کشف مومیایی‌های ۳ هزارساله در تابوت‌های رنگارنگ در مصر

این تابوت‌ها مهم‌ترین کشف صد سال گذشته به حساب می‌آیند

توریست‌ها مشغول عکسبرداری از کشف تازه در مصر هستند - Khaled DESOUKI / AFP

باستان‌شناسان مصری خبر دادند که مومیایی‌هایی کاملا حفظ شده در ۳۰ تابوت چوبی رنگارنگ، در کرانه رود نیل در نزدیکی شهر الاقصر، کشف شده است.

این تابوت‌ها که به کتیبه‌ها و نقش‌های ظریف آراسته شده‌اند، در گورستان باستانی العساسیف پیدا شدند و مهم‌ترین کشف از این گونه در طول صد سال گذشته به حساب می‌آیند.

تابوت‌ها نخستین بار به دست مقامات آثار باستانی مصر در هفته جاری گشوده شدند.

Khaled DESOUKI / AFP

خالد العنانی، وزیر آثار باستانی مصر، در مراسمی در شهر الاقصر گفت: «از قرن نوزدهم این اولین باری است که یک دسته تابوت بزرگ انسان کشف شده است». او افزود، این تابوت‌ها «به‌‌گونه‌ای استثنایی نقاشی و حفظ شده‌اند».

تابوت‌ها متعلق به مردان، زنان و کودکانی است که در سلسله ۲۲ام (از ۹۴۵ تا ۷۱۵ پیش از میلاد مسیح) می‌زیستند و از ترس غارت شدن، توسط یک کاهن جمع‌آوری و مخفی شدند.

تابوت‌ها در هنگام کشف در دو ردیف قرار داشتند؛ به نحوی که ۱۸ تابوت روی ۱۲ تابوت ردیف زیرین قرار گرفته بود.

آقای العنانی گفت، مومیایی‌های پیدا شده در این تابوت‌ها شامل ۲۳ مرد بالغ، ۵ زن بالغ، و دو کودک است.

باستان‌شناسان، تابوت‌های یک مرد و یک زن را که هر دو پوشیده در لباس به خواب ابدی رفته بودند، گشودند.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت جنسیت مومیایی‌ها را می‌توان از شکل دست آنها تشخیص داد. او توضیح داد که در دنیای باستان، زنان را با دستانی باز و مردان را با دستانی مشت‌شده در تابوت قرار می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو مومیایی به خوبی حفظ شده‌ بودند و حتی لایه بیرونی لباس ایشان که تمام صورت و اندام ایشان را پوشانده بود، کاملا سالم باقی مانده است.

آقای العنانی گفت، حفاری‌های بیشتر در این گورستان که محل مقبره‌هایی متعلق به دوران میانی، پادشاهی نوین، و اواخر دوره‌های سلسله پادشاهان مصری می‌شود (از ۱۹۹۴ تا ۳۳۲ پیش از میلاد مسیح)، در جریان است.

او گفت که تابوت‌ها در ماه نوامبر به موزه بزرگ مصر که اکنون در حال احداث در نزدیکی اهرام ثلاثه مصر در نزدیکی قاهره است، منتقل خواهند شد. 

احداث این موزه تا کنون بیش از یک دهه به طول انجامیده است و قرار است محل نمایش گنجینه‌های باستانی مصر باشد، و امید می‌رود که برای تامین مالی پروژه‌های آینده‌اش، بتواند گردشگران را به بازدید جذب کند. مقامات ذیربط اعلام کرده‌اند که موزه در سال آینده افتتاح خواهد شد.

کشف این تابوت‌ها یکی از تازه‌ترین اکتشافات جدید در مصر است که با علنی کردن آن، امید می‌رود صنعت گردشگری این کشور دوباره احیا شود، چرا که صنعت گردشگری این کشور بعد از تظاهرات سال ۲۰۱۱ برای سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور دیرین مصر، به شدت آسیب دید.

پیشتر در ماه جاری میلادی، مصر از دو اکتشاف باستانی دیگر در شهر الاقصر خبر داد؛ از جمله یک بخش صنعتی در دره غربی شهر که به «دره میمون‌ها» نیز مشهور است.

گزارش‌های تکمیلی از PA
 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی