بومیان کانادا از پاپ خواستند به اجرای عدالت کمک کند

پاپ فرانسیس گفت: من آمده‌ام تا به خاطر همه اتفاق‌هایی که افتاد، عذرخواهی و از خدا طلب عفو و بخشایش کنم

پاپ فرانسیس گفت که آسیب‌های همسان‌سازی اجباری بومیان در جامعه مسیحی، فرهنگ بومیان را نابود کرد - AFP

بومیان کانادا با استقبال از عذرخواهی پاپ فرانسیس بابت فجایع همسان‌سازی اجباری، آزارواذیت‌ و مرگ کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی، از رهبر کاتولیک‌های جهان خواستند با صدور مجوز دسترسی به اسناد کلیسا و کمک به استرداد یک کشیش ۹۳ ساله متهم به سوءاستفاده جنسی، به روشن شدن ابعاد فجایع مدارس شبانه‌روزی سابق و اجرای عدالت کمک کند.

پاپ فرانسیس در جریان سفر خود به کانادا، روز دوشنبه با حضور در محل یکی از مدارس شبانه‌روزی سابق در استان آلبرتای کانادا، به طور رسمی از نقش کلیسا در فجایع رخ‌داده از طریق مدارس شبانه‌روزی سابق بر کودکان و خانواده‌های بومیان این کشور عذرخواهی کرد.

پاپ فرانسیس گفت: «من آمده‌ام تا به خاطر همه اتفاق‌هایی که افتاد، عذرخواهی و از خدا طلب عفو و بخشایش کنم.»

پاپ سال ۲۰۲۱ نیز به دلیل نقش کلیسای کاتولیک در آزار کودکان بومی کانادا در برخی مدارس شبانه‌روزی این کشور، از یک هیئت از بومیان کانادا که به واتیکان رفته بودند، عذرخواهی کرده بود. با این حال، این رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه در مراسمی که با حضور جاستین ترودو، نخست‌وزیر، و مری سایمنون، فرماندار کل کانادا، و چند هزار نفر از مردم و رهبران جامعه بومیان کانادا برگزار شد، بابت فجایعی که در جریان همسان‌سازی اجباری رخ داد، به طور رسمی و در ملاعام، عذرخواهی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ فرانسیس گفت که آسیب‌های همسان‌سازی اجباری بومیان در جامعه مسیحی فرهنگ بومیان را نابود کرد، خانواده‌هایشان را از بین برد، نسل‌هایی از بومیان را به حاشیه راند و آثار زیان‌بار آن بر بومیان کانادا هنوز هم محسوس است. رهبر کاتولیک‌های جهان خط مشی مدارس شبانه‌روزی سابق را «خطایی فاجعه‌بار» خواند که با انجیل ناسازگار بود. او ضمن ابراز تاسف عمیق، خواهان افزایش تحقیقات رسمی درباره این فاجعه شد.

در مراسم عذرخواهی رسمی پاپ، چهار نفر از رهبران جامعه بومیان کانادا پاپ را همراهی کردند و هزاران نفر از بومیان این کشور نیز در محل مدرسه شبانه‌روزی سابق بومیان ارمینسکین حضور داشتند.

با این همه، برخی بازماندگان قربانیان مدارس شبانه‌روزی بومیان کانادا، عذرخواهی رسمی پاپ را ناکافی دانستند. ایولین کورکماز، یکی از بازماندگان مدارس شبانه‌روزی کلیسا، تاکید کرد که عذرخواهی پاپ برخی سوالات در مورد سوء‌استفاده جنسی از قربانیان مدارس شبانه‌روزی را بی‌پاسخ می‌گذارد. این بازمانده مدارس شبانه‌روزی بومیان به شبکه سی‌بی‌سی کانادا گفت: «در عذرخواهی پاپ فرانسیس به آزار جنسی کشیشان که در این مدارس شبانه‌روزی، به دانش‌آموزان بومی وارد شد، اشاره‌ای نشد.»

او از پاپ خواست دستور دهد کلیسای کاتولیک اسناد این مدارس را در اختیار جوامع بومی قرار دهد تا بتوانند پرونده‌های قضایی بسیاری را که هنوز در جریان است، حل‌وفصل کنند. کورکماز تاکید کرد این نگرانی وجود دارد که بسیاری از کشیش‌های متهم به آزار دانش‌آموزان که هنوز زنده‌اند، به دست عدالت سپرده نشوند.

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کرد که فرانسه درخواست کانادا برای استرداد یک کشیش بازنشسته به نام یوهانس ریووار را دریافت کرده است. این کشیش که در حال حاضر ساکن شهر لیون فرانسه است، زمانی در شمال کانادا کار می‌کرد و با اتهام آزار جنسی مواجه است.

این منبع دیپلماتیک به رویترز گفت که مقام‌های قضایی کانادا درخواست استرداد این کشیش را به فرانسه ارسال کرده‌اند و دادگستری فرانسه در حال بررسی آن است. او از مقام‌های کانادایی درخواست کرد درباره پرونده این کشیش، اطلاعات بیشتری در اختیار فرانسه قرار دهند.

این کشیش ۹۳ ساله زمستان گذشته متهم شد که در دوره حضورش در یکی از کلیساهای شمال کانادا، بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ به زن جوانی تجاوز کرده است.

وزارت دادگستری کانادا پیش‌تر از اظهار نظر درباره درخواست استرداد یوهانس ریووار خودداری و اعلام کرده بود که درخواستی محرمانه است.

از اوایل قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۰ و در جریان همسان‌سازی اجباری بومیان با جامعه مسیحی کانادا، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی به اجبار از خانواده‌هایشان جدا و به اقامت و تحصیل در مدارس شبانه‌روزی وادار شدند. عمده این مدارس تحت نظر کلیسای کاتولیک بودند. بسیاری از این کودکان در مدارس، هدف آزارهای جسمی و سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند و حتی شماری از آن‌ها جان باختند.

عذرخواهی پاپ فرانسیس به دلیل فجایع رخ‌داده در مدارس شبانه‌روزی بومیان در حین همسان‌سازی اجباری به این دلیل است که در زمان وقوع این آزارها، اغلب، مبلغان کاتولیک‌ این مدارس شبانه‌روزی را در کانادا را اداره می‌کردند.

بیشتر از جهان