مصرف مرتب مقادیر بسیار کم قارچ روان‌گردان خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

این میزان می‌تواند یک دهم تا سه دهم گرم قارچ خشک باشد که هفته‌ای سه تا پنج بار مصرف شود

افرادی که در این تحقیق مقادیر کم قارچ روان‌گردان مصرف کردند خلق‌و‌خو، سلامت روان، و هماهنگی ذهن و بدن بهتری داشتند- wikipedia

طبق تحقیق جدیدی، که نمونه دیگری از شواهد رو به فزونی ظرفیت‌های درمانی با مصرف مقدار اندک [این ماده] است، مصرف مقادیر کم قارچ‌های «روان‌گردان» (psychedelic) می‌تواند خلق‌و‌خو (mood) و سلامت روانی را بهبود بخشد.

در این تحقیق که ماه گذشته نتایج آن در مجله «ساینتیفیک ریپورتز» (Scientific Reports) منتشر شد، ۹۵۳ نفر که به مدت ۳۰ روز مقادیر بسیار کمی «سیلوسایبین» (قارچ روان‌گردان - psilocybin) مصرف می‌‌کردند و گروه دیگری شامل ۱۸۰ نفر که مصرف در دوز اندک  نداشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققانی مشتمل بر پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، دریافتند که در طول دوره یک ماهه، گروهی که مقادیر کمی [از این ماده] مصرف می‌کردند در مقایسه با همتایان خود در گروه غیرمصرف‌کننده در دوز اندک با ارزیابی‌های مشابه، خلق‌و‌خو، سلامت روان، و هماهنگی ذهن و بدن بهتری داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زک والش، از نویسندگان این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: «این بزرگ‌ترین مطالعه درازمدت تاکنونی در نوع خود در مورد مصرف سیلوسایبین در دوز اندک است، و از معدود مطالعاتی است که با گروه شاهد انجام شده است.»

دکتر والش گفت: «یافته‌های ما در مورد بهبود خلق و خو و کاهش علایم افسردگی، اضطراب و استرس، یکی دیگر از شواهد رو به افزایش ظرفیت درمانی با مصرف مقدار اندک است.»

در طی دوره ۳۰ روزه این مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواستند که در ارزیابی‌های شناسایی علایم سلامت روان، خلق‌و‌خو، و معیارهای ادراکی شرکت کنند.

همچنین، آزمایش ضربه زدن با انگشت روی گوشی هوشمند برای اندازه‌گیری توانایی روانی-حرکتی، در این مطالعه گنجانده شده بود که می‌تواند برای تشخیص اختلالات زوال عصبی، از جمله بیماری پارکینسون، مفید باشد.

پل استامتس، از نویسندگان این مقاله، در توییتی نوشت: «در این مقاله نشان دادیم که افرادی که در یک ماه مقادیر اندکی سیلوسایبین مصرف کنند، در قیاس با گروه شاهد غیرمصرف ‌کننده مقادیر اندک، خلق‌و‌خو و سلامت روانشان بیشتر بهبود می‌یابد. این نتایج جالب ممکن است در طراحی آزمایش‌های بالینی انسانی مفید باشد.»

«اطلاعیه مهم! جدیدترین مقاله ما در مورد مصرف سیلوسایبین در دوز اندک، که بر استاک (The Stack) نیز تاکید دارد، رسما منتشر شد. با تشکر از گزارش ویژه نیچرپورتفولیو @NaturePortfolio!

قارچ‌های روان‌گردان سیلوسایبین که مصرف آن در برخی جوامع بومی سابقه تاریخی طولانی دارد، در جریان «جنگ علیه مواد مخدر» به رهبری آمریکا جزو مواد غیرمجاز اعلام شد، اما به گفته محققان، علاقه اخیر به مصرف آن به کاربردهای بالقوه درمانی‌اش با مصرف در دوز بسیار کم هم تعمیم یافته است.

محققان می‌گویند که در چنین مقادیر اندکی، مصرف بسیار کم است و تداخلی حداقلی با عملکرد روزانه دارد.

به گفته آنان، این میزان مصرف می‌تواند به مقدار قلیل یک دهم تا سه دهم گرم قارچ خشک باشد که هفته‌ای سه تا پنج بار مصرف شود.

محققان می‌گویند قارچ سیلوسایبین در قیاس با دخانیات، مواد افیونی و مشروبات الکلی، غیراعتیادآور و کمابیش غیرسمی به شمار می‌آید.

جوزف روتمن، از نویسندگان دیگر این مطالعه، می‌گوید «یافته‌های ما در مورد بهبود خلق‌و‌خو و سلامت روان و رابطه آن با مصرف سیلوسایبین در مقدار کم، با مطالعات قبلی درباره مصرف کم مواد روان‌گردان، هم‌خوانی دارد و با اجرای طرح مطالعاتی دراز‌مدت و استفاده از نمونه‌های بزرگ که ما را قادر کرد اثرات منسجم [مصرف مقادیر اندک این موارد] را در افرادی با سن و جنسیت و وضعیت‌های مختلف سلامت روان، بررسی کنیم، به [نتیجه‌های] آن [مطالعات قبلی] افزوده می‌شود.»

در عین حال،‌ محققان افزودند که تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان ماهیت رابطه بین مصرف به مقدار کم را با خلق‌و‌خو و بهداشت روان، و میزان پیوند مستقیم این اثرات با سیلوسایبین را «قاطعانه‌تر بیان کرد».

آنان می‌گویند، با توجه به هزینه‌های «هنگفت» و فراگیر بودن افسردگی و اضطراب، و نیز شمار زیاد بیمارانی که واکنش مثبتی به درمان‌های موجود ندارند، قابلیت رویکرد دیگری که با استفاده از مصرف مقدار اندک [این مواد] در پی رفع این اختلالات است، شایسته «توجه فراوان» است.

© The Independent

بیشتر از علوم