمندان گفته‌اند کوتاه شدن روزها به تکان [چرخش] چندلر، انحرافی کوچک در محور چرخش زمین، مربوط است.

به گفته لئونید زوتوف، کریستین بیزوارد و نیکولای سیدورنکوف، دانشمندانی که هفته آینده در انجمن علوم زمین آسیا اقیانوسیه ارائه خواهند داشت، این شبیه به لرزشی است که‌ موقع افزایش یا کاهش سرعت فرفره می‌بینیم.

اگر زمین با سرعت فزاینده به چرخش خود ادامه بدهد، ممکن است به افزایش یک ثانیه کبیسه منفی بیانجامد تا سرعت چرخش زمین به دور خورشید با اندازه‌گیری ساعت اتمی تنظیم شود.

با این حال، ثانیه جهش منفی احتمالا مشکلاتی برای سامانه‌های آی‌تی به وجود می‌آورد. متا اخیرا در وبلاگ خود عنوان کرده که دومین جهش «عمدتا برای دانشمندان و ستاره‌شناسان مفید است»، اما این «عملی پرخطر است که ضررش بیشتر از فایده آن است.»

به این دلیل که ساعت از ۲۳:۵۹:۵۹، پیش از رسیدن به ۰۰:۰۰:۰۰ و تنظیم دوباره به ۲۳:۵۹:۶۰ می‌رسد – چنین پرش زمانی به دلیل مهر زمانی [موجود] روی ذخیره‌سازی داده‌ها، باعث مخدوش شدن برنامه‌ها یا تخریب داده‌ها می‌شود.

به همین ترتیب، اگر یک ثانیه جهشی منفی رخ بدهد، ساعت از ۲۳:۵۹:۵۸ به ۰۰:۰۰:۰۰ تغییر می‌کند که بر اساس پیش‌بینی متا «بر نرم‌افزارهای متکی به زمان‌سنج‌ها یا برنامه‌ریز‌ها اثر مخربی خواهد داشت.»  

ساعت هماهنگ جهانی (یوتی‌سی)، معیار اصلی زمان که جهان بر اساس آن ساعت و زمان را تنظیم می‌کند، با یک ثانیه کبیسه ۲۷ بار به روز شده است.

مهندسان متا نوشتند: «ما از فشار بیشتر جامعه برای توقف افزایش ثانیه‌های کبیسه در آینده و باقی ماندن در سطح ۲۷ فعلی حمایت می‌کنیم که معتقدیم برای هزاره آینده کافی خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از علوم