نمایندگان طالبان و آمریکا درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفت‌وگو کردند

رویترز روز سه‌شنبه خبر داد مقام‌های آمریکایی پیشنهاد سپردن ذخایر ارزی افغانستان را به یک صندوق امانی مطرح کرده‌اند

آمریکا تاکنون از آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان خودداری کرده‌اند-OShaykhov/Twitter@

یک هیئت به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در حاشیه نشست بین‌المللی تاشکند، روز چهارشنبه ۵ مرداد، با نمایندگان ایالات متحده آمریکا درخصوص آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفت‌وگو کردند.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی از دیدار با نمایندگان آمریکا در تاشکند و گفت‌وگو درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان خبر داد و نوشت: «هیئتی از امارت اسلامی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، با نمایندگان ایالات متحده آمریکا درباره ذخایر ارزی افغانستان، ثبات اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو کردند.» معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در ادامه نوشت در دیدار میان هیئت طالبان با نمایندگان آمریکا، سرپرست وزارت مالیه (خزانه‌داری) طالبان، معاون این وزارت، معاون بانک مرکزی و تیم فنی نهادهای مذکور با معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در مورد آزادسازی ذخایر مسدود شده افغانستان صحبت کردند.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ایالات متحده آمریکا بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان را که در بانک‌های آمریکا، سوئیس، اروپا و امارات متحده عربی نگهداری می‌شد مسدود و اعلام کرد تا ایجاد یک نظام فراگیر در افغانستان، این پول‌ها آزاد نخواهد شد. اکنون بیش از ۱۱ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و این گروه تلاش‌های زیادی انجام داد تا این پول‌ها را آزاد کند، اما آمریکا تاکنون از آزادسازی این پول‌ها خودداری کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرخان متقی در نشست بین‌المللی تاشکند ضمن تاکید بر آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان‌، از کاخ سفید خواست که تمام تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه طالبان را نیز لغو کند.

خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه گزارش داد مقام‌های آمریکایی به طالبان پیشنهادهایی در زمینه واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی خارج از این کشور ارائه کردند. تاکنون مقام‌های رسمی طالبان و ایالات متحده در این مورد با رسانه‌ها صحبتی نکرده‌اند.

تسلط طالبان بر افغانستان، به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نقض آزادی‌های فردی، اجتماعی و انحصار قدرت منجر شد. آمریکا بارها اعلام کرد تا زمانی که طالبان یک نظام فراگیر تشکیل ندهند و تمام موارد توافقنامه دوحه را اجرا نکنند، ذخایر ارزی افغانستان را آزاد نخواهد کرد و هیچ‌گونه روابط رسمی و سیاسی نیز با این گروه برقرار نخواهد کرد.

بسیاری از کشورهایی که با طالبان ارتباط دارند نیز می‌گویند تا زمانی که رهبران این گروه به خواست جامعه جهانی و خواسته‌های قانونی مردم افغانستان توجه نکنند و اقدامی در این زمینه انجام ندهند نیز هیچ یک از این کشورها آماده تعامل و به رسمیت شناختن این گروه نیستند. در نشست تاشکند نیز هیچ یک از شرکت‌کنندگان درباره به رسمیت شناختن حکومت انحصاری طالبان صحبتی نکردند.

بیشتر از اقتصاد