کلاف سردرگم برگزیت ۱۰ روز مانده به پایان مهلت خروج

حزب کارگر همچنان بر برگزاری رفراندوم تاکید دارد

JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

اگر مجلس عوام بریتانیا به تعویق پیش‌‌نویس توافق برگزیت بوریس جانسون رای بدهد، نخست وزیر نمایندگانش را پیش از رای‌گیری نهایی (روز دوشنبه) به خانه خواهد فرستاد.

این امر، از شکست نمادین جانسون در تصویب توافقش با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در کنفرانس سران اتحادیه در بروکسل تایید شد، جلوگیری می‌کند.

آقای جانسون از نمایندگان پارلمان درخواست کرد که برای چهارمین دور «رای گیری معنی‌دار» بر این توافق صحه بگذارند. پیش‌نویس‌های این توافق، پیش از این سه بار در دوره نخست وزیری «ترزا می» از طرف پارلمان رد شده است. 

اما اصلاحیه لایحه‌ای که از طرف سِر الیور لِتوین، وزیر سابق کابینه، پیشنهاد شده است، هرگونه تایید پارلمان از توافق را تا زمانی که قانون مرتبط با تصویب توافق از مجلس نگذشته باشد، به حال تعلیق نگاه می‌دارد.

اگر متمم پیشنهادی لتوین برای تعویق برگزیت تصویب شود، آقای جانسون باید در نامه‌ای به بروکسل، از اتحادیه اروپا بخواهد که ضرب‌الاجل خروج بریتانیا از اتحادیه را که قرار بود در روز ۳۱ اکتبر انجام گیرد، تمدید کند.  

مقر نخست وزیری بریتانیا از اظهار نظر پیرامون این که آیا آقای جانسون در پایان روز شنبه چنین نامه‌ای خواهد نوشت یا نه، خودداری کرده است. ارسال این نامه در صورت عدم موافقت پارلمان با توافق پیشنهادی آقای جانسون بر مبنای قانون موسوم به «قانون بِن» ( پیشنهاد شده توسط هیلاری بن، یکی از نمایندگان پارلمان) برای نخست وزیر الزامی است. اما اقای جانسون همچنان تکرار می‌کند که «ما از قانون تبعیت می‌کنیم، اما روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می شویم».

تصویب لایحه پیشنهادی لتوین، با حمایت حزب مخالف کارگر، حزب اتحادگرای ایرلند شمالی (دی یو پی) و دیگر احزاب مخالف، و نیز گروه ۲۱ نفره نمایندگان حزب محافظه‌کار آقای جانسون که برای مخالفت‌های گذشته، از عضویت حزب خلع شده‌اند،  تقریبا قطعی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون شخصا به مجلس عوام گفته  است که «نگران» آن است که (تصویب) این لایحه از نظر قانونی جلو «رای معنی‌دار» پارلمان را پیش از برگزیت بگیرد، و خروج نهایی را خنثی کند.   

اما قوانین پارلمانی، امکان پس گرفتن این پیشنهاد را برای دولت نفی می‌کند. بنابراین، برای آقای جانسون گزینه‌ای نمی‌ماند جز آن که به نمایندگان محافظه‌کار دستور دهد که رای ندهند، یا شاهد شکست آن‌ها باشد.

تعداد آرای موافق و مخالف بسیار نزدیک به یکدیگر است، و با مخالفت حزب ائتلافی «دی یو پی» با توافق برگزیت دولت جانسون، نخست وزیر سخت در تلاش متقاعد کردن برخی نمایندگان حزب کارگر به دادن رای موافق به پیشنهاد برگزیت اوست. اگر او از نمایندگان محافظه‌کار بخواهد که رای‌گیری برای پیشنهاد توافق برگزیت او را بایکوت کنند، به این شایعات دامن زده خواهد شد که او به هر حال از تعداد آرای مثبت برای تصویب طرح توافق بی‌بهره بوده است. 

در روزی پر شور و شر در پارلمان بریتانیا، نخست وزیر به نمایندگان مجلس عوام گفت، امیدوار است که نمایندگان در نخستین اجلاس روز شنبه پارلمان پس از جنگ فالکلند ( پارلمان در روزهای شنبه تعطیل است، مگر در موارد بسیار استثنایی. جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲میان بریتانیا و آرژانتین بر سر مالکیت جزیره مالویناس یا فالکلند رخ داد)، از خود «توانایی و اراده عبور از اختلافات گذشته را نشان دهند و با تصویب توافق برگزیت، کشور را چنان که همه آرزویش را دارند، به پیش ببرند». 

آقای جانسون در حالی پارلمان را خطاب قرار می‌داد که صدها هزار نفر از مردم در راهپیمایی موسوم به «همراه یکدیگر برای حرف آخر» در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات زدند و خواهان برگزاری رفراندوم دیگری برای برگزیت شدند. آقای جانسون گفت، توافق روز پنجشنبه او (با سران اتحادیه اروپا) نمایانگر «بهترین راه حل ممکن» برای برگزیت است و از نمایندگان پارلمان تقاضا کرد تا «به عنوان افراد دمکرات گرد هم بیایند و به این خصومت فلج‌کننده پایان دهند».

او هشدار داد که کشورهای اتحادیه اروپا تمایل چندانی به تعویق بیشتر برگزیت که به گفته او «بی فایده، پرهزینه و بسیار لطمه‌آور به اعتماد مردم» است، ندارند.

او گفت: «بیایید به توافقی رای دهیم که بر کشور مرهم می گذارد و به همه ما فرصت می‌دهد که بتوانیم خواست مشروعمان را برای عمیق‌ترین دوستی ممکن با همسایگانمان نشان دهیم».

اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، گفت که بوریس جانسون با «مذاکره مجدد در مورد توافق خروج، آن را از آن چه بود، بدتر کرده است».

آقای کوربین با اشاره مجدد به این که هرگونه توافق برگزیت باید در یک رفراندوم دیگر به رای نهایی مردم گذاشته شود، به نمایندگان پارلمان گفت:«رای گیری امروز برای توافق، به برگزیت پایان نمی دهد. بدون تردید این پیشنهاد کافی نیست و این مردم هستند که باید حرف آخر را بزنند». 

«حزب کارگر حاضر نیست جوامعی را که نماینده آن است، فدا کند. ما حاضر نیستیم آینده امان را بفروشیم. و ما از این توافق خائنانه حمایت نخواهد کرد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/boris-johnson

© The Independent