متهمان به فساد اخلاقی و فساد اداری در آغوش طالبان

تاکنون پرونده‌های فساد چهار مقام حکومت‌های اشرف غنی و حامد کرزی که به طالبان پیوسته‌اند، افشا شده است

این پنج تن از مقام‌های حکومت‌های پیشین هستند که متهم به فسادند-عکس‌ها از آژانس اطلاعاتی باختر

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در چند ماه اخیر چندین مقام حکومت اشرف غنی که متهم به فساد بودند، به دعوت طالبان به افغانستان رفته‌اند و به طالبان پیوسته‌اند.

کرام‌الدین کریم، آخرین شخص متهم به فساد اخلاقی است که در دو روز گذشته عکس‌های دیدارش با مولوی ندا محمد ندیم در رسانه‌ها منتشر شده است. کرام‌الدین کریم، سه سال پیش از سوی فدراسیون جهانی فیفا به بدرفتاری جنسی با چند بازیکن دختر فدراسیون فوتبال افغانستان متهم شد و به دلیل آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالیست، از هرگونه فعالیت در زمینه فوتبال محروم، و به  پرداخت حدود  یک میلیون دلار جریمه محکوم شد. دستور بازداشت کرام‌الدین کریم هم صادر شده بود و گروهی از نیروهای ویژه به رهبری امرالله صالح، معاون نخست اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین، عملیاتی را برای بازداشت او در پنجشیر، جایی که او در آن پنهان شده بود، راه‌اندازی کردند، اما کرام‌الدین کریم توانست از آن محل بگریزد.

غلام فاروق ‌وردک، «وزیرمعارف» (آموزش و پرورش) در حکومت حامد کرزی، نیز از کسانی است که پرونده‌های فسادش رسانه‌ای شده است. او نیز حدود دو ماه پیش به افغانستان رفت و به طالبان پیوست. وردک در هنگام وزارتش در حکومت حامد کرزی، به ادعای ایجاد مدرسه‌های خیالی و استخدام آموزگاران خیالی و اختلاس مبالغ هنگفتی در آن زمینه متهم بود.

در گزارش «سیگار»، نهاد بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، به حیف و میل ۷۷۰ میلیون دلاری غلام فاروق وردک از بودجه عمومی وزارت آموزش و پرورش، اختلاس ۴۰۰ میلیون دلار زیر نام «ظرفیت‌سازی»، و اختلاس ۲۸۸ میلیون دلار برای چاپ کتاب‌های درسی، ۳۵۰۰ مدرسه خیالی و استخدام ۷۵ هزار معلم خیالی، اشاره شده است.

منابعی می‌گویند که او دو ملک گران‌قیمت در امارات متحد عربی دارد.

فاروق وردک پس از پیوستن به طالبان، کشته‌های این گروه را «شهید» خواند و گفت که طالبان «امنیت سرتاسری و مصالحه افغانی» را در افغانستان تامین کرده‌اند.  

صدیق چکری، وزیر حج و اوقاف حکومت حامد کرزی که به اختلاس ۴۰۰ هزار دلار از بودجه این وزارت متهم، و مجرم شناخته شده بود، یکی  دیگر از مقام‌های آلوده به فساد دولت‌های پیشین افغانستان است که به دعوت کمیسیون دعوت طالبان، از بریتانیا به افغانستان رفته است و به این گروه پیوسته است.

در مقطع مجرم شناخته شدن صدیق چکری، دادستانی کل کشور حکم بازداشت او را صادر کرد، اما او توانسته بود پیش از اجرای آن حکم از افغانستان خارج شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مسئولان امنیتی در آن هنگام گزارش دادند که یک چمدان حاوی ۳۰۰ هزار دلار با اسکناس‌های تازه و دارای شماره‌های مسلسل نو، از نزد صدیق چکری پیدا کرده‌اند که می‌خواست به عنوان چمدان حاوی لباس، از افغانستان با خود به خارج از کشور انتقال دهد. طبق گفته‌های منابع خبری، حامد کرزی به خواست برهان‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی، مانع بازداشت صدیق چکری به دست ماموران امنیت ملی شد.

این مقام آلوده به فساد حکومت پیشین که اکنون به طالبان پیوسته است، اتهامات و احکام صادره آن دوران علیه خود را «توطئه» می‌نامد.

یکی دیگر از کسانی که در حکومت اشرف غنی به فساد متهم بود و اکنون به طالبان پیوسته است، انور کوهستانی، از مدیران وزارت امور داخله (کشور) حکومت پیشین است.

انور کوهستانی که درجه ژنرالی داشت، در سال ۱۳۹۶ در حکومت اشرف غنی به اتهام اختلاس ۱۰ میلیون افغانی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی بازداشت شده بود و در پیوند با این اتهام‌ها، به ۱۱ سال و سه ماه زندان محکوم شده بود. اما این حکم نیز اجرا نشد. دادستانی کل در آن زمان اعلام کرد که انور کوهستانی چندبار به اتهام‌های گوناگون بازداشت، اما سپس آزاد شده است. گفته می‌شود که نهاد بازرس ایالات متحده آمریکا نیز او را زیر نظر داشته است.

تحلیلگران مسایل سیاسی آگاه به مسائل افغانستان، معتقدند که شماری از این افراد از پیش با طالبان رابطه نزدیک و همسویی داشته‌اند و شماری نیز به دلیل نزدیکی‌های قومی، با طالبان همراه شده‌اند. اما بازگشت شماری از این مقام‌های سابق حکومتی به افغانستان در این مقطع، دلایل مالی بزرگی نیز دارد، زیرا طالبان دارایی‌ها و سرمایه‌های آنان را در داخل کشور مسدود کرده‌اند و این افراد می‌کوشند تا با معامله با طالبان، به سرمایه‌های خود دسترسی یابند.

کمال‌ناصر اصولی، عاشق‌الله سادات، شاه‌محمد بهبودی، احمدجاوید عطایی، ضابط امیرمحمد، حاجی عبدالخالق معروف، زرگی حسن‌زوی،‌ امان‌الله غالب ، دولت وزیری (رئیس سازمان مبارزه با مواد مخدر)،‌ رحمت‌الله سالم، احسان‌الله آرین‌زی، کوچی زازی، امیرخان یار (معاون اول و رئیس کمیسیون مالی مجلس نمایندگان در حکومت پیشین)،‌ محمدطیب عطا، نور محمد، حبیب‌الله احمدزی، حسیب‌الله کلیم‌زی، و حمیدالله یلانی، شماری از مقام‌های دولت‌های پیشین‌اند که تاکنون به طالبان پیوسته‌اند.

بیشتر از جهان