پادشاه اردن: با حملات مرزی شبه‌نظامیان وابسته به تهران مقابله می‌کنیم

«امیدواریم که شاهد تغییر رفتار [حکومت] ایران باشیم، زیرا این به نفع تمام منطقه از جمله ایران و مردم ایران است»

ملک عبد‌الله ضمن تاکید بر لزوم وجود همکاری و هماهنگی در منطقه، تاکید کرد که «منطقه به بحران‌های بیشتر نیاز ندارد.»- Jordanian Royal Palace / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در مصاحبه با روزنامه اردنی «الرأی» گفت که مرزهای کشورش به طور منظم هدف حمله «شبه‌نظامیان مرتبط با جمهوری اسلامی ایران» قرار می‌گیرد و خواستار «تغییر رفتار تهران» شد.

ملک عبدالله دوم همچنین در این مصاحبه که روز یکشنبه دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) انتشار یافته است، گفت: «چنان که بارها تاکید کرده‌ام، مداخله‌های ایران کشورهای عرب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و امروز ما با حملات منظم شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به مرزهایمان مواجه هستیم.» او افزود: «امیدواریم شاهد تغییر رفتار [حکومت] ایران باشیم، زیرا این به نفع تمام منطقه، از جمله ایران و مردم ایران است.»

پادشاه اردن در این سخنان همچنین درباره «عملیات قاچاق مواد مخدر و تسلیحات» صحبت کرده است که «مرزهای اردن و کشورهای برادر» در خاورمیانه را هدف قرار می‌دهند. پادشاه اردن گفت لازم است که در این خصوص «یک سامانه عملیات دفاعی عربی» برای مواجهه با «تهدیدهای مشترک» تاسیس شود.

پادشاه اردن گفت: «ما به دنبال تنش در منطقه نیستیم و اردن و تمامی کشورهای عرب خواستار مناسبات خوب با ایران بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری و همسایگی، احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در مسائل داخلی کشورها هستند.» او تاکید کرد که در این مسیر «گفت‌وگو راه حل اختلاف‌ها است.»

ملک عبد‌الله، ضمن تاکید بر لزوم وجود همکاری و هماهنگی در منطقه، تاکید کرد که «منطقه به بحران‌های بیشتر نیاز ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت اردن «همواره نگران امنیت منطقه، و به دنبال ایجاد پل‌های ارتباطی برای همکاری بوده است و نه مانع‌تراشی.» پادشاه اردن گفت که «امنیت کشورهای عرب به معنی امنیت خود ما است.»

پادشاه اردن گفت «عملیات قاچاق مواد مخدر و تسلیحات، کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا کشورهای دوست در اروپا نیز می‌رسد.» او گفت اردن قادر است در همکاری با کشورهای دیگر در مقابله با این تهدید، امنیت مرزهایش را تامین کند.

اردن قبلا نیز با اشاره به خطرهای امنیتی در مرزهایش با سوریه، گفته بود «می‌دانیم چه کسی پشت آن است.» ملک عبدالله در اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به خروج نیروهای روسیه از سوریه گفته بود جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش این خلاء را پر می‌کنند.

پادشاه اردن همچنین در خرداد ماه نیز درباره خروج احتمالی نیروهای روس از سوریه به اوکراین، درباره حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده بود.

ملک عبدالله به روزنامه الرأی گفت: «ما در سال‌های گذشته تلاش زیادی در جهت برقراری آرامش کرده‌ایم اما چالش‌ها از بین نرفته‌اند و ما برای مقابله با آن‌ها و حفاظت از امنیت و منافع خود هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم.»

طرح ایجاد یک ائتلاف نظامی و امنیتی مشابه سازمان ناتو در خاورمیانه، در جریان سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به منطقه ارائه شده بود. ملک عبدالله در مورد چنین طرحی گفت: «حرف ما نیاز به ایجاد یک ائتلاف دفاعی مشترک عربی است ‌و ایجاد چنین سازمانی مستلزم مشورت، هماهنگی و همکاری میان کشورها است.»

او با تاکید بر نقش تاریخی اردن در مشارکت در مقابله با تهدیدهای تروریستی و امنیتی علیه کشورهای عرب، گفت:‌ «با نگاه به تهدیدهای امروز از جمله خطر تروریسم و شبکه‌های سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر و سلاح، درمی‌یابیم که منشاء همه آن‌ها مشترک است و کشورهای عرب باید برای مقابله با آن‌ها همکاری کنند.»

اردن در سال‌های اخیر مقررات و تمهیدات امنیتی در مرزهای فراتر از ۳۰۰ کیلومتری خود با سوریه را تقویت کرده است و بارها اخبار خنثی‌سازی عملیات قاچاق مواد مخدر و سلاح به اردن در رسانه‌ها  منتشر شده است. مقام‌های ارتش اردن چند ماه پیش هشدار داده بودند  که یگان‌های طرفدار جمهوری اسلامی ایران در ارتش سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به تهران، فعالیت‌هایشان برای قاچاق صدها میلیون‌ دلار مواد مخدر از طریق اردن به بازارهای حوزه خلیج فارس را افزایش داده‌اند.

منطقه جنوب سوریه که با شمال اردن و همچنین اسرائیل و لبنان مرز مشترک دارد، یکی از حساس‌ترین نقاط خاورمیانه به شمار می‌رود و افزایش حضور گروه‌های شبه‌نظامی در آن از یک سو و باندهای قاچاق مواد مخدر از سوی دیگر، نگرانی‌های امنیتی زیادی را برای دولت‌های منطقه ایجاد کرده است.