خطر استفاده از قلم‌های حجم‌دهنده لب

قلم‌های حجم‌دهنده لب کنترل لازم روی مقدار و محل تزریق را ندارند

کارشناسان هشدار می‌دهند، مدهای زیبایی را به‌سرعت تقلید نکنید، عوارض بسیاری از آن‌ها مدت‌ها بعد خود را نشان می‌دهد-Alexandra Ramos/ youtube

قلم هیالورونیک اسید که به آن قلم هیالورون گفته می‌شود به‌عنوان محصولی در دسترس، بدون سوزن و درد به‌عنوان جایگزینی برای تزریق پرکننده‌های لب تحت نظر پزشک معرفی می‌شود. این محصول با کمک هوای تحت فشار سوراخ میکروسکوپی‌ای روی پوست ایجاد می‌کنه و مایع هیالورونیک اسید را به داخل آن هل می‌دهد.

برخی از کاربران تیک‌تاک به‌دلیل یافتن روشی سریع و ارزان برای برجسته کردن لب‌هایشان به ستایش این قلم‌ها پرداختند. اما متخصصان زیبایی و درمانی هشدار می‌دهند که این ابزار نه تنها می‌تواند ظاهری نامطلوب ایجاد کند بلکه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل، در آمریکا و کانادا استفاده از آن ممنوع شده است.

قلم هیالورون چطور کار می‌کند؟

قلم هیالورون سوزن ندارد و واقعا شخص تزریقی انجام نمی‌دهد. در واقع یک ابزار کوچک دستی است که برای افراد دیابتی و تزریق انسولین روزانه آن‌ها طراحی شده است.

برای اینکه کار کند باید اول آن را مسلح کرد، تا مقداری هوای تحت فشار برای تزریق آماده کند. سپس با چرخاندن بخش ابتدایی محصول مقدار مورد نظر هیالورونیک اسید وارد مخزن تزریق می‌شود، به محض فشار دادن دکمه، هوای تحت فشار از راه یک سوراخ خیلی ریز آزاد می‌شود و ماده موجود در سرنگ را با فشار زیاد به داخل هر بافت نرمی وارد می‌کند.

آیا قلم‌های هیالورون دارای تاییدیه‌ مصرف هستند؟

سازمان غذا و دارو آمریکا (اف‌دی‌اِی (FDA) در مورد ابزارهای بدون سوزن برای تزریق هیالورونیک اسید یا هر ماده دیگری هشدار داده است و اعلام کرده موارد زیادی از آسیب‌های جدی و دائمی به پوست، لب و یا چشم‌ها در اثر استفاده از این ابزار گزارش شده است.

چرا استفاده از قلم هیالورون ایمن نیست؟

سازمان غذا و دارو در لیست مفصلی دلایل اطمینان نداشتن به این محصول‌ها را ذکر کرده است:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱- مواد مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا برای تزریق هیالورونیک اسید، استریل و دارای تمامی موارد استاندارد می‌باشد که باید طبق شرایط خاصی نگهداری شوند. به همین دلیل، این مواد را نمی‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد. بنابراین در مورد ماده‌ای که این قلم‌ها ادعا می‌کنند هیالورونیک اسید است هیچ قطعیتی وجود ندارد. علاوه بر مواد، قلمی که با آن تزریق انجام می‌شود نیز مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست.

۲- قلم‌های تزریق کنترل لازم روی مقدار و محل تزریق را ندارند. همچنین دستگاهی که مستقیما به مصرف‌کننده فروخته می‌شود ممکن است به مواد شیمیایی یا ارگانیسم‌های عفونی آلوده باشند.

خطرهای دیگری که ممکن است این ابزار ایجاد کند عبارتند از:

خونریزی یا خون‌مردگی

عفونت باکتریایی یا قارچی یا ویروسی از ماده تزریقی و قلم

قطع کردن گردش خون در نقطه‌ای از پوست و ایجاد بافت مرده (نکروز)، کوری و سکته

ایجاد زخم

آسیب به چشم به‌دلیل فشار دستگاه

ایجاد ناهمواری در پوست

تغییر رنگ پوست

واکنش حساسیتی

علاوه بر این‌ها، به گفته دکتر آنیل رجانی، متخصص پوست و مدرس مراقبت‌های حرفه‌ای پوست، مواد موجود در این قلم‌ها به پوست وارد نمی‌شوند.

دکتر رجانی در ویدیویی که در صفحه یوتیوب خود منتشر کرد، چنین می‌گوید:

«مهم‌ترین دلیل برای مراجعه به پزشک متخصص برای انجام اعمال زیبایی اینچنینی دانش و تخصص فرد در میزان تزریق، عمق تزریق و جای تزریق است. برای اینکه هیالورونیک اسید تزریقی موثر باشد باید زیر لایه درم پوست تزریق شود. این در حالی است که این قلم‌ها توانایی نفوذ در پوست به این مقدار را ندارند. به همین دلیل، خیلی اوقات محصولی که به این روش به داخل پوست فرستاده می‌شود زیر لایه‌های اولیه پوست باقی و عملا هیچ خاصیتی ندارد.»

هیالوورنیک اسید یکی از ترکیب‌های بسیار محبوب در صنعت زیبایی و پزشکی است. جذب بالای آب (هر مولکول هیالورونیک اسید ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب جذب می‌کند) آن را برای مواردی چون پر کردن خطوط و چروک‌های پوست، افزایش حجم لب و گونه و … گزینه‌ بسیار خوبی که ایمن هم است معرفی می‌کند. اما مهم است که این فرایند تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند، مدهای زیبایی را به‌سرعت تقلید نکنید، عوارض بسیاری از آن‌ها مدت‌ها بعد خود را نشان می‌دهد.

بیشتر از مُد و زیبایی