اردوغان باز هم کردها را تهدید کرد

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در صورت عدم خروج کردها از شمال سوریه، عملیات نظامی را از سر می‌گیرد

STRINGER / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS OFFICE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید اگر نیروهای کرد بخش هایی از شمال سوریه را تخلیه نکنند، «سرشان را خرد» خواهد کرد.

آقای اردوغان روز پنجشنبه به دنبال مذاکره با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، موافقت کرد که با یک آتش بس پنج روزه، به کردها فرصت بدهد از منطقه شمالی سوریه  که ترکیه قصد دارد  به عنوان «منطقه امن» در خطه مرزیش ایجاد کند، خارج شوند.

روز شنبه، از چند مورد عبور مرزی چند زره پوش ترکیه گذشته، آتش بس میان گروه های متخاصم رعایت شد، اما وزارت دفاع ترکیه می گوید تنها در ۳۶ ساعت گذشته، ۱۴ مورد «حملات تحریک آمیز» از خاک سوریه (علیه نیروهای ترکیه) صورت گرفته است. وزارت دفاع ترکیه می افزاید همچنان در ارتباط با اعمال توافق آتش بس،با واشنگتن هماهنگ می کند.

آقای اردوغان گفته است اگر توافق با آمریکا، متحد این کشور در ناتو، در مورد تخلیه این ناحیه توسط «وای پی جی» (گروه عمدتا کرد در سوریه که بخش عمده نیروهای سوریه دموکراتیک را تشکیل می دهند) شکست بخورد، ترکیه عملیات نظامیش را ازآن جایی که متوقف کرده، ادامه خواهد داد. 

آقای اردوغان که خطاب به هواداران پرچم به دستش در ایالت مرکزی «کایسری» سخن می گفت، افزود:« اگر عملیات خروج کردها موثر واقع شود ، موثر واقع شده است. اگر نه، ما به خرد کردن سر تروریست‌ها در دقیقه ای که آتش بس ۱۲۰ ساعته به سر برسد، ادامه خواهیم داد».

آقای اردوغان افزود:«اگر به قول هایی که به ما داده شده، عمل نشود، مثل گذشته صبر نخواهیم کرد و به محض آن که زمانی که تعیین کرده ایم سر بیاید، عملیات‌مان را از آن جایی که متوقف کردیم، ادامه خواهیم داد».

آنکارا «وای پی جی» را هسته اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک (اس دی اف) تحت رهبری کردها می داند که از نظر ترکیه، به خاطر رشته هایش با شورشان کرد در جنوب شرقی ترکیه، یک نیروی تروریستی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، شبه نظامیان «وای پی جی» ترکیه را متهم کردند که با آتشباری علیه مناطق غیرنظامی و شهر مرزی راس العین، از توافق آتش بس تخطی کرده است.

یک مقام بلند پایه ترکیه این اتهامات را تلاش برای خرابکاری در توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن خوانده و گفته است ترکیه از این توافق بطور کامل حمایت می کند.

این مقام افزود:«ترکیه صد در صد پشت این توافق است. ما هرچه می خواستیم، بر سر میز مذاکره بدست آوردیم. عجیب است تصور شود از مفاد توافقی که از آن راضی هستیم تجاوز کرده ایم».

یک مقام ارشد ترکیه روز جمعه گفت توافق غیرمنتظره برای تعلیق حملات نظامی ترکیه در سوریه به تقاضای اردوغان از واشنگتن بستگی داشت. این تقاضا مبتنی بر آن بود که آمریکا برای برقراری هرگونه آتش بس، با یک محدوده زمانی موافقت کند.

هدف این توافق، جلوگیری از یک فاجعه انسانی است که ۲۰۰ هزار غیرنظامی را در منطقه آواره کرده است. همچنین، نگرانی های امنیتی در مورد (فرار) هزاران عضو داعش اسیر در اردوگاه های «وای پی جی» وجود دارد که هدف حملات ترکیه است. 

منطقه امنی که ترکیه درنظر دارد، به عمق ۳۲ کیلومتر داخل مرز سوریه می رود. روز جمعه، آقای اردوغان گفت طول این منطقه از غرب تا شرق، ۴۰۰ کیلومتر در مرز میان ترکیه و سوریه خواهد بود، اما نماینده ویژه آمریکا در سوریه گفت توافق فی مابین محدود به بخش کوچکتر، و محدود به منطقه ای است که نیروهای ترکیه و متحدین شورشی سوری آن در آنجا می جنگند.

اقای اردوغان، همچنین، گفت ترکیه حدود دوازده پست نگهبانی در حیطه مرزی شمال شرقی سوریه ایجاد خواهد کرد. او افزود هفته آینده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد گام هایی که باید در «منطقه امن» برداشت، گفتگو خواهد کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/middle-east/erdogan-turkey

© The Independent