کشتی‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کردند به روسیه رو آورده‌اند

«با کاهش شمار شرکت‌‌های مایل به حمل نفت خام و محصولات روسیه، کشورهای ‌آشنا به تجارت نفت تحریم‌شده به استفاده از نفتکش‌های خود برای کمک به روسیه ادامه خواهند داد»

ورتکسا: محموله‌های روسیه در نیمه اول ژوییه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به ماه آوریل ۱۷۰ هزار بشکه در روز بیشتر است- Mario Tama/Getty Images/AFP

شرکت ورتکسا که بر حرکت کشتی‌ها نظارت و مسائل مربوط به کشتیرانی را بررسی و تحلیل می‌کند، اعلام کرد تانکرهای نفتی که قبلا نفت ایران را حمل می‌کردند، اکنون به حمل نفت خام روسیه روی آورده‌اند.

بنا بر اعلام این شرکت تحقیقاتی، ۱۱ فروند از کشتی‌های تحت مطالعه و بررسی که قبلا نفت خام ایران را حمل می‌کردند، از ماه آوریل به این سو، نفت و فراورده‌های روسیه را بارگیری می‌کنند و در این بازه زمانی، ۱۶ بار بارگیری کرده‌اند. ورتکسا بیشتر این کشتی‌ها را از نوع نفتکش افرامکس‌ معرفی کرد که معمولا برای حمل ۷۳۰ هزار بشکه نفت ظرفیت دارند.

آرمن عزیزیان، تحلیلگر بازار نفت در شرکت ورتکسا، در یادداشتی به تاریخ ۲۱ ژوییه (۳۰ تیر) نوشت: «با کاهش و عقب‌نشینی بیشتر شرکت‌ها از حمل نفت خام و محصولات روسیه، کشورهای ‌آشنا به تجارت نفت تحریم‌شده به ارائه نفتکش‌های خود برای کمک به روسیه به منظور صادرات نفت به شرق کانال سوئز ادامه خواهند داد.»

ورتکسا گفت که محموله‌های روسیه در نیمه اول ژوییه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به ماه آوریل، ۱۷۰ هزار بشکه در روز بیشتر است. این شرکت تحلیل داده‌های کشتی‌ها افزود که در این میان، نفتکش‌های دارای ظرفیت حمل بسیار بالا نیز وجود دارند که می‌توانند حدود دو میلیون بشکه را جابه‌جا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ورتکسا، شمار نفتکش‌هایی که فرستنده‌های ماهواره‌ای خود را خاموش و محموله‌های نفت را برای انتقال کشتی‌به‌کشتی از اورال روسیه به اقیانوس اطلس حمل می‌کنند، در حال افزایش است. این روش برای حمل و جابه‌جایی نفت موسوم به «روش تاریک»، راهی برای مخفی کردن بارگیری یا تخلیه بار کشتی‌ها است.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، از ۱۴ فروند نفتکش غول‌پیکر و افرامکس که در هفته‌های اخیر به روش تاریک عمل کرده‌اند، پنج نفتکش قبلا نفت خام ایران را جابه‌جا می‌کردند.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش شمار شرکت‌های کشتیرانی و بیمه که از حمل‌ نفت روسیه سر باز زدند، نفتکش‌هایی که هنوز مایل‌اند در چنین معاملات حساسی‌ دخیل باشند، می‌توانند در ازای خدمات خود، دستمزد بالاتری دریافت کنند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال پیش‌تر نوشته بود با اینکه ایران و روسیه علیه غرب موضعی مشترک دارند، در زمینه اقتصادی و بر سر بازارهای آسیایی نفت و فراورده‌های نفتی و فلزات، به‌شدت در رقابت‌اند. این گزارش می‌افزاید که روسیه پس از اعمال تحریم‌های غرب به دلیل جنگ اوکراین، برای فروش محصولات نفتی و فلزات خود به چین، هند و سایر کشورهای آسیایی و همچنین ترکیه، افغانستان و امارات متحده عربی، با ایران رقابت می‌کند و آن‌ها را به قیمتی می‌فروشد که ایران را به‌شدت متضرر کرده است.