پوزش‌خواهی از شهروندان افغانستان

«شماری از ناظران نامزدهای انتخابات، در کاری که جزو وظایف‌شان نبود مداخله کرده اند

AFP- دکتر عبدالله و گلبدین حکمتیار، دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روز شنبه ۲۷ مهر، طی یک کنفرانس خبری در کابل، از تمام شهروندان افغانستان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن کشور برای نقض جدول زمان‌بندی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، پوزش خواست. او دلیل عدم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی را مشکلات فنی در روند انتقال اطلاعات دستگاه‌های «بایومتریک» به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عنوان کرد.

خانم نورستانی گفت: «مشکلات فنی در روند اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات، باعث شد نتوانیم نظر به جدول زمان‌بندی کمیسیون انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی را در زمان تعیین شده آن که روز شنبه، ۲۷ مهر سال جاری بود، اعلام کنیم. از این بابت از تمام شهروندان افغانستان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معذرت می‌خواهیم».

وی افزود: «ما تلاش داریم تا آرای پاک را از ناپاک جدا سازیم و رایی را اعلام کنیم که شهروندان افغانستان، در روز انتخابات ششم مهر، در صندوق‌ها ریختند».

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، ناظران شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به ایجاد اختلال در انتقال آرای بایومتریک شده به بانک اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات متهم کرد، و گفت: «شماری از ناظران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در کاری که اصلا جزو وظایف‌شان نبود مداخله می‌کردند، و این مداخلات باعث شد که روند انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات، به کندی پیش برود. متاسفانه ما چندین بار شاهد این امر بودیم». او از ناظران تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواست که «از این به بعد در حیطه وظایف محوله‌شان عمل کنند و باعث مختل و معطل شدن این پروسه نشوند».

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده، از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات برای تعویق اعلام نتایج اولیه انتخابات استقبال کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «مردم افغانستان مشتاقند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، اما به تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات برای به تعویق انداختن اعلام نتایج برای اطمینان از عدالت، شفافیت و پاسخگویی، به رای نهایی احترام می‌گذاریم».

در عین حال، تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به واکنش‌های شماری از شهروندان افغانستان و نهاد‌های ناظر انتخاباتی انجامید و موجب شد که نگرانی‌های خود را اعلام کنند.

مسئولان نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، اگر کمیسیون مستقل انتخابات، دلیلی منطقی برای تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نداشته باشد، شفافیت این روند زیر سوال می‌رود و شک و تردیدها در مورد عملکرد کمیسیون‌، افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، گفته است: «کمیسیون مستقل انتخابات، باید دلیل واضح و منطقی تاخیر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را با نهادهای ناظر انتخاباتی و  مردم افغانستان شریک شود تا اعتماد از دست رفته مردم نسبت به کار کمیسیون‌های انتخاباتی، بیش از پیش به این روند صدمه نزند».

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، نیز گفته است: «ما از تاخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نگران هستیم، ولی می‌خواهیم که کمیسیون انتخابات، دلیل عدم اعلام نتایج را واضح و روشن با ما شریک سازد».

آقای رشید افزود: «کمیسیون انتخابات (باید) تفکیک آرای سیاه از سفید را با حضور ناظران داخلی و خارجی سرعت بخشد و جزئیات تمام پروسه را با مردم شریک شود، و اگر جداسازی آرای سیاه از سفید بدون حضور ناظران انجام شود، شفافیت در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، زیر سوال خواهد رفت».

یاسمین اتل، دانشجوی اقتصاد، او در مورد تاخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «ما امیدوار بودیم که در تاریخ ۲۷ مهر، کمیسیون انتخابات نتایج را اعلام کند و بدانیم که آرای کدام نامزد بیشتر است، اما نظر به چند دلیلی که ارائه کردند، گفته ‌ند که نتوانستیم نتیجه اعلام شود. حال ما نگران هستیم که در گذشته نیز نتیجه به وقت و زمان تعیین شده اعلام نمی‌شد و بالاخره دیده می‌شد که دست‌کاری‌های صورتمی‎‌گرفت و نتیجه برعکس بود. امید است که این بار مشکل واقعا در سیستم بوده باشد، نه تصمیم‌های سیاسی. در غیر آن  صورت، افغانستان را عمدا به بحرانی برگشت‌ناپذیر سوق می‌دهند».

بر مبنای جدول زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار بود که نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در ششم مهرماه سال جاری برگزار شده بود، روز شنبه، ۲۷ مهر اعلام شود، اما بنا به دلایلی که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، ناشی از مشکلات فنی دانسته‌اند، اعلام نتایج ابتدایی برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

بیشتر از