«مرگ سیاه» بار دیگر از دروازه‌های چین برای تسخیر جهان می‌آید؟

این نوع طاعون که زمانی ترسناک‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌ جهان بود، اکنون با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است

کشور چین روز چهارشنبه، ۲۹ تیرماه، اعلام کرد که یک مورد ابتلا به طاعون خیارکی (bubonic plague) معروف به «مرگ سیاه» در منطقه حودمختار نینگ‌شیا در آن کشور ثبت شده است. فرد مبتلا به «مرگ سیاه»، سیاهپوستی بود که از منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین، به شهر یینچوان، مرکز منطقه نینگ‌شیا بازگشته بود.

براساس گزارش‌های ستاد پیشگیری و مدیریت همه‌گیری در منطقه نینگ‌شیا، به‌محض تایید ابتلای یک فرد به «طاعون خیارکی»، مقام‌های منطقه نینگ‌شیا دستورالعمل‌ها و هشدارهای اضطراری بیماری سطح چهارم را  صادر کرد که از ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه مراجع ذی‌صلاح را به مراقبت کامل از بیمار و اجرای اقدام‌های احتیاطی برای پیشگیری و کنترل این بیماری قبل از شیوع سریع آن، ملزم می‌کند.

طاعون خیارکی یا «مرگ سیاه» چیست؟

این بیماری از یک باکتری عفونت‌زای قوی به نام «یرسینیا» ناشی می‌شود که در بدن برخی حیوانات،‌ به‌ویژه جوندگان (ازجمله موش‌ها) و کک‌ها زندگی می‌کند و می‌تواند باعث مرگ شود.

طاعون خیارکی زمانی ترسناک‌ترین و از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان بود، اما اکنون به‌راحتی قابل درمان است.

طاعون خیارکی ناشی از عفونت باکتریایی، عامل یکی از کشنده‌ترین همه‌گیری‌های تاریخ بشر با عنوان «مرگ سیاه» و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تاریخ در دوران باستان بود که حدود ۵۰میلیون نفر را در سه قاره بزرگ جهان، یعنی آفریقا، آسیا و اروپا، در طول قرن چهاردهم از بین برد. یک‌پنجم از جمعیت لندن نیز در سال ۱۶۶۵ در اثر این بیماری، جان خود را از دست دادند. این بیماری همچنین بیش از ۱۲ میلیون نفر را در قرن نوزدهم، در چین و هند به کام مرگ فروبرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طاعون خیارکی شایع‌ترین نوع بیماری طاعون است که ممکن است انسان را مبتلا کند و نام آن از عوارضی که ایجاد می‌کند گرفته شده است. ۲۴ ساعت پس‌از ظهور علائم اولیه بیماری، خیارک‌هایی بر روی بدن بیمار، ازجمله زیر بغل یا کشاله ران به‌وجود می‌آیند. خیارک‌ها همان غدد لنفاوی‌اند که متورم شده‌اند و به‌تدریج بزرگ‌تر و بسیار دردناک و حساس می‌شوند.

نشانه‌های این بیماری شامل تب بالا، لرز، حالت تهوع، ضعف و تورم غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا کشاله ران است و فرد پس از دو تا شش روز پس‌ از ابتلا به عفونت، احساس ناخوشی می‌کند.

طاعون علاوه‌بر این، می‌تواند بر ریه‌ها نیز تاثیر بگذارد و باعث سرفه، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس شود. این باکتری همچنین می‌تواند وارد جریان خون شود و با ایجاد آنچه به‌عنوان سپتیسمی» یا «عفونت خونی» شناخته می شود، منجربه آسیب بافت، نارسایی اندام‌ها و مرگ شود.

این بیماری ممکن است از جسد فرد مبتلایی که در اثر طاعون جان باخته است نیز به افرادی که در تماس نزدیک با او بوده‌اند، مانند کسانی که جسد را برای دفن آماده می‌کنند، منتقل شود.

در حال حاضر، این بیماری با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است، اما اگر بیمار مراحل درمانی را طی نکند، بیماری که معمولا ازطریق کک از حیوان به انسان منتقل می‌شود، ممکن است در ۳۰ تا ۶۰درصد موارد آلوده به باکتری، منجربه مرگ شود.

هرچند میزان ابتلا به این نوع طاعون کشنده در حال حاضر بسیار کم است، هنوز هم مواردی از شیوع بیماری وجود دارد؛ مثلا در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۰۰ نفر در ماداگاسکار به این بیماری مبتلا شدند، اما براساس گزارش‌ها، مرگ‌ومیر در اثر این بیماری در آن‌جا کمتر از ۳۰ نفر بود.

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، سه‌هزار و ۲۴۸ مورد ابتلا به طاعون خیارکی در سراسر جهان و همچنین ۵۸۴ مورد مرگ در اثر این بیماری گزارش شده است.