امیرعبداللهیان: به‌زودی مذاکره علنی با عربستان سعودی را آغاز می‌کنیم

به‌گفته امیرعبداللهیان، قطع روابط حکومت ایران با سعودی‌ها به روابط ایران با شماری از کشورها، از جمله کویت و امارات، آسیب زد

دور پنجم مذاکرات میان دو کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ کلید خورد -- Canva

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت فاز مذاکرات امنیتی میان حکومت ایران و عربستان سعودی به‌پایان رسیده و سعودی‌ها تمایل دارند «فاز سیاسی و علنی» مذاکرات را آغاز کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که پس از قطع روابط دیپلماتیک حکومت ایران با عربستان سعودی بسیاری از کشورها، از جمله کویت و امارات متحده عربی، سفرای‌ خود را از ایران فراخواندند و روابط را تا سطح کاردار سفارت تنزل دادند. با این‌وجود او وعده داد که سفرای کویت و امارات به‌زودی وارد تهران خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، به میزبانی دولت عراق، در شهریور ۱۴۰۰ و به منظور عادی‌سازی روابط میان دو کشور آغاز شد. روابط دیپلماتیک‌ میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴، و در پی حمله طرفدارهای حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، قطع شد. با این‌حال روند مذاکرات پس از برگزاری چهار دور از آن، در ابتدای پاییز سال گذشته و به‌دلیل بحران تشکیل دولت جدید در عراق، متوقف شد.

اما جمهوری اسلامی و عربستان سعودی مذاکرات‌شان را، که با وقفه‌ای هفت‌ماهه مواجه شده بود، بار دیگر از سر گرفتند. خبر آغاز دور پنجم مذاکرات میان دو کشور در ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ منتشر شد. این خبر نخستین‌ مرتبه به‌وسیله امواج‌مدیا منتشر شد که از قول منبعی آگاه نوشت حکومت ایران و عربستان سعودی دور پنجم مذاکرات‌شان را در اول اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز خواهند کرد؛ خبری که درستی آن در نخستین روز اردیبهشت ماه به اثبات رسید.

در پیوند با این موضوع، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، روز ۲۵ تیر ماه در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت عادی‌سازی روابط میان حکومت ایران و عربستان سعودی به‌نفع عراق است و در این رابطه افزود:«عراق در آشتی سعودی و [حکومت] ایران نقش داشته و چندین جلسه موفق و مفید برگزار شده و در زمینه‌های بسیاری آشتی صورت گرفته است.»