حسین فریدون پس از معارفه به زندان، به مرخصی رفت

برادر رییس جمهور برای تحمل محکومیت ۵ ساله‌اش به جرم رشوه‌گیری به زندان رفته بود

حسین فریدون و محمد جواد ظریف- AFP

برادر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که چهار روز پیش برای تحمل محکومیت پنج ساله‌اش به جرم رشوه‌گیری به مدت پنج سال به زندان رفته بود، تنها چند ساعت پس از پذیرش به زندان اوین، به مرخصی رفت.

حسین فریدون پیش از رفتن به زندان اعلام کرده بود که برادر رئیس جمهوری بودن برای او هیچ مزیتی نداشته است و پرونده‌اش تنها بر اساس شنود غیرقانونی از دفتر رئیس جمهوری، تشکیل شده است. 

این در حالی‌ست که وی یک روز پس از بازداشت موقتش در ۲۵ دی ۱۳۹۵، با قرار وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی به‌طور موقت آزاد شده بود، و همچنین، حکم اولیه هفت ساله وی در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش یافت. عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در حساب شخصی توییتری خود نوشت: «یک منبع آگاه از زندان اوین اطلاع داد حسین فریدون صبح چهارشنبه ۹۸/۷/۲۴ وارد اوین شده و پس از ساعتی از زندان خارج می‌شود. این منبع خبری تاکید کرد نام حسین فریدون قطعا در آمار روز پنج شنبه ۹۸/۷/۲۵ زندان اوین وجود نداشت». 

داوری ادعا کرده است که آزادی حسین فریدون، با فشار حسن روحانی انجام گرفته است. وی پیش‌تر نیز ادعا کرده بود که با توجه به سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، حسین فریدون به زندان نخواهد افتاد. در ادامه آقای داوری ساعاتی پیش پیش‌بینی کرد که «حسین فریدون به زندان باز نمی‌گردد».

خبرگزاری تسنیم از قول یک مقام مسئول در قوه قضاییه که خواسته بود نامش فاش نشود، نوشت: «فریدون یک مرحله از سوی زندان پذیرش شد و قبل از تعطیلی به مرخصی رفت». منابع دیگر نیز نوشتند که وی با توجه به رابطه خونی‌اش با رئیس جمهوری، و از آنجا که خود را به زندان تحویل داده، برای تعطیلات آخر هفته به مرخصی رفته است. 

این خبر در حالی توسط خبرگزاری‌های رسمی منعکس شد که بسیاری از زندانیان قوه قضاییه، حتی پس از گذراندن دوران‌های طولانی مدت در زندان نیز موفق به دریافت مرخصی نمی‌شوند. 

نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر در ایران، برای اولین بار به مدت سه روز در نوروز سال ۹۲ و پس از گذران دو سال و نیم از محکومیتش، به مرخصی آمد. وی پس از مرخصی دیگرش در تیرماه سال ۹۲، تاکنون نتوانسته است به مرخصی برود.

نازنین زاغری و نرگس محمدی از دیگر زندانیانی هستند که نیاز شدید به مرخصی استعلاجی دارند. به گفته محمود بهزادی راد، وکیل مدافع آنها، نرگس محمدی پس از گذراندن نزدیک به ۷ سال از ده سال حکم زندان خود، مشمول آزادی مشروط نیز هست. با این حال، محمدی در اردیبهشت امسال و تنها پس از هشدارهای مکرر وکیلش مبنی بر ضرورت انجام عمل برداشتن رحم و تومور ریه، موفق به دریافت موافقت با درخواست مرخصی از زندان اوین شد.  

در تیرماه سال جاری بود که پدر نازنین زاغری اعلام کرد، نازنین به بیمارستان روانی منتقل شده است. نه تنها نازنین نتوانست مرخصی استعلاجی بگیرد، بلکه حتی در دوران بستری بودنش در بیمارستان نیز، به پدر وی که ساعت‌ها در انتظار مانده بود، اجازه ملاقات با دخترش داده نشد. بخش بیماران روانی بیمارستان امام خمینی در زمان درمان نازنین زاغری، در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت. 

هنوز مشخص نیست که حسین فریدون برای چه مدت در مرخصی خواهد بود و هنوز هیچ واکنش رسمی از حسین سرتیپی، وکیل فریدون، یا قوه قضاییه در این رابطه اعلام نشده است. 

فریدون در ۲۲ تیر ماه سال ۹۶ به اتهام «تحصیل مال از طرق نامشروع» بازداشت شد. بر اساس خبرها، وی ۳۴ میلیارد تومان رشوه از رسول دانیال‌زاده نمین، یکی از بدهکاران بانکی، و ۹۰ میلیون تومان از طریق پولشویی کسب کرده است. 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در مهر ماه امسال در جمع خبرنگاران گفت: «حسین فریدون باید ۳۱ میلیارد تومان جزای نقدی به منظور رد مال رشوه دریافتی را بازگرداند».

 دادگاههای حسین فریدون، برخلاف سایر دادگاه‌های مفسدان اقتصادی که علنی برگزار می‌شوند، پشت درهای بسته انجام شد. 

بیشتر از