نیروهای امنیتی مانع برگزاری مراسم سالگرد درگذشت احمد شاملو شدند

کانون نویسندگان ایران از علاقه‌مندان شاملو دعوت کرده بود در بیست‌ودومین سالگرد درگذشت او بر سر مزارش گرد هم آیند

احمد شاملو، پایه‌گذار «شعر سپید»، سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد و روز دوم مرداد ۱۳۷۹ درگذشت - aparat

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با بستن درهای ورودی قبرستان امامزاده طاهر کرج، مانع برگزاری مراسم بیست‌ودومین سالگرد احمد شاملو، شاعر نامدار ایرانی، شدند.

روز یکشنبه دوم مرداد، هم‌زمان با سالروز درگذشت احمد شاملو و در پی فراخوان کانون نویسندگان ایران، شماری از علاقه‌مندان شعر و ادبیات قصد داشتند مزار احمد شاملو را گلباران کنند، اما ماموران امنیتی از ساعت‌ها پیش از برگزاری مراسم، درهای ورودی امامزاده طاهر کرج را بستند و همچون سال‌های پیشین از ورود علاقه‌مندان به این گورستان ممانعت کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، ماموران جمهوری اسلامی ایران به بستن درهای ورودی اکتفا نکردند و جمعیتی را که کم‌کم به تعداد آن افزوده می‌شد، وادار کردند از گورستان دور شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون نویسندگان ایران در فراخوانی که روز جمعه، ۳۱ تیر، منتشر شد، از علاقه‌مندان احمد شاملو دعوت کرد در بیست‌ودومین سالگرد درگذشت این شاعر، ساعت ۵ عصر در امامزاده طاهر کرج حضور یابند. در این فراخوان آمده بود: «در شرایطی یاد احمد شاملو را گرامی می‌داریم که بازداشت زنجیره‌ای هنرمندان و نویسندگان و فعالان سیاسی و مدنی و خانواده‌های دادخواه خشم عمومی را برانگیخته و ایستادگی مردم در برابر ستم و تبعیض جانی تازه گرفته است.»

در این بیانیه تصریح شد: «از روند اجرای برنامه‌‌های توسعه‌ که حکومت هربار به بهانه‌ای آن را در بوق و کرنا کرده‌ است، بیش از ۳۰ سال می‌گذرد. لیکن بعد این‌ همه سال، گویی تنها چیزی که وسعت یافته، تباهی و ویرانی‌ است. غباری طاعونی‌ که شاعر هم‌ آن نخست، برخاستنش را بر آفاق دیده و هشدار داده‌ بود.»

احمد شاملو، پایه‌گذار «شعر سپید»، سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد و روز دوم مرداد ۱۳۷۹ درگذشت. جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته، بارها از برگزاری مراسم یادبود او جلوگیری کرد و به علاقه‌مندانش اجازه نداد بر سر مزار این شاعر جمع شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر