پاکسلوید چیست؟ همه دانستنی‌های ضروری درباره درمان دارویی ضدویروس کووید جو بایدن

کارآزمایی بالینی در مراحل نهایی نشان می‌دهد این قرص ضدویروس حدود ۹۰ درصد اثربخشی دارد

REUTERS/Jennifer Lorenzini

کوین سی. اوکانر، پزشک ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای که پنجشنبه صبح (۶ مرداد) برای دبیر مطبوعاتی کاخ سفید فرستاد، تایید کرد جواب آزمایش کووید-۱۹ جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مثبت شده است.

رئیس‌جمهوری ۷۹ ساله ایالات متحده هم‌اکنون در حال استراحت است و به گفته دکتر اوکانر علائمی از قبیل آبریزش بینی و خستگی دارد که از چهارشنبه شب آغاز شد.

دکتر اوکانر در نامه‌اش به کرین ژان‌پیر دبیر مطبوعاتی نوشته امیدوار است بدن بایدن «واکنش خوبی به درمان» با پاکسلوید نشان دهد.

در ادامه تمام دانستنی‌های ضروری درباره این قرص ضدویروس آمده است:

این دارو چیست؟

پاکسلوید قرص ضدویروسی است که شرکت بزرگ داروسازی فایزر آن را ساخته و به تولید انبوه رسانده است. این دارو خوراکی است و برای کاهش شدت بیماری بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ طراحی شده است.

این دارو دسامبر سال گذشته از مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) برای مصرف در ایالات متحده مجوز گرفت تا افرادی که علائم خفیف تا متوسط کووید دارند از آن استفاده کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه ییل، مطالعات نشان می‌دهد این دارو می‌تواند خطر بستری شدن و مرگ را برای بیشتر بیماران آسیب‌پذیر مبتلا به کووید تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

عملکرد این دارو چگونه است؟

این قرص با جلوگیری از تکثیر پروتیین‌های کووید ۱۹ در بدن در طول پنج روز اول ابتلا به بیماری، دستگاه ایمنی بدن را قادر به مبارزه با این ویروس می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکسلوید حاوی دو ماده فعال پی‌اف-۰۷۳۲۱۳۳۲ (خود داروی ضدویروس) و ریتوناویر است که موجب کاهش روند تجزیه ماده تشکیل‌دهنده دیگر می‌شود.

طبق گزارش پارسال ایندیپندنت، پیش‌تر از ریتوناویر در ساختن داروهای اچ‌آی‌وی و برای «تقویت» اثرگذاری این داروها استفاده شده بود.

چه کسی می‌تواند این دارو را مصرف کند؟

به گفته سی‌دی‌سی، کسانی که به‌شدت در معرض بستری شدن و مرگ بر اثر کوویدند می‌توانند در ایالات متحده به پاکسلوید دسترسی پیدا کنند.

گروه‌های در معرض خطر بیشتر عبارتند از افراد دارای سن ۶۵ سال و بالاتر یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مثل سرطان، مرض قند، چاقی و غیره. البته برای مبتلایان به بیماری کلیه می‌توان مقدار کمتری از این دارو را تجویز کرد.

بیمار باید ۸۸ پوند (۴۰ کیلوگرم) یا بالاتر وزن و حداقل ۱۲ سال سن داشته باشد تا بتوان پاکسلوید را برای او تجویز کرد.

طبق اعلام ییل، برخی افراد بعد از آن که نتیجه آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها مثبت اعلام شد می‌توانند پاکسلوید را با رجوع به تامین‌کننده خدمات بهداشتی خود تهیه کنند. سایرین هم این دارو را با برخی‌ محدودیت‌ها می‌توانند مستقیم از داروساز دارای مجوز دولت تهیه کنند.

چگونه این دارو را مصرف کنیم؟

پاکسلوید از دو قرص به نام‌های نیرماترلویر و ریتوناویر تشکیل شده است که باید با هم دو بار در روز در مجموع به مدت پنج روز مصرف شود.

به گفته مرکز سی‌دی‌سی، نیرماترلویر قرصی بیضی‌شکل به رنگ صورتی و ریتوناویر نیز قرصی به رنگ سفید یا مایل به سفید است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

طبق آخرین مرحله کارآزمایی بالینی مشخص شد پاکسلوید به میزان ۸۹ درصد خطر بستری شدن یا مرگ را کاهش می‌دهد. این آمار را پارسال به سازمان غذا و داروی (اف‌دی‌اِی) ایالات متحده تحویل دادند و این سازمان پس از آن مجوز اضطراری برای این دارو صادر کرد.

پاکسلوید با اثربخشی حدود ۹۰ درصدی از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی لگه‌وریو محصول مرک نزدیک به ۶۰ درصد موثرتر است. لگه‌وریو طبق گزارش فایننشیال تایمز می‌تواند خطر بیماری شدید یا مرگ بر اثر کووید را حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.

شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی فایزر برای پاکسلوید در سه روز نخست پس از بروز علائم یا مثبت شدن آزمایش کووید، شروع به مصرف این دارو کردند در حالی که مرکز سی‌دی‌سی توصیه می‌کند بیماران قبل از روز پنجم این کار را انجام دهند.

پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

© The Independent