روند کند پیری جانوران خونسرد چه رابطه‌ای با افزایش عمر انسان دارد

الگوی پیری در این جانوران شبیه انسان یا سایر حیوانات نیست

برخی از این گونه‌ها  به بهبود شرایط زندگی در باغ‌وحش و آکواریوم در قیاس با محیط وحشی، واکنش نشان می‌دهند - INTI OCON / AFP

طبق مطالعه جدیدی که می‌تواند رازگشای طولانی‌سازی عمر انسان باشد، گونه‌های بسیاری از لاک‌پشت‌های آبی و زمینی از سازوکاروهایی زیست‌شناختی بهره‌مندند که روند پیری را کند، یا حتی متوقف می‌کند.

در این تحقیق که پنجشنبه (۲۳ ژوئن ۲۰۲۲) در مجله ساینس منتشر شد، نشانه‌های کهولت (فرایند تدریجی زوال ویژگی‌های جسمانی و کارکردی) لاک‌پشت‌های آبی و زمینی ساکن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها را بررسی کرده‌اند.

در این تحلیل که شامل داده‌های مطالعه میدانی درازمدت ۷۷ گونه در ۱۰۷ گروه وحشی شامل لاک‌پشت‌های آبی، دوزیستان، مارها، سوسمارها، و لاک‌پشت‌های زمینی هم بود، گروهی از محققان بین‌المللی پی بردند که الگوی پیر شدن در این جانوران خونسرد، شبیه آن [روند] در انسان یا سایر جانوران نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان،‌ در اکثر این جانوران مورد مطالعه، روند پیری کندتر، و در برخی موارد کهولت‌شان ناچیز است.

به گفته محققان، در سه‌چهارم از ۵۲ گونه مورد تحلیل در این مطالعه، روند کهولت بسیار کند بود و به نظر می‌رسد که روند پیری در ۸۰ درصد آن‌ها، از انسان نوین کندتر است.

اسیون آوستاد و کیلب فینچ که هر دو در پیری‌شناسی تخصص دارند و در این مطالعه نقشی نداشته‌اند، در مطلبی تفسیری راجع به این کشف نوشته‌اند: «با تحقیق در مورد ماهیت [این] تنوع می‌توان راجع به روند پیر شدن انسان نکات جدیدی آموخت.»

«بسیار خوشحالیم مقاله‌‌ تازه منتشرشده‌مان را با موضوع افزایش سن خزندگان و دوزیستان با نگاه جمعیت‌شناسانه با شما به اشتراک بگذاریم. @BA_Reinke دانشجوی سابق من در مقطع فوق‌ دکترا (که اکنون عضو هیات علمی دانشگاه ایلینوی شمالی است)، با همکاری برونیکفسکی (که حالا در دانشگاه ایالتی میشیگان است) سرپرستی این تحقیق را به عهده داشت.»

دیوید میلر (@aveamphibious) - ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲

به گفته این محققان، برخی از این گونه‌ها  به بهبود شرایط زندگی در باغ‌وحش و آکواریوم در قیاس با محیط وحشی، واکنش نشان می‌دهند و می‌توانند از آهنگ پیر شدن خود بکاهند.

طبق برخی از نظریه‌های زیست‌شناسی، [روند] کهولت بعد از بلوغ جنسی آغاز می‌شود و موجود زنده بین مقدار انرژی‌ای که صرف ترمیم یاخته‌ها و بافت‌های خود، و مقدار انرژی‌ای که صرف تولیدمثل می‌کند، توازن برقرار می‌کند و به این ترتیب، ژن‌هایش به نسل‌های بعد انتقال می‌یابد.

محققان به دلیل همین توازن، معتقدند که رشد موجود زنده بعد از رسیدن به بلوغ جنسی ناگزیر متوقف، و روند کهولت آغاز می‌شود، و این گمانه‌زنی در چندین گونه، به ویژه پستانداران و پرندگان، تایید شده است.

به گفته محققان، لاک‌پشت‌های آبی و زمینی و سایر موجودات زنده‌ای که بعد از رسیدن به بلوغ جنسی هم به رشد خود ادامه می‌دهند، قابلیت آن را دارند که به صرف کردن انرژی برای ترمیم آسیب‌های یاخته‌ای ادامه دهند و اثرات زیان‌بار کهولت را کاهش دهند و حتی متوقف کنند.

البته محققان می‌افزایند که کهولت در این موجودات ناچیز است، اما نامیرا نیستند.

به گفته محققان، خطر مرگ آن‌ها با گذر سن افزایش نمی‌یابد، اما همچنان بیشتر از صفر است.

محققان می‌گویند که هرچند بشر شاهد افزایش بی‌سابقه طول عمر در قرن گذشته بوده است، شرایط بهتر زندگی باعث نمی‌شود که آهنگ پیر شدن انسان و سایر جانوران نخستی اصلاح شود.

به گفته محققان، این گونه‌ها تغییرات محیطی بیشتر بر مرگ‌ومیر کودکان و جوانان و سایر علل مرگ که به سن وابسته نیستند، مثل طعمه شکارچی شدن یا بیماری‌های شدید، اثر می‌گذارد.

© The Independent

بیشتر از علوم