کارکنان مراکز ترک اعتیاد افغانستان در شش ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند

« جز کتک و فشار هیچ ابزاری برای درمان افراد معتاد به مواد مخدر نداریم»

دولت پیشین افغانستان گزارش داده بود که ۲.۵ میلیون نفر در سراسر افغانستان به مواد مخدر  اعتیاد دارند-BULENT KILIC / AFP

بیش از دو هزار و ۴۰۰ تن از کارکنان مراکز درمان و ترک اعتیاد افغانستان از شش ماه پیش حقوق نگرفته‌اند و شماری از نیروهای این مراکز قصد دارند این شغل را کنار بگذارند.

یکی از پزشکان یک مرکز ترک اعتیاد در کابل، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان از شش ماه پیش به هیچ یک از کارکنان این مراکز در ۳۴ استان افغانستان حقوق نپرداخته‌اند، اما با جبر و فشار، کارکنان را به ادامه کار وا می‌دارند.

به گفته این پزشک، بیشتر کارکنان مراکز درمان و ترک اعتیاد افغانستان در سال‌های گذشته با حمایت دولت‌های پیشین افغانستان و سازمان‎‌های خارجی دوره دیده‌اند و در صورتی که این کارکنان به صورت گروهی استعفا کنند، مراکز ترک اعتیاد فلج می‌شوند.

این پزشک افزود که طالبان تقاضاهای مکرر آنان برای دریافت حقوق ماهانه را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

او توضیح داد: «افزایش بهای مواد غذایی کارکنانی را که بدون هیچ حقوقی کار می‌کنند، به ستوه آورده است. شماری از کارکنان حتی توان پرداخت ۲۰ افغانی پول اتوبوس و تاکسی برای رفت‌وبرگشت به محل کارشان را هم ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، طالبان از زمانی که در اوت سال ۲۰۲۱ به قدرت بازگشتند، تلاش دارند افراد معتاد را به صورت گروهی در مراکز ترک اعتیاد جمع کنند و با شکنجه، تهدید و توهین آنان را ترک دهند؛ در حالی که این افراد برای ترک اعتیاد به مراقبت‌های دقیق و امید به آینده نیاز دارند.

این پزشک تصریح کرد: «برای درمان افراد معتاد به مواد مخدر جز کتک و فشار، هیچ ابزاری وجود ندارد. دارو و تجهیزات پزشکی در کار نیست، حقوق کارکنان پرداخت نمی‌شود و افراد معتاد پس از پایان دوره درمان ۴۵ روزه، هیچ مشغولیت دیگری ندارند تا به هوای آن، مصرف مواد را کنار بگذارند.»

او اضافه کرد طالبان معتادان را با زور و اجبار در مراکز ترک اعتیاد بستری می‌کنند و همه هزینه‌ها از جمله دارو و غذا به عهده خود فرد است. آن‌ها خانواده‌ فرد را مجبور می‌کنند این هزینه‌ها را بپردازد، چون می‌گویند وزارت صحت (بهداشت) پولی ندارد تا در این زمینه هزینه کند.

پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، بودجه بیشتر مراکز ترک اعتیاد را سازمان‌های امدادرسان خارجی و دولت افغانستان تامین می‌کردند اما با فروپاشی دولت، بسیاری از سازمان‌های امدادرسان فعالیتشان را در افغانستان متوقف کردند.

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۲۰ ژوییه، مجموعه عکس‌هایی از محل زندگی صدها مرد معتاد به مواد مخدر در کابل منتشر کرد که نشان می‌داد آنان در وضعیتی بسیار نامساعد و در میان زباله‌ها، شب و روز خود را سپری می‌کنند.

از تعداد افراد معتاد به مخدر در افغانستان آمار دقیقی وجود ندارد. وزارت بهداشت دولت پیشین افغانستان در اسفند ۱۳۹۹، گزارش داد که ۲.۵ میلیون نفر در سراسر افغانستان، به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این میان، بیش از ۴۰ درصد زن‌اند. مراکز درمان و ترک اعتیاد در سراسر افغانستان در مجموع برای پذیرش حدود چهار هزار نفر ظرفیت دارند؛ اما طالبان هزاران مرد معتاد را در زندان پل‌چرخی و زندان‌های محلی در استان‌ها نگه می‌دارند تا آن‌ها را وادار به ترک کنند.