نانسی و پل پلوسی؛ معامله‌گرانی که با ریاکاری به ثروت رسیده‌اند

پلوسی‌ها با قرار گرفتن در موقعیت‌های نابرابر به اطلاعاتی دسترسی دارند که برای بیشتر آمریکایی‌ها ممکن نیست

طبق اسناد افشا شده، پل پلوسی در سال‌های اخیر سود بسیاری در بازار سهام به دست آورده است - AFP

دموکرات‌ها در طول سال‌های فعالیتشان تلاش کرده‌اند خودشان را در جایگاه «افراد کم برخوردار» و حامی قشر غیر مرفه نشان دهند، حتی اگر این بیشتر یک ترفند بازاریابی ریاکارانه باشد. به گزارش نیویورک پست، برنی سندرز، سوسیالیست، در حالی که ادعای حمایت از طبقه کارگر را دارد، با یک خانه در شهر، یک خانه برای تعطیلات و تمام امکانات رفاهی سرمایه‌داری، زندگی غیر سوسیالیستی بسیار مرفهی دارد.

نمونه‌های مشابه برنی سندرز در حزب دموکرات کم نیست، اما آخرین مورد از این ریاکاری‌های «آزادی برای من، نه برای تو» مربوط به پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس چپ‌گرای مجلس نمایندگان آمریکا است. طبق اسناد افشا شده، پل پلوسی در سال‌های اخیر سود بسیاری در بازار سهام به دست آورده است، آن هم نه صرفا با توانایی ذاتی برای شناسایی حساسیت‌های بازار، بلکه به دلایلی که می‌تواند فراتر از آن باشد. داده‌های موجود نشان می‌دهند که آخرین معامله او خرید بین یک تا پنج میلیون دلار سهام تراشه رایانه‌ای «انویدیا» Nvidia در تاریخ ۱۷ ژوئن بوده است.

این معامله یک‌بار دیگر نشان داد که زمان‌بندی پل پلوسی برای خریدوفروش سهام بی‌عیب و نقص است. او معاملاتش را با نزدیک شدن کنگره به تصویب ده‌ها میلیارد دلار یارانه برای شرکت‌های تولید قطعات الکترونیک نیمه‌هادی انجام داد. این خبر خوبی برای انویدیا و سهامدارانی مانند پل پلوسی بود و سهامی که خریداری کرد نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت. شاید عده‌ای معتقد باشند که پل پلوسی اطلاعاتی در مورد معاملات سهام دارد و همین دانش باعث افزایش ثروت او شده است، اما با نگاهی دیگر می‌توان گفت که شاید او هم مانند هیلاری کلینتون، توانسته است از طریق دانسته‌های اختصاصی‌اش درباره معاملات آتی بازار سهام درآمد زیادی کسب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عوامل مختلفی وجود دارند که احتمال برخورداری پل پلوسی از اطلاعات محرمانه برای دستیابی به سودهای کلان را تقویت می‌کنند، برای مثال تعداد زیادی از معاملات او شامل شرکت‌هایی است که به نظر می‌رسد از قوانینی سود می‌برند که همسرش نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان در تصویب آن‌ها نقش داشته است. پل و نانسی ۵۹ سال است که با هم ازدواج کرده‌اند. پل در طول ارتقای نانسی به رهبری حزب دموکرات در کنار او بوده و این‌طور که پیداست، توانسته است همچون یک سرمایه‌گذار از حرفه همسرش سود کافی را ببرد. این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا نانسی پلوسی یکی از ثروتمندترین اعضای کنگره است. دارایی خالص او بیش از ۱۰۰ میلیون دلار با درآمد سالانه حدود ۲۰۰ هزار دلار برآورد شده است.

این زوج قدرتمند یک تاکستان در دره تونی ناپا به علاوه مزایای بسیار دیگری ناشی از ثروت و موقعیتشان دارند. چنین مواردی نشان می‌دهد که وقتی نوبت به کسب‌وکارهای مربوط به پل پلوسی می‌رسد، وفاداری به سیاست‌های چپ برای آن‌ها متوقف می‌شود. پل یک سرمایه‌گذار قدیمی است. در این میان، همسرش نانسی کجاست که معافیت‌های مالیاتی بحث‌برانگیز را حذف کند؟ او از کجا می‌تواند مطمئن شود که سایر اعضای کنگره یا همسرانشان نمی‌توانند از مزیت‌های اطلاعاتی بهره ببرند؟ به‌ویژه وقتی بحث به قوانین مربوط به بازار می‌رسد.

اگرچه در حال حاضر معامله سهام بر اساس اطلاعات غیرعمومی جرم است، بیشتر قانونگذارانی که به اتهام استفاده از موقعیت خود برای تجارت بازجویی شده‌اند، تقریبا هرگز مورد مواخذه قرار نگرفته‌اند. آن‌ها با کتمان واقعیت، ادعا می‌کنند که اطلاعاتشان را نه از روش‌های خصوصی و محرمانه، بلکه از طریق اینترنت یا تلویزیون به دست آورده‌اند. به همین دلیل است که هر پرونده‌ای علیه پل پلوسی نیز احتمالا به جایی نمی‌رسد. با اینکه زمان‌بندی او برای خرید سهام شرکت انویدیا ممکن است زیرکانه و ناشی از اطلاعات انحصاری باشد، او می‌تواند به راحتی ادعا کند که اطلاعاتش به گزارش‌های خبری و هوش اقتصادی او بازمی‌گردد.

در هر حال، اگرچه با چنین استدلال‌هایی ممکن است فعالیت او غیرقانونی نباشد، اما مطمئنا شایسته نیست و برای شهروندان آمریکا این ذهنیت را تقویت می‌کند که پلوسی‌ها با قرار گرفتن در موقعیت‌های نابرابر، به اطلاعاتی دسترسی دارند که برای بیشتر آمریکایی‌ها ممکن نیست. در شرایطی که نانسی پلوسی حزبی را رهبری می‌کند که در مورد گناهان ناشی از سرمایه‌داری موعظه می‌کند و به فضیلت‌های برابری تاکید می‌ورزد، او و همسرش از به دست آوردن میلیون‌ها دلار ناشی از رابطه و جایگاه هیچ‌گونه شرمی ندارند.