انتقام: مگان، شاهزاده هری و جنگ بین خانواده سلطنتی

بریتانیا توانست اسکاتلند را نگه دارد، اما هری را نه!

 ادعاهای مربوط به رفتارهای قلدرمابانه و زننده مگان در همه فصل‌های کتاب وجود دارد- amazon-AFP

بریتانیا توانست اسکاتلند را نگه دارد، اما هری را نه! جدیدترین کتابی که درباره زوج جدا شده از خانواده سلطنتی نوشته‌ شده است، خشم و غضب طرفداران سلطنت بریتانیا را به آن‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد.

آخرین کتاب تام باور، با نام «انتقام، مگان، هری و جنگ در میان وینزورها» نوشته شده است تا تصویری که مگان دوست دارد از خود در رسانه‌ها بسازد را نابود کند.

«خودمحور، فریبکار و گول‌زننده و زیاده‌طلب»، «یک معتاد حضور در رسانه‌ها که مصمم است از موقعیت جدید خود برای ایجاد یک تصویر جهانی سوءاستفاده کند»، «یک رقیب شاید با حس شوخ‌طبعی محدود»، باور، مگان را به‌مثابه حیله‌گری تصویر کرده است که شاهزاده هری را یک بلیت برای ورود به بازی بزرگان می‌بیند و اکنون مصمم است آخرین سال‌های ملکه را خراب کند. اینها نکاتی هستند که نویسنده نشریه تایم، از تصویر مگان در کتاب برجسته کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده هری هم جوان خودساخته و سخت‌کوشی که تلاش می‌کند نان بازوی خودش را بخورد نیست، بلکه او نیز «لوس، بد تربیت‌شده، ساده‌دل و ابله و زیاده‌طلب» خوانده شده است. نویسنده این کتاب به زوج هری و مگان لقب «ماموران نابودی» داده است.

کلیت محتوای کتاب تام باور که مدت‌ها منتقد سرسخت دوک و دوشس ساسکس بوده است، پیش‌بینی شدنی بود. باور یکی از معروف‌ترین زندگینامه‌نویسان تحقیقی بریتانیاست و ۲۵ کتاب نوشته که جدیدترین آن‌ها سرگذشت بدون رسوایی سایمون کاول است.

او شیوه کارش را با ‌عنوان «قربانیان را بیابید» توصیف می‌کند. بهترین و متقاعدکننده‌ترین قسمت‌های کتاب «انتقام» اغلب شامل داستان‌هایی از افراد درجه پایین ناشناس است که قربانی جملات تند و تیز مگان شده‌اند. برای مثال تیمی که با مگان در یک کارزار تبلیغاتی برای یک نشان تجاری مد کانادایی همکاری کرده بود در توصیف دوشس گفت: «یک قلدر حق به جانب مملو از عقده خودشیفتگی... طعنه‌زن، تحقیرکننده، طلبکار و متوقع».

مادران دوستان هری که وقتی در یک عروسی به دوست دختر جدید شاهزاده معرفی و حسابی ناامید شدند: «او فقط جر و بحث نمی‌کرد، بلکه طوری رفتار می‌کرد که انگار یک شاهزاده خانم است». یک نماینده ادبی مگان را «یکی از نفرت‌انگیزترین افرادی که تا به حال با آن‌ها سروکار داشته‌ایم» می‌خواند.

ادعاهای مربوط به رفتارهای قلدرمابانه و زننده مگان در همه فصل‌های کتاب وجود دارد. همچنین داستان‌های طولانی از بدبختی‌هایی که تیم کاخ کنزینگتون در مواجهه با خواسته‌های مگان باید متحمل می‌شدند.

باور به نقل از یک روزنامه در بخشی از کتاب توضیح می‌دهد که در سفر به فیجی یکی از دستیاران مگان در حالی که «اشک روی صورتش جاری بود و تحقیر روی صورتش نقش بسته بود» دیده شد.

 به استثنای چند مورد، تقریبا تمام ماجراهای بازگو شده در این کتاب از اطلاعاتی که قبلا در اختیار عموم قرار گرفته، گردآوری شده است مانند نزاع‌های جشن عروسی، اختلاف‌های این زوج با کاخ بر سر خروجشان، یک نبرد حقوقی بسیار خسته‌کننده با روزنامه «میل در یکشنبه» را قبلا رسانه‌ها منتشر کرده بودند.

 اشتیاق نویسنده برای تصویر کردن مگان در غیر جذاب‌ترین و نخواستنی‌ترین حالت باعث می‌شود که او را برای همه‌چیز سرزنش کند و در مقابل، دوشس کمبریج در این کتاب مانند یک قدیس تصویر شده است.

دشمنی آشکار نویسنده با سوژه‌های کتاب باعث شده است که امکان دسترسی به منابع دست اول را از دست بدهد. شناخته‌شده‌ترین منبع باور توماس، مارکل است که چند سال گذشته هیچ ارتباطی با دخترش نداشته است.

 از سوی دیگر نویسنده به این سوال که چرا «سایر اعضای سرکش خانواده» مانند شاهزاده اندرو با بردباری و گاهی مهربانی بیش از اندازه ملکه روبه‌رو می‌شوند، اما هری و مگان رانده می‌شوند، پاسخی نمی‌دهد.

چند نمونه از ادعای مطرح شده در این کتاب که تاکنون از طرف باکینگهام تایید یا تکذیب نشده است، به شرح زیر است:

  • ملکه با اطلاع از اینکه مگان به مراسم تدفین همسرش، دوک ادینبرو نمی‌آید خدا را شکر کرد.
  •  همکاری نشریه مد ووگ و مگان مارکل در شماره سپتامبر ۲۰۱۹، نسخه بریتانیایی این مجله، میانه کاخ و ووگ را شکراب کرد.
  • هری و مگان برای استفاده از نام «لیلیبث» که لقب مهرآمیز ملکه بود، از او اجازه نگرفتند و صرفا تلفنی به او «اطلاع» دادند. آن‌ها آدرس اینترنتی این نام را قبل از تولد فرزندشان خریده بودند.
  • رونمایی از یادبود برنزی دیانا در باغ  کاخ کنزینگتون در جشن تولد ۶۰ سالگی او، فاصله عمیق دو برادر را نشان داد به‌طوری که اعضای خانواده و نوه‌های دایانا در این مراسم غایب بودند.
  • مگان مارکل زمانی که اولین بار هری را ملاقات کرد هنوز با دوست پسر سابق خود زندگی می‌کرد.

شاید بسیاری از افراد نتوانند دشمنی آشکار هری با کشور و خانواده‌اش را درک کنند. ‌گاهی به نظر می‌رسد که هری حاضر است به هر ارزشی که قبلا برایش عزیز بود خیانت کند.

در این روزها که کامیلا، ملکه آینده بریتانیا موقر و آراسته در مراسم رسمی به همراه شاهزاده چارلز، وظایف ملکه بیمار را انجام می‌دهد، بریتانیایی‌های بسیاری از اینکه چرا به چارلز اجازه داده نشد از ابتدا عشق و ازدواج را با هم تجربه کند غمگین می‌شوند.

اجبار چارلز به ازدواج با دایانا اسپنسر و سایر ازدواج‌های منجر به طلاق در کاخ نشان داد که ملکه هیچ‌گاه مشاور ازدواج خوبی نبوده است و به این راحتی هم به کسی اجازه نمی‌دهد از زیر بار شغل خانوادگی شانه خالی کند.

برخی مطالب این نوشته از روزنامه تایم برداشته شده است.

بیشتر از کتاب