روسیه: ایران و سوریه دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات اوکراین را برگزار کنند

رئيس کمیته تحقیقات روسیه ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم کرده است

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه، بیش از ۲۲۰ نفر از جمله نمایندگان فرماندهی عالی نیروهای مسلح اوکراین را متهم کرد - Sergei GUNEYEV / AFP

رئیس کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که مسکو ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را متهم به جنایت علیه بشریت می‌داند و پیشنهاد داد برای رسیدگی به آن، دادگاهی بین‌المللی با حمایت کشورهایی از جمله بولیوی، ایران و سوریه تشکیل شود.

به گزارش رویترز، روزنامه دولتی روسیسکایا گازتا روز دوشنبه، به نقل از الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه، بیش از ۲۲۰ نفر از جمله نمایندگان فرماندهی عالی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین فرماندهان واحدهای نظامی را به گلوله‌باران غیرنظامیان متهم کرد.

باستریکین گفت که اوکراینی‌ها در «جنایت علیه صلح و امنیت بشریت» دست داشتند و کمیته‌ او قرار است این جنایات بزرگ را بررسی کند.

به گفته رئيس کمیته تحقیقات روسیه، ۹۲ فرمانده و زیردستان آن‌ها متهم شناخته شده‌اند و ۹۶ نفر از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح تحت تعقیب‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و بیش از ۴۰ کشور دیگر در اوایل این ماه توافق کردند که تحقیقات در مورد جنایات جنگی مشکوک در اوکراین را پیش ببرند.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، نیروهای روسی شهرهای اوکراین را تا حد ویرانی بمباران و اجساد را در خیابان‌های شهرها و روستاهای تحت اشغال خود رها کردند. اوکراین می‌گوید تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی کشته شده‌اند؛ اگرچه مسکو این اتهام‌ها را رد می‌کند.

در سمت مقابل، گزارش‌هایی هم درباره بدرفتاری اوکراینی‌ها با زندانیان روسی گزارش شده است. باستریکین در پاسخ به اینکه آیا تحقیقات کمیته روسیه در مورد اقدام‌های نیروهای اوکراینی در جمهوری‌های مردمی خودخوانده دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی‌طلب و تحت حمایت مسکو در شرق صنعتی اوکراین، می‌تواند تحت نظارت سازمان ملل باشد، گفت: «با توجه به اینکه کشورهای غربی هماهنگ و آشکار از اوکراین حمایت می‌کنند، کار با شرکای روسی در کشورهای مشترک‌المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای مناسب‌تر است.»

او افزود: «مشارکت کشورهایی که در قبال اوکراین موضعی مستقل دارند، به‌ویژه سوریه، ایران و بولیوی به‌مصلحت است.»

باستریکین تاکید کرد که یک هزار و ۳۰۰ مورد تحقیقات جنایی علیه اعضای ارتش، رهبری سیاسی، انجمن‌های ملی‌گرای رادیکال و تشکل‌های مسلح اوکراین آغاز شده است که تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر در این زمینه پاسخگو بوده‌اند. این تحقیقات از کارمندان وزارت بهداشت اوکراین و همچنین شهروندان بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، هلند و گرجستان به عمل آمده است که در مواردی، حتی بدون ارائه مدرک، به ساخت یا استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی متهم شده‌اند.

بنا به گفته رئیس کمیته تحقیقات روسیه، در مورد حمله به سفارتخانه‌های روسیه یا سایر نمایندگی‌های این کشور در هلند، ایرلند، لیتوانی، جمهوری چک، لهستان، رومانی و فرانسه هم هشت پرونده جنایی تشکیل شده است.