افزایش فشار امنیتی به جامعه بهائیان ایران

بهائیان در ایران با محدودیت‌های بسیاری مانند ممنوعیت تحصیل و اشتغال روبه‌رو‌ می‌شوند

شعار ضدبهائی روی دیواری در شهر آباده- تصویر از «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران»

جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانه‌ای در مورد افزایش فشارهای امنیتی، به شهروندان بهائی در ایران هشدار داد.‌‌ در این بیانیه که در وب‌سایت اطلاع‌رسانی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران منتشر شده، به بازداشت و وضعیت بهائیان در ۵۰ روز گذشته پرداخته شده است.

بهائیان ایران در این نامه به بازداشت، احضار، بازجویی، تفتیش منزل، ضبط وسایل شخصی، پرونده‌سازی، صدور احکام حبس تعزیری و ممانعت از انجام مناسک مذهبی اشاره کرده‌اند؛ راه‌هایی که جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته نیز با بهره گرفتن از آن بر جامعه بهائیان فشار وارد کرده و اکنون این فشارها در ۵۰ روز گذشته افزایش یافته است. بهائیان در این بیانیه اعلام کردند که از ابتدا تا انتهای تیر‌ماه سال جاری، ۲۰ شهروند بهائی در شهرهای شیراز، تهران، یزد و بجنورد بازداشت و زندانی شده‌اند.

جامعه جهانی بهائی در مورد این بازداشت‌ها نوشت: «خانه‌های آن‌ها مورد یورش قرار گرفته یا اماکن کسب‌وکار آن‌ها تعطیل شده است. در ماه گذشته ۴۴ بهائی احضار، دستگیر یا محاکمه شدند که نشان از فشارهای فزاینده کارزار سیستماتیک حکومت ایران علیه بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان این کشور دارد. جامعه جهانی بهائی معتقد است که وقایع این ماه افزایش این فشارها را تایید می‌کند.»

بر اساس این بیانیه، نعمت‌الله شادپور، نیما شادپور و شفیق اسلامی، سه تن از شهروندان بهائی ساکن یزد، پس از احضار مقام‌های قضایی در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. در شهر شیراز نیز نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، الحان و حنان هاشمی نیز در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند و از مکان نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست. جامعه جهانی بهائی اعلام کرد که ماموران همچنین خانه‌های این افراد را تفتیش و برخی لوازم شخصی آن‌ها را توقیف کرده‌اند. اداره اطلاعات خواهر میثاق معنوی‌پور را نیز احضار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شعله شهیدی و فرزندانش به نام‌های فاران و شایان ثنائی نیز در شهر بجنورد و در تاریخ ۲۲ تیرماه بازداشت شدند. به گزارش جامعه جهانی بهائی خانواده شهیدی تقریبا یک هفته است که از محل نگهداری آن‌ها بی‌خبرند. ماموران امنیتی خانه‌های این بهائیان را مورد بازرسی قرار دادند و برخی از اموال آن‌ها، ازجمله کتاب‌های دینی، لب‌تاپ‌ها و تلفن‌‌های همراه را مصادره کردند.

جامعه جهانی بهائی در ادامه این بیانیه اشاره کرد: «شش محل کسب متعلق به شهروندان بهائی در تهران و کرج بدون دلیل بسته و مهروموم شده است. در هفته‌های اخیر مقام‌ها به بهائیان اراک اعلام کرده‌اند که دیگر اجازه دفن اموات در آرامستان بهائی این شهر را ندارند. جامعه جهانی بهائی در خصوص بازداشت‌ها و احکام صادره حبس تعزیری در شیراز که بر مبنای آن ۲۶ تن در مجموع به ۸۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند، گزارشی تهیه کرده است. این احکام کودکان را از والدینشان جدا می‌کند. بسیاری از حملات اخیر حکومت ایران ازجمله بسیاری از موارد گزارش‌ شده در ماه گذشته، همچنان با شدت بر بهائیانی که در شیراز زندگی می‌کنند تمرکز دارد.»

هرانا پیش از این و در خرداد‌ماه نیز از ایجاد محدودیت‌های جدید برای بهائیان خبر داده بود. به گزارش هرانا شماری از شهروندهای بهائی روز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱، هنگام مراجعه به گورستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) با محدودیت‌های جدیدی مواجه شدند و از ورود به محوطه آرامگاه بازماندند. شهروندان بهائی که برای دیدار آرامگاه عزیزان خود مراجعه کرده بودند، مشاهده کردند که دورتادور «گلستان جاوید» بلوک‌چینی شده و برای ممانعت از ورود افراد به گورستان، درهای آهنی نصب شده است.

بهائیان در ایران سال‌هاست با مشکلات بسیاری مواجه‌اند. جمهوری اسلامی بهائیت را مخالف آرمان‌های شیعه می‌داند و «لعن بهائیان» بخشی از مراسم‌های مذهبی شیعه را تشکیل می‌دهد. خانواده بهائیان در ایران با محدودیت‌های بسیاری، ازجمله ستاره‌دار شدن و ممنوعیت تحصیل روبه‌رو‌ می‌شوند و گاهی اوقات نیز نیروهای امنیتی به تصرف و مصادره اموال آن‌ها اقدام می‌کنند.